tigertamjaren; sa:Gå inte i sandaler./ G
Fast jag mötte en Göteborgare på toppen i somras som fan i mig hade bowlingskor!
Glad var han ändå men det säger kanske mer om Göteborgare än om bowlingskor?
JL
tigertamjaren; sa:Gå inte i sandaler./ G
cancerman; sa:jag och några till ska till kebbne till sen sommaren och ingen av oss har någon speciel utrustning eller nån klätter utbildning, men det är ju bara att ta det hela med lite vett i bakuvudet så klarar man sig nog bra. det är ju ändå inte mt everest vi snackar om.
tigertamjaren; sa:Någon risk för drunkning lär inte föreligga. (Vilket det för att ta ett exempel kan göra om man slår läger på en sjö.) Däremot kan det vara ännu blåsigare på en fjälltopp än på exempelvis en sjö. Ventilationen bör därför inte vara något problem. Såvida ni inte gräver ner er på toppen (har gjorts förr har det sagts). I ett sådant läge kan det vara av godo med ett lufthål. Se bara upp för älgflugor som kan komma in genom hålet. De bits. Om ni ska göra eld på toppen, kom ihåg, ta med tallbarren som ni ska ha i vattnet (för vitaminernas skull) hemifrån. Gå inte i sandaler. Strykjärn och strykbräda kan däremot vara bra, ska tydligen locka kvinnor och är dessutom bra för fettförbränningen.
/ G
Mats_J; sa:En stunden säger någon att det är ungefär som att gå till Konsum och handla mjölk, varken farligt eller jobbigt.
Och sen säger en annan att det är ganska jobbigt och kan vara mycket farligt också.
ipg289h; sa:En högsommardag med stabilt fint väder är det en mycket lät bestigning, Östraleden är högst Ia graden i alpinskalan, d v s även ovana alpinister behöver ej säkring. Man kilar upp och ned på ett par timmar. Krävs ingen fjällvana alls!
Per
http://lowdin.nu
Masa; sa:Upp och ned på ett par timmar????
Knappast om du räknar från Fjällstationen.
Visst är Östra leden relativt enkel vid bra väder, men det är onödigt att överdriva enkelheten![]()
hur vet man att konditionen räcker och hur får man tag i en bra guide? vet du bra sidor där man kan kolla detta?