Man kan väl fundera på om enskilda korståg skall drivas på allmänna friluftssidor som den här.
som de glada vännerna Don Quijote och Sancho Panza?
Man kan väl fundera på om enskilda korståg skall drivas på allmänna friluftssidor som den här.
....
Om man då tittar på alpinisten, kan man verkligen säga att det är en sport där WADA har något att säga till om? Vad jag vet finns de inga tävlingar i alpinism med första, andra o tredje plats. Om alpinisten som använt syrgas säger "Vaddå? jag tävlade inte, jag råkade bara vilja gå upp här och valde att andas syrgas medans jag gjorde det". Vem kan påstå att denna verkligen har utövat en sport? Visst, många kanske ser ner på det, och om det är rekordförsök eller nytur kanske man väljer att säga "fusk!", men om alpinisten ville bara repitera en hård tur på hög höjd i sin egen takt och inte tävla det minsta, utan bara göra det för sin egen del, vem har rätt att säga att han har utövat en sport och var därför dopad? Bara för att det är en expedition, är det verkligen en sport? Kan man säga att den som skidar till nordpolen utövar en sport? Jag ser inte det som en sport. En otrolig bedrift är det, och med all säkerhet jobbigt som bara den, men är det en sport? Är det inte så att det måste finnas typ någon tävling för att det ska klassas som en sport?
Hela denna diskussion må har förvandlats till en "är det ok att klättra med syrgas eller ej" diskussion, men jag är inte intresserad av det, utan snarare om alpinism verkligen är en sport där WADA's bestämmelser kan ha något som helst betydelse.
Knappast. Detta är ett ffriluftsforum. Du brukar ju förövrigt börja alla dina inlägg med OT.
Just det ja och med det blir det också regler och därmed viss byråkrati.En rad av de nationer som pressterar bast i Himalaya har nationella team dvs landslag. Mycket av alpinismen regleras av UIAA.
UIAA ar med i WADA. SKF ar med I UIAA
Er poäng är relevant för ER. Vad byråkraten har för poäng kommer NI inte undan eftersom det är den vägen regler skapas. De flesta forumsamurajers poäng är ju att de söndagsklättrar och skiter i regler. Det finns inget tävlingsmoment för dom och dom gör som dom vill.Jag och manga som pysslar med alpinism tycker att O2 ar doping och det ar ju en mer rellevant poang an nagon byrakrats, eller forumsamurajs poang. Eftersom denna trad ar en del av den andra traden "Claiming to climb any thing..." sa det kanns lite som att inget nytt kommit up och ingen har tankt nytt. Sa marginalnyttan av vidare debatt far vanta for mig tills forbundet tar upp fragan. (Den bordlades pa forra styrelsemotet).
Curling däremot. Det är ingen sport.
Helt rätt, klättring ä meningslöst, själviskt och utan samhällsnytta. Dock kan klättring skänka vissa förvirrade individer en viss tillfredställelse.Precis som de flesta andra sporter.Den här tråden känns som en gammal hederlig pisstävling. Den som pissar längst vinner trots att det man tävlar i är fullständigt meningslöst. Att klättra upp på 8000 m-toppar ÄR helt meningslöst ur alla perspektiv utom det rent personliga. Det finns ingen samhällsnytta i det och är att betrakta som en helt självisk handling.
Totalt fel. Sättet på vilket vi är meningslösa är helt avgörande. Gäller föresten också de flesta sporter.Frågan om HUR man gör det blir därför också meningslös.
Därav diskussionen. Andningsgas i flaska är ok i viss dykning men anses inte helt koscher i fridykning. Hur är det i klättring?Om man ska ha en rent puristisk hållning så borde inte rullstolsbundna kunna köra marathon. Dom som vinner marathon däremot verkar inte ha några problem med detta dock. Detta trots att dom får stryk av rullstolarna i varje tävling. Dom inser att dom rullstolsbundna helt enkelt utövar en annan gren på samma spelplan. Samma sak borde gälla klättring med O2 kontra klättring utan O2.
Det verkar ju åtminstone som att man utan tvekan kan konstatera att frånvaron av syre kan åstadkomma rejäla hjärnskador.