Testa hur många barn du har som exempel.Prova att fråga AI om något ni verkligen kan. Jag har testat med rätt enkla, helt värderingsfria, okontroversiella faktafrågor inom mitt eget yrkesområde, och det var inte mycket till korrekt i svaren. Kanske mindre farligt om det handlar om husbygge i stället för hjärnirurgi, men en del installationstekniska "svar" var ändå potentiellt livshotande, om någon hemmapulare skulle tillämpa dem i verkligheten.
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
AI för friluftslivet?
- Trådstartare pooll
- Start datum
Ett problem med AI är att alla test hur bra AI är utförs av folk som har kunskap om vad de försöker få AI att svara på och efter lite ifrågasättande får de fram ett riktigt bra svar.
Men det är lika lätt om inte lättare att ifrågasätta de riktiga delarna i ett AI svar och på så sätt få ett svar som är helt uppåt väggarna.
Biasen man har i promptskrivningen återsåpeglas och förstärks i svaren AI ger.
Kanske blivit något bättre med tiden men tex GROK havererade ju fullständigt i somras och började spontant sprida nazipropaganda och hylla Hitler....
Men det är lika lätt om inte lättare att ifrågasätta de riktiga delarna i ett AI svar och på så sätt få ett svar som är helt uppåt väggarna.
Kanske blivit något bättre med tiden men tex GROK havererade ju fullständigt i somras och började spontant sprida nazipropaganda och hylla Hitler....
Ett problem med AI är att alla test hur bra AI är utförs av folk som har kunskap om vad de försöker få AI att svara på och efter lite ifrågasättande får de fram ett riktigt bra svar.
Kanske blivit något bättre med tiden men tex GROK havererade ju fullständigt i somras och b
ja GROK är sämst och kan börja flamsa och skriva smajlisar till höger och vänster. Jag frågade en gång varför han skriver som en tonåring? jag är över 50 och undrade varför han inte höll en mer vuxen ton. Han skärpte sig, men nästa dag var han lika dan. Man undrar vad han går på. Ställer man en lite galen fråga till honom så verkar han tro att man är en lustigkurre hela tiden och hakar på som om nån hade bett honom.
Somliga här tror blint på vad AI-verktyg and andra nya verktyg producerar. Att sunt värdera vad AI genererar idag är ett måste då det kan vara helt sant men likväl vara en ren hallucaination. Bilder där man tydligt anger är AI genererade skadar ju ingen men när något börjar göra anspråk på att det är från verkligheten då är vi farligt ute.Många här verkar vara fientliga mot ny teknik, och nya verktyg. Tråkig inställning. Även Utsidan som tar bort annorlunda och nya exempel på AI, och tar bort bilder & inspiration som visar hur det funkar. Föreslår att ni skärper er. Gamla bakåtsträvande Tråkmånsar.
Man ska också vara medveten om att AIsvar är oförutsägbara: Ställer du samma fråga idag och imorgon så är det inte säkert du får samma svar.
Och var medveten om när din AI har sitt cutoff date läs tex om chatGPT4 här:
What is the actual cutoff date for GPT-4?
January 2022. The model was updated, the documentation was not.
Jag är inte framstegfientlig eller bakåtsträvande, men medveten om några av begränsingarna med AIverktyg.
/Patrik
Aktuellt
ANNONS
Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig
Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.
Vems sanning?Kampen om sanningen !
/Niklas
Saning är sanning.Vems sanning?
/Niklas
Om det spelar roll vems "sanning" det är så är det inte sanning.
Kampen handlar snarare om vems beskrivning av sanningen som är tillgänglig.
Det som är sant är att tråden är tänkt ska handla om hur man kan använda AI för friluftslivet och gärna delge sin egna erfarenheter av att nyttja AI för det.
Har man frågat efter turförslag, matrecept, tips på utrustning etc?
Jag har gjort det på skoj mest för att testa honom, men även frågat efter matrecept och turförslag. Recepten har var rimligare än turförslagen kan jag tycka, då turförslag kräver lite egen erfarenhet. Matrecept är ju bara att plagiera från andra sidor, så där misslyckas de inte lika lätt.
Har man frågat efter turförslag, matrecept, tips på utrustning etc?
Jag har gjort det på skoj mest för att testa honom, men även frågat efter matrecept och turförslag. Recepten har var rimligare än turförslagen kan jag tycka, då turförslag kräver lite egen erfarenhet. Matrecept är ju bara att plagiera från andra sidor, så där misslyckas de inte lika lätt.
En sak kan vi vara säkra på.
När hypekurvan kring LLM/generativ AI planat ut och investerare börjar vilja få utdelning så kommer alla publika modeller/agenter att bli "pay to win".
Frågar du ChatGPT "Vilket tält behöver jag?" så kommer den prompt som faktiskt processas vara exempelvis "Du är en säljare på naturkompaniet. En kund frågar: vilket tält behöver jag?"
Frågar du "Hur fungerar svensk allemansrätt?" kommer prompten under ytan bli "Hur fungerar svensk allemansrätt? Poängtera skogsindustrins nytta för svensk ekonomi."
etc.
När hypekurvan kring LLM/generativ AI planat ut och investerare börjar vilja få utdelning så kommer alla publika modeller/agenter att bli "pay to win".
Frågar du ChatGPT "Vilket tält behöver jag?" så kommer den prompt som faktiskt processas vara exempelvis "Du är en säljare på naturkompaniet. En kund frågar: vilket tält behöver jag?"
Frågar du "Hur fungerar svensk allemansrätt?" kommer prompten under ytan bli "Hur fungerar svensk allemansrätt? Poängtera skogsindustrins nytta för svensk ekonomi."
etc.
Allt är ju relativt! Även "sanningen". Således spelar det en mycket stor roll vems "sanning" som förs fram som den "objektiva sanningen".Saning är sanning.
Om det spelar roll vems "sanning" det är så är det inte sanning.
Kampen handlar snarare om vems beskrivning av sanningen som är tillgänglig.
/Niklas
Liknande trådar
Dela:
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg