Är Keb farlig?

Uppförstekniken är viktig

cancerman; sa:
jag och några till ska till kebbne till sen sommaren och ingen av oss har någon speciel utrustning eller nån klätter utbildning, men det är ju bara att ta det hela med lite vett i bakuvudet så klarar man sig nog bra. det är ju ändå inte mt everest vi snackar om.

Det som behövs är som sagt inte speciell utrustning eller klätterutbildning.
Däremot är fjällvana och rätt "uppförs-teknik" bra att komplettera vettet i bakhuvudet med. Har man rätt teknik när man går uppför blir det inte jobbigt ens om man är otränad. De flesta går alldeles för fort och blir trötta, andfådda och instabila.

Om man går så sakta så att man tror att man ser ut som en gammal gubbe - luuuugna, regelbundna steg med låååångsamt gung - kommer man snart att märka att man går ifatt utmattade medmänniskor som står och vilar med andan i halsen och mjölksyra i benen.
 
Inte som att hämnta posten ...

Håller med om det mesta som sagts innan i den här tråden, men jag tycker att (västra leden) är väldigt jobbig, om än inte svår så länge vädret är bra. Jag tycker att västra leden var jämförbar med Vätternrundan när det gäller ansträngningsnivå. Kanske beror på mina tio kilo packning på magen som framför allt sliter på knän :)

Om jag går upp igen så blir det nog guidad tur eller Durlings led eftersom de alternativen går fortare. Det spelar ingen roll vad man gör, efter 10-12 timmar blir man trött.

Vi hade inte med några stegjärn och vände därför halvvägs uppför toppglaciären. Underskatta inte orienterings-svårigheterna som kommer med dimman och regnet.
/uffe
 
tigertamjaren; sa:
Någon risk för drunkning lär inte föreligga. (Vilket det för att ta ett exempel kan göra om man slår läger på en sjö.) Däremot kan det vara ännu blåsigare på en fjälltopp än på exempelvis en sjö. Ventilationen bör därför inte vara något problem. Såvida ni inte gräver ner er på toppen (har gjorts förr har det sagts). I ett sådant läge kan det vara av godo med ett lufthål. Se bara upp för älgflugor som kan komma in genom hålet. De bits. Om ni ska göra eld på toppen, kom ihåg, ta med tallbarren som ni ska ha i vattnet (för vitaminernas skull) hemifrån. Gå inte i sandaler. Strykjärn och strykbräda kan däremot vara bra, ska tydligen locka kvinnor och är dessutom bra för fettförbränningen.

/ G

Tror inte det ligger någon risk att slå läger på en sjö med över en meter tjock is. Vet inte riktigt var du bor, om du är van med centimetertjocka isar. Men här uppe kör du lastbil på vilken sjö som helst mitt i vintern:)
Tallbarrste? Vad är det för tjejfasoner? Jag käkar barren som dom är. The hardcore way:)
 
Beror på årstid o väder

Mats_J; sa:
En stunden säger någon att det är ungefär som att gå till Konsum och handla mjölk, varken farligt eller jobbigt.
Och sen säger en annan att det är ganska jobbigt och kan vara mycket farligt också.

Båda påståendena är i någon mening sanna. Hur lätt eller svårt, eller farligt Kebnekaise är betingas av olika omständigheter och varierar över tid. Viktigast är vädret, därefter snöförhållanden, eventuell förglasning, etc.

En högsommardag med stabilt fint väder är det en mycket lät bestigning, Östraleden är högst Ia graden i alpinskalan, d v s även ovana alpinister behöver ej säkring. Man kilar upp och ned på ett par timmar. Krävs ingen fjällvana alls!

Däremot i mindre gynnsamma förhållanden, ruskväder, dimma, snöfall, tjock blötsnö, etc., kan det vara en krävande bestigning, med riskabla moment, om man orienterar fel. Bör endast göras av erfarna alpinister!

Per
http://lowdin.nu
 
Re: Beror på årstid o väder

ipg289h; sa:
En högsommardag med stabilt fint väder är det en mycket lät bestigning, Östraleden är högst Ia graden i alpinskalan, d v s även ovana alpinister behöver ej säkring. Man kilar upp och ned på ett par timmar. Krävs ingen fjällvana alls!

Per
http://lowdin.nu

Upp och ned på ett par timmar????
Knappast om du räknar från Fjällstationen.

Visst är Östra leden relativt enkel vid bra väder, men det är onödigt att överdriva enkelheten :)

/Magnus
 
Läskig snö

Jag gick upp via västra leden 1997. Det året var snölegan upp mot baksidan av Toulpagorni lite läskig pga av omväxlande varmt och kallt väder. Det blev till att verkligen trycka in kängorna i snön för att inte halka. Inte så kul... Nedfärden utför snölegan utfördes sedan med hjärtat i halsgropen...

Vi vände också innan toppen pga av samma orsak - fick info från några som just varit uppe att utan stegjärn var det inte att rekommendera just då. Vi var inte särskilt ledsna för det - utsikten var ändå bedövande.

Vandringen var annars inte svår, men ansträngande. Jag rekommenderar också östra leden, med guide. Västra är seg och som någon sa här tidigare så är det tråkigt att behöva gå ner flera hundra höjdmeter och sen "börja om" innan man når toppen.
 
Re: Re: Beror på årstid o väder

Masa; sa:
Upp och ned på ett par timmar????
Knappast om du räknar från Fjällstationen.

Visst är Östra leden relativt enkel vid bra väder, men det är onödigt att överdriva enkelheten :)

Ett par timmar, är mer än två, borde ha uttryckt mig tydligare, det är ca 1400 meters höjdskillnad, och man stiger lätt 300 o även 400 meter per timme utan packning givet att man är i form. 4-5 timmar upp och 2-3 timmar ner (beroende på hur starka knän man har) är realistiskt. Har bara varit upp en gång, från stationen, smög då efter den organiserade gruppen som turistföreningen el ngn ordnade, efter en halvtimme tog de paus, så jag kilade på på egen hand, nådde toppen satt en stund på den och kilade sedan ned och mötte därvid denna grupp som vid det laget hade hunnit fram till Björlings glaciär. Vid det laget hade den fina sommarmorgonen försvunnit och toppen låg i tjocka moln.

Har också gjort en 24 timmars keb, från Tarfalla via Halspasset o Nordtoppen, och det blev en episk tur p g a att vi gick bort oss i dimma efter Björlings glaciär på väg ner mot stationen, ägnade natten åt att sitta under några stora stenar, o fann leden först på morgonen.

Per
 
hur hittar man en bra guide?

jag är 18 år och fudnerar på att bestiga kebenekaise sommartid.

vi är minst två tjejkompisar med inte allt för stor bergsvana men ganska bra grundkondition som planerar detta kanske nästa sommar.

hur vet man att konditionen räcker och hur får man tag i en bra guide? vet du bra sidor där man kan kolla detta?

tack på förhand
 
Re: hur hittar man en bra guide?

hur vet man att konditionen räcker och hur får man tag i en bra guide? vet du bra sidor där man kan kolla detta?

Om man anser att man har en god grundkondition är det inga som helst problem. Det är som sagt inte något maraton eller nåt sånt utan ett knatande en heldag. Se bara till att ha med vatten och käk för att fylla på depåerna efter hand.
Guider finns på Kebne Fjällstation. Man får skriva upp sig på en lista dagen innan om man vill följa med en grupp(tror de brukar vara 30-40 pers och två guider).
 
På grund av att de numera har fler guider och färre deltagare per grupp kostar det en rätt blodig summa numera, 400 kr per person eller något. Det ska man också vara beredd på..
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Slitzer Vad är detta föremål som står på en fjälltopp? Fjällvandring 15
Vattenvargen Vad är som Rondane men ändå inte? Fjällvandring 13
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
såg Är det många som går från Abisko ner till Vakkotavare Fjällvandring 9
nicko_ Gå Svartsjön/Gaskkajavri-Tarfala eller omvänt -- är det möjligt i början av september? Fjällvandring 11
KevinG Hur tillförlitliga är de olika vädertjänsterna gällande snödjup? Fjällvandring 2
Crimper Vilken modell är detta? Fjällvandring 10
Pappan Hur är dessa vadställen? Fjällvandring 15
Petter är jojoleden vandringsbar i september? Fjällvandring 7
oldtimer Är det bara jag som är ointresserad av Kebnekaise? Fjällvandring 62
mikael.johansson Helags - hur torrt är det i bäckarna? Fjällvandring 2
elinalicia Hur många dagar är det kul att vandra som relativ nybörjare? Fjällvandring 28
Consultra Ekorrdörren, från vilket håll är bäst? Fjällvandring 2
Picea När är hösten vackrast i Jämtland? Fjällvandring 18
tobiasgoth Livet är kort! Hjälp mig uppnå min högsta fjällönskan Fjällvandring 4
såg Vilka fjälleder är det mest fjällnära skog. Fjällvandring 2
storerik Vad är detta för fjäll? Fjällvandring 1
johanna.holmberg_gmail.com Vad är "Big hill" på Kebnekaise? Fjällvandring 5
avslutat 73229 Vilket är fjället? Fjällvandring 10
_tobbe_ Vart är detta? Fjällvandring 3
Kebabnekajse Nån som är sugen på Triangeln? Fjällvandring 2
stenblock Hur ofta är man med om att folk blir sura när de måste dela fjällstuga? Fjällvandring 32
Göran_ Hur tabu är det att använda STF stugornas "nödrum" off-season? Fjällvandring 44
Kogoyo Storulvån - Vålådalen: hur långt är det? Fjällvandring 2
DanielDanielsson Är hund I Sarek Nationalpark förbjudet? Fjällvandring 34
moa_k40 Är vandringsbyxorna (Lundhags) myggsäkra? Fjällvandring 1
Norris Är "ny-gamla" toppstugan på Kebnekaise riven? Fjällvandring 8
linneae Sällskap sökes, är nybörjare inom fjällvandring Fjällvandring 7
jffoto Vart är denna bild tagen? Nipfjället Fjällvandring 5
Norris Hur är stigen söder om Tuottar? Fjällvandring 5
Stallo Någon som är sugen på Kaskastjåkka Fjällvandring 0
jooose Blåmannsisen - hur säker är den? Fjällvandring 5
skogsmulle101 Någon som är detaljkunnig ang Kungsleden? Bilder. Fjällvandring 28
såg Vilken väg är lättast att gå från Abisko till Nikkaluokta eller tvärtom Fjällvandring 5
fremag Hur är snö/vattennivån i Sarek nu? Fjällvandring 4
JMel Vad är detta? Fjällvandring 8
roYal Hur är läget i Sylarna? Fjällvandring 2
Grangfors Hur är den att gå nu för en nybörjare? Jag går gärna med tält trots fina stugor. Fjällvandring 9
Evajar Hur är vaden mellan Staloluokta och Saltoluokta? Fjällvandring 8
bakti Hur är Hardangervidda? Fjällvandring 9
på tunn is Var kring kebnekaise är bilden tagen? Fjällvandring 6
CarinaR OK, jeans är inte den optimala byxan... Fjällvandring 9
Revisch Hur stor är Skämmabákte-stenen? Fjällvandring 59
nemorosa Är jag knäpp? Om ryggsäcksstorlek Fjällvandring 96
camlun Vad är det och vad gör den här? Fjällvandring 2
såg Vilken väg är lättas att nå Låkkatjåkka Fjällvandring 3
aksello vad finns det för utbud på butikerna längs kungsleden och hur är priserna? Fjällvandring 5
knolpak Butiken i Kebnekaise fjällstation - Kan man lita på att det inte är slut på hyllorna? Fjällvandring 4
ique Hur mycket är mycket folk? Fjällvandring 6
Salmiak När är vackraste höstfärgerna i Jämtlandsfjällen? Fjällvandring 9

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.