åkning i kanada

Re: Det blir Red Mt

cire; sa:
Hej Anna,

jag visste inte att du har varit i Kanada. Hur länge var du där och på vilka ställen? Har du någon adapter kvar till elurtagen?

Vi ska dela en lägenhet i centrala Rossland med fyra killar som jag träffade genom Freeride.nu. Det kommer att bli ruskigt kul. Red har hittills fått 115 cm och Whitewater har 155 cm. Fluff-fluff-fluff!

Det kommer att bli tufft att åka i allt puder. Det gäller nog att dra in tungan och hålla munnen stängd. Leendet går redan upp till öronen men när man står där längst upp i backen med alla förväntningar om säsongen framför sig lär det nog komma en liten glädjetår.

Kram Ciré

Nä'ru, du vet inte allt om mig eller så lyssnar du halvtaskigt! :-D Har jag verkligen inte berättat det, ett tag berättade jag om resan för alla som vill höra.

Vi var borta en månad, 2 v i Banff (åkning i LL o Sunshine) o 2 v i Fernie. väldigt olika karaktär på ställena. Jag hoppas ni får mycket snö medan ni är där, det är den som räknas. Jag ska hålla ögona öppna efter adaptern, jag brukar inte slänga sånt men jag har fortfarande inte koll på grejorna efter sista flytten.

/anna
 
akj; sa:
Vi var borta en månad, 2 v i Banff (åkning i LL o Sunshine) o 2 v i Fernie. väldigt olika karaktär på ställena. Jag hoppas ni får mycket snö medan ni är där, det är den som räknas.
/anna

Jag var bara en vecka i Fernie när jag var i Kanada och då regnade det ganska hejdlöst... Hehe.. tur att man fick en hel del åkning på andra ställen. I Fernie blev man verkligen hyggligt svettig av att traversera innan man fick kasta sig utför backarna, men det var alltid värt besväret.

Jag misstänker att regn inte är helt ovanligt i Fernie, eftersom man fick en finfin påse/poncho att dra över jackan med den djupt poetiska texten på bröstet:

"Shout it louder, turn rain into powder!"

:)
 
Erik_R; sa:
akj; sa:
Vi var borta en månad, 2 v i Banff (åkning i LL o Sunshine) o 2 v i Fernie. väldigt olika karaktär på ställena. Jag hoppas ni får mycket snö medan ni är där, det är den som räknas.
/anna

Jag var bara en vecka i Fernie när jag var i Kanada och då regnade det ganska hejdlöst... Hehe.. tur att man fick en hel del åkning på andra ställen. I Fernie blev man verkligen hyggligt svettig av att traversera innan man fick kasta sig utför backarna, men det var alltid värt besväret.

Jag misstänker att regn inte är helt ovanligt i Fernie, eftersom man fick en finfin påse/poncho att dra över jackan med den djupt poetiska texten på bröstet:

"Shout it louder, turn rain into powder!"

:)

Jodå, vi fick också några regnskurar där (i februari). Kändes ganska udda eftersom det varit -25 c i Banff veckan innan...
 
Glöm inte att köpa grejor på MEC!!

Öhh, ni känner väl till Mountain Equipment Co-op, som vi fritt översatte till "Bergs-konsum" eftersom det är en kooperativ förening som säljer allehanda friluftsprylar. Mycket egna billiga o välgjorda fleece och goretex-kläder. Helt klart värt ett besök med stora plånboken o en tom resväska...

Enda haken: man måste vara medlem för o få handla (fast det kostar bara ca 5$ ).

Finns på nätet http://www.mec.ca om ni vill kolla sortimentet i förväg. Butiker i de större städerna.
 
Rogers Pass

Ett tips är ju Rogers Pass som skall vara mycket bra för den som tycker om att gå uppför. Här skjuter de laviner med luftvärnskanon för att hålla vägen säker. Passet ligger på 1330 möh och precis vid "Transcanada Highway" i "Glacier National Park", mellan Revelstoke och Golden.
Jag bode där en natt för 5 år sedan och ett av mina minnen var att det var MYCKET snö där, även en snöfattig vinter med "El Ninio".

Tyvärr finns det bara ett Best Western hotell (bra och inte så farligt dyrt), en bensinmack och en affär tror jag det var.
 
MEC - helt klart

Vi kommer att åka direkt från flygplatsen till MEC. Vi köper hela butiken och bygger ett berg av fleece och GoreTex att hoppa i. "Bergs-Konsum" - bra namn!

/Ciré
 
akj; sa:
Erik_R; sa:
Jag misstänker att regn inte är helt ovanligt i Fernie, eftersom man fick en finfin påse/poncho att dra över jackan med den djupt poetiska texten på bröstet:

"Shout it louder, turn rain into powder!"

:)

Jodå, vi fick också några regnskurar där (i februari). Kändes ganska udda eftersom det varit -25 c i Banff veckan innan...

Mmm.. det är mycket bättre när det är ordentligt kallt och fluffigt än när snön blir sådär rutten av regn. Det hjälper liksom inte att det är flera meter snö under skidorna om den är genomrutten.

Vi var i Banff över jul.. Då var det typ under 30 varje dag... hihi.. då önskade man att man hade handlat upp hela MEC.

/Erik
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
anlj Bra åkning i Val Thorens? Telemark 1
mekelund Åkning med epautrustning Telemark 14
foppson Åka skidor i Kanada Telemark 2
i95_lab Puder i Kanada - när och var Telemark 4
peejay Skidåkning i Kanada Telemark 0

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.