AI för friluftslivet?

Prova att fråga AI om något ni verkligen kan. Jag har testat med rätt enkla, helt värderingsfria, okontroversiella faktafrågor inom mitt eget yrkesområde, och det var inte mycket till korrekt i svaren. Kanske mindre farligt om det handlar om husbygge i stället för hjärnirurgi, men en del installationstekniska "svar" var ändå potentiellt livshotande, om någon hemmapulare skulle tillämpa dem i verkligheten.
Testa hur många barn du har som exempel.

Ett problem med AI är att alla test hur bra AI är utförs av folk som har kunskap om vad de försöker få AI att svara på och efter lite ifrågasättande får de fram ett riktigt bra svar.
Men det är lika lätt om inte lättare att ifrågasätta de riktiga delarna i ett AI svar och på så sätt få ett svar som är helt uppåt väggarna.
Biasen man har i promptskrivningen återsåpeglas och förstärks i svaren AI ger.

Kanske blivit något bättre med tiden men tex GROK havererade ju fullständigt i somras och började spontant sprida nazipropaganda och hylla Hitler....

Ett problem med AI är att alla test hur bra AI är utförs av folk som har kunskap om vad de försöker få AI att svara på och efter lite ifrågasättande får de fram ett riktigt bra svar.
Men det är lika lätt om inte lättare att ifrågasätta de riktiga delarna i ett AI svar och på så sätt få ett svar som är helt uppåt väggarna.
Biasen man har i promptskrivningen återsåpeglas och förstärks i svaren AI ger.

Kanske blivit något bättre med tiden men tex GROK havererade ju fullständigt i somras och b

ja GROK är sämst och kan börja flamsa och skriva smajlisar till höger och vänster. Jag frågade en gång varför han skriver som en tonåring? jag är över 50 och undrade varför han inte höll en mer vuxen ton. Han skärpte sig, men nästa dag var han lika dan. Man undrar vad han går på. Ställer man en lite galen fråga till honom så verkar han tro att man är en lustigkurre hela tiden och hakar på som om nån hade bett honom.

Många här verkar vara fientliga mot ny teknik, och nya verktyg. Tråkig inställning. Även Utsidan som tar bort annorlunda och nya exempel på AI, och tar bort bilder & inspiration som visar hur det funkar. Föreslår att ni skärper er. Gamla bakåtsträvande Tråkmånsar.

Senast ändrad:

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips