Aktuellt snö och lavinläge kring Abisko/Keb?

Åker upp mot Kiruna med omnejd i nästa vecka och hade tänkt ta turskidor med start från Abisko och sluta i Nikkaluokta.

Jag har fått lite blandade besked om nuvarande snöläget, så tänkte höra om någon här har varit nyligen och kan säga något om hur det ser ut?

Är det problemfritt att ta sig längs Kungsleden? Hur ser det ut med en sväng förbi Nallo?

All information mottages tacksamt.

Jag gillar generellt sett sidan senorge.no. Stämmer bra i Norge och har täckning även in över den svenska fjällkedjan. Enligt denna sida är det 48 cm i Nikka. Avsevärt mer på resten av sträckan.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Gällande lavinprognos skulle jag rekommendera https://www.lavinprognoser.se som har dagsaktuella prognoser.

Snömässigt enligt vad jag hört så är det mer snö i Abisko än nere vid Kebnekaise fjällstation Nikkaluokta. Generellt på vinterlederna om man följer de röda kryssen så är lavinrisken låg, in mot Nallo finns det mer branta sluttningar och områden som kan vara mer utsatta för laviner. Kolla med stugvärdarna om de vet något speciellt område där du behöver vara extra vaksam.

Jag har fått lite blandade besked om nuvarande snöläget, så tänkte höra om någon här har varit nyligen och kan säga något om hur det ser ut?

Är det problemfritt att ta sig längs Kungsleden? Hur ser det ut med en sväng förbi Nallo?

Hemkommen igår ifrån 9 dagars skidtur Nikkaluokta - Vakkotavare. Det har ju hunnit gå en hel del tid (med regnväder) sedan vi lämnade Nikka så sträckan Keb - Nikka vet jag minst om nu. Men i övrigt var det bra snöförhållanden. Mötte ganska många som kom från Abisko och skulle antingen till Keb eller följa Kungsleden söderut. Ingen jag hörde hade klagat på snömängderna (men uselt klabbföre hade vi allihop vissa dagar).

Några kom från Nallo också och det verkade fungera fint därifrån. Lavinrisken kan ju ändra sig snabbt, så råden du fått om att kolla webben är bra. Men risken på själva lederna måste rimligtvis vara liten, det är oftast långt till lutande bergsbranter.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips