Åldersbestämning av Trangia

Har också ett sådant...

Grattis till ett fint fynd!

Jag ärvde ett gammalt Trangia efter min mormor och det ser precis ut som ditt och passar in på beskrivningen. Använder det fortfarande men nu med gasbrännare efter att klippt hål i sidan för slangen.
Metallbandet och trådarna som håller kastrullen är rostiga som f-n men i övrigt är köket i bra skick. Nyttjar det ofta sommartid (fast nu med teflonpanna och dito kastrull).
Jag är 50+ och min mormor skulle varit 100+ om hon levt idag.
Så, jag skulle gissa att det här köket är 50-60-tal nånting.

Mvh,
Jan

ps. hoppsan, såg inte tidigare inlägg om TAB-märkningen.
Ska ner i förrådet i morgon och kolla om det finns en sådan märkning.
Men läderrem har köket, slitet men väl infettat. ds.

De nya kallas ultra light (UL) av en anledning. :)

Yeah :)

Men jag trodde inte skillnaden var så stor. Nu har jag inte vägt köket men det känns inte jättemycket tyngre iaf. Dock ger det ett mycket gedignare intryck för ögat när man tittar på det.

Jäklar vilken succe de skapade alltså. Funktionellt, enkelt och effektivt. Nästan kär i mina Trangiakök. Det är så man längtar efter nästa strömavbrott :D

Måste få lägga in lite bilder :) (inte meningen att ta uppmärksamheten ifrån dig TS)
Bucklan i stekpannan var enkel att knacka ut.

Nån mer som sitter på bilder på gamla fina Trangia's? :)

Bilagor

• 20160222_192610.jpg
    20160222_192610.jpg
    27 KB · Visningar: 567
  • 20160222_192539.jpg
    20160222_192539.jpg
    29.9 KB · Visningar: 601
  • 20160222_192449.jpg
    20160222_192449.jpg
    22 KB · Visningar: 573

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Aircontact Pro – designad för de stora äventyren

Vandra med kvalitet! När packningen är tung och terrängen krävande gäller det att ha riktigt bra utrustning. Med Aircontact Pro har deuter skapat en ...

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Grattis till ett fint fynd!

Jag ärvde ett gammalt Trangia efter min mormor och det ser precis ut som ditt och passar in på beskrivningen. Använder det fortfarande men nu med gasbrännare efter att klippt hål i sidan för slangen.
Metallbandet och trådarna som håller kastrullen är rostiga som f-n men i övrigt är köket i bra skick. Nyttjar det ofta sommartid (fast nu med teflonpanna och dito kastrull).
Jag är 50+ och min mormor skulle varit 100+ om hon levt idag.
Så, jag skulle gissa att det här köket är 50-60-tal nånting.

Mvh,
Jan

ps. hoppsan, såg inte tidigare inlägg om TAB-märkningen.
Ska ner i förrådet i morgon och kolla om det finns en sådan märkning.
Men läderrem har köket, slitet men väl infettat. ds.

Släng gärna upp bild om du giter :)

Trangia trogen tjänare till

undertecknad sedan jag köpte det nytt 1971. Det är var precis som graylingman's foto med blå/gul rem och brännaren har fortfarande kvar original-locket i plast. När jag var yngre var det i bruk minst 30 dagar per år sommar som vinter och sedan har det minskat till numer 5-10 dagar per år. En trogen vän jag haft (har) som har passerat 40-årskrisen och fortfarande fungerar det bra även om mitt käk inte blir lika snabbt lagat som paddel- eller vandrar-vännerna om jag inte är ute ensam. Brännaren måste trimmas eljest funkar det inte så bra. Det har en skön patina och åtskilliga små bucklor och väcker emellanåt många fina minnen i väntan på att maten eller kaffet skall bli klart.
Stekpannan är i teflon och jag har också byggt till en plåt på fötter för brödbak. Ställer "bakplåten" i stekpannan och lägger båda kastrullerna över => bakugn.
Med hopp om ytterligare ngr goda år tillsammans, Omar

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips