Åka till alaska

Tycker det verkar va ett häftigt projekt och skulle gärna göra nåt liknande här hemma i Sverige. Köpa en bit mark och smälla upp ett simpelt hus/villavagn/arbetsbod som man kan fly till när man vill va för sig själv och leva lite enklare.

Tycker det verkar va ett häftigt projekt och skulle gärna göra nåt liknande här hemma i Sverige. Köpa en bit mark och smälla upp ett simpelt hus/villavagn/arbetsbod som man kan fly till när man vill va för sig själv och leva lite enklare.

man får ju inte ens gräva en grop att skita i i sverige då kommer kommunen och hälsovårdsnämnden och böt fäller dig .
och du kan inte gå över tomt gränsen och skuta din middag .
det är allt bättre att åka bort på riktigt äventyr där det inte finns massa byråkrater och blanketter .
finns massa plats i alaska jag ångrar inte jag vill bara stanna längre .

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
man får ju inte ens gräva en grop att skita i i sverige då kommer kommunen och hälsovårdsnämnden och böt fäller dig .
och du kan inte gå över tomt gränsen och skuta din middag .
det är allt bättre att åka bort på riktigt äventyr där det inte finns massa byråkrater och blanketter .
finns massa plats i alaska jag ångrar inte jag vill bara stanna längre .

"However, no one may harvest game or fur animals without first acquiring the appropriate license and any tags, permits, or harvest tickets required for specific hunts."

https://www.adfg.alaska.gov/index.cfm?adfg=huntlicense.main

Ja 60$ för att jaga småvilt i ett helt år i hela Alaska = 3x sverge
Det kan nog alla tycka är lagom billigt . hur långt kan du gå och jaga med bössan i Sverige för 600kr ..

Fick en bild från Alaska. Stugan står kvar 3 år nu . Canada ska släppa alla restriktioner 30/9 hoppas USA hänger på, så man får öppna dörren igen och tända en eld och tillaga en ripa och bara andas ut i tystnaden .

Bilagor

• IMG_0975.jpg
    IMG_0975.jpg
    117.2 KB · Visningar: 202
11 Maj öppnar Usa sina gränser helt. Jag har inte kunnat åka över fören nu .
Så till 99% åker jag till Alaska slutet av augusti i år 2023 .
Det finns säkert plats på planet om någon är intresserad av att åka med över.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips