Är mina kontrollremmar feljusterade eller för små?

Har köpt stavar som jag gillar men jag undrar om de är feljusterade i kontrollremmarna (har ganska stora händer,handskstorlek 11) men kardborren sitter ju bara ihopa med cirka 1 cm och öppnar sig ibland under åkning. Tycker de sitter ganska hårt när jag drar åt för att få kardborren att nå fram och stänga. Se bild på staven närmast kameran till vänster i bild = min högra hand).
Sen tycker jag att övre knoppen, som medger justering av remmen, inte går ner och klickar fast ordentligt på ena staven, ska den gå lätt i ner hela vägen? Se bilden.

/Patrik

stavar.jpg
 
Deter lite svårt att se vilken av alla typer av remmar det gäller?
Förmodligen någon typ av "tumgrepp/handske" eftersom du har kardborrlåsning.
Jag kan uppleva att vissa där är lite små i storleken.
Det ser ut som SWIX-stavar, de har väl olika alternativ, ev som utbyte.

Kilen uppe som ska låsa remmen i lagom längd är inte helt ovanligt att den kinkar, bara ett exempel (folk löser det med lösningar utan kilar också):
 
Det ser ut som vanliga SWIX Pro Fit 3D-remmar, de finns i större storlekar (gissar att du har en L?), det låter som att du ska byta upp dig :)
 
Fotot är ju inte jättetydligt, men jag tycker det ser ut som om du håller staven fel - eller rättare sagt, trär in handen genom remmen fel?!? Dels är handen lång ner på handtaget, dels tycks remmen inte ligga som att du trätt in handen "underifrån". Och dessutom ser ju "knoppen" ut att sitta snett.
(Ber om ursäkt om jag helt missbedömt fotot (vilket inte alls är osannolikt), och jag har inte dessa stavar så jag vet inte hur toppen ska se ut).
 
Jag har storlek 10 på skidhandskar och min kontrollrem är storlek L.
Om din är för tight så byt till XL. Tjockare handskar behöver också större storlek på remmarna.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.