Är risktagandet förändrat i friluftslivet?

Jag håller med. GPSen är inte lika pålitlig som kompassen.

Det är inte det jag säger:)

Jag säger att navigera med GPS är jättelätt att lära sig så man går miste om en massa information om friluftsliv som man annars hade fått sig till livs under tiden man lärt sig hantera karta och kompass.

Jag tror man t.ex. kan dra liknande paralleller med t.ex. mopeder. Skulle man köra moppe för 30 år sen så var man tvungen att lära sig hur koppling och växellåda fungerar, och därmed förstod man såna saker som att man behöver låg växel i uppförsbacke, hur man motorbromsar och att man behöver växla ner för att accelerera snabbt. Idag kör de flesta en "vespa" med centrifugalkoppling och "automatlåda" så de har ingen aning om vad ens en växellåda är, än mindre fattar de vad motorbroms är.

Eller vi kan för den delen ta kameror. Skulle man fotografera för 30 år sen måste man veta hur bländare, slutartid, filmkänslighet och skärpedjup interagerar med varandra. Idag vet folk inte ens vad bländare är, blir en bild dåligt exponerad så är det "dålig kamera"....

Ju enklare nåt är att lära sig desto mindre extra lär sig folk.
 
Att lita på de elektriska typ mobilen och GPS kan sluta att du helt gå vilse.
När jag själv är ute i en skog jag inte känner till brukar jag ha med mig tyg band som jag hänger upp mellan 20 m mellanrum och sedan plockar jag ner dom på vägen hem. Har du kunskap eller förmåga med uteliv så klarar man sig. Kan ju vara att vi människor litar mera på elektroniken än vad vi har för praktisk kunskap med oss.
 

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Nermande närmar sig nog pudelns kärna. Idag går det mesta att börja fullt ut direkt via butiken.
När vi började, gjorde vi det i gäng, med scouter, kompisar. Expedition var något för andra som man läste om i böcker.

Min första moped var en skrothög som jag fick renovera. Ett sätt att lära sig funktion och begränsningar. Samt inte minst möjligheter.

go tur
 
De jag träffat på i spenaten som skadat sig hade alla överskattat sin förmåga.

Solo måste man ju se till att man kan komma hem för egen maskin.

Häromdagen såg jag en Monsen på vift, han hade en brant nerstigning att göra och han letade verkligen efter den möjliga vägen ner.

Mindre erfarna hade kunnat skada sig själva.

Bra utrustning och tränade metoder garanterar inte ett bra huvud.

Antalet tilltagande räddningsbehov tyder på att alla har inte planerat att komma hem.

go tur
 
Ok, jag valde att citera nermander men bara för att det verkade vara representativa uttalanden för hela tråden.

Jag säger att navigera med GPS är jättelätt att lära sig så man går miste om en massa information om friluftsliv som man annars hade fått sig till livs under tiden man lärt sig hantera karta och kompass.
Ja det känns korrekt. Men jag vill tillägga att bara för att man tar med sig en GPS är det ju inte säkert att man får den nytta av den som den faktiskt är kapabel att ge. Även en GPS kräver ju någon kunskap och vana.

Skulle man köra moppe för 30 år sen så var man tvungen att lära sig hur koppling och växellåda fungerar...
Nej dagen moppar kräver ju inte någon sådan kunskap. Därför saknas ju viss insikt om hur moppen funkar. Ungefär som med bilen, dagens körkort kräver ju inte någon tekniskt insikt om hur bilen fungerar liknande körkorten för 50 år sen. Men det är ju andra bilar idag.

Skulle man fotografera för 30 år sen måste man veta hur bländare, slutartid, filmkänslighet och skärpedjup interagerar med varandra.
Vill nog tillägga att idag går det att lära sig fotografera mycket fortare pga direkt feedback på inställningar. Minst lika djupa kunskaper om bländare, slutartid, filmkänslighet och skärpedjup går att förvärva betydligt fortare med digitala systemkameror.

Ju enklare nåt är att lära sig desto mindre extra lär sig folk.
Att "hoppa över" karta och kompass för gå direkt på GPS är nog ett misstag. Att GPS leder till någon sorts "bekvämlighetskorrumption" (tror uttrycket i detta sammanhang kommer från B Thomasson) köper jag direkt. Kan man inte navigera med karta och kompass kan man inte få ut allt ur en GPS heller. Man måste öva på karta och kompass för att säkra dessa kunskaper. Samma gäller för GPS, öva och skaffa vana. Gärna kombinera för att lära sig båda systemen fortare. Snabbare feedback gör all inlärning snabbare och säkrare.

Sen rent allmänt tror jag att vi kör mer på säkerhet idag än förr. Jag hade heller ingen cykelhjälm som barn. Inte så mycket kunskap och minimalt med erfarenhet, ett grumligt omdöme är väl alla egenskaper som utmärker barn. Även för vuxna som börjar med något nytt blir paralleller med barn relevant.
Att det sker olyckor med folk som brister i erfarenhet och förberedelser kan inte komma som någon överraskning. Att dra slutsatsen att det är elektroniken som bär skulden är nog förhastad. Om man förlitar sig på en ficklampa så måste man ta med tillräcklig med batterier. Eller?

Att mobiltelefoner kan ha dålig täckning kan väl knappast vara mobilens fel.
Hur många förlitar sig på en båtmotor (som man inte begriper sig på) när de ger sig ut på sjön?

Båtfolket och friluftsfolket växer i antal, klart det blir incidenter.
Jag brukar dubblera sånt jag anser mig behöva för att vara säker.
Så tänkte jag inte förr men att vara ute i naturen ensam fick mig att tänka mer på vad som kunde hända och att jag måste klara ut ev problem själv.

Många säkerhetsdebatter här på utsidan får mig också att tro att vi kör mer på säkerhet idag.

mvh thomas
 
Vill nog tillägga att idag går det att lära sig fotografera mycket fortare pga direkt feedback på inställningar. Minst lika djupa kunskaper om bländare, slutartid, filmkänslighet och skärpedjup går att förvärva betydligt fortare med digitala systemkameror.

Det är möjligt, men 90% av mina bekanta som har digital systemkamera har den alltid på Auto. Jag skulle en gång låna en kamera av en bekant, som jag räknar som ganska teknisk. Jag frågade hur man kommer åt exponeringskompensationen (eftersom jag skulle ta bilder på folk som satt i skuggan en solig dag och ville överexponera ett par steg). Han hade ingen aning, han hade aldrig använt annat än Auto under de två år han ägt kameran.
 
Det är möjligt, men 90% av mina bekanta som har digital systemkamera har den alltid på Auto. Jag skulle en gång låna en kamera av en bekant, som jag räknar som ganska teknisk. Jag frågade hur man kommer åt exponeringskompensationen (eftersom jag skulle ta bilder på folk som satt i skuggan en solig dag och ville överexponera ett par steg). Han hade ingen aning, han hade aldrig använt annat än Auto under de två år han ägt kameran.

Jo så är det nog. Men min första erfarenhet av en digital systemkamera var (vi talar om 2003 nu) att kameran i autoläge förutsatte att jag kunde hålla den still.
Det triggade min vilja att kunna ställa in den själv eftersom jag uppfattade att autoläget var ganska korkat (det har nog blivit bättre processorer idag men hundraprocentigt är autoläget fortfarande inte).
Men om viljan att lära sig ställa in kameran själv finns, så går det betydligt fortare att lära sig med en digital kamera.

Generellt så är inte elektronik bättre än användarens kunskaper om densamma hur man får ett bra (eller tillförlitligt) resultat.
mvh thomas
 

Liknande trådar

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips