Är kamoflauge någonsin okej?

Jag kan då inte fatta hur så många på detta forum kan lägga in politiska värderingar i camomönstrade kläder, folk få väl klä sig hur dom vill så länge det inte är uniformer det handlar om.
Det luktar som äkta Svensk moralpanik, bläääääääääääääää, jag mår illa!

Det enda som är äkta svenskt är att gnälla över att något är äkta svenskt. ;)

Folk får klä sig hur dom vill, och omgivningen får tycka hur den vill om det.
Kläder är kommunikation vare sig man vill eller inte, och det kan finnas en poäng med att veta hur olika människor uppfattar de signaler man sänder - och det är ju precis de tråden handlar om.

Sen kan man ju välja att strunta i det, vilket ju inte minst är klokt när det handlar om kläder man använder på folktomma platser.
 
Senast ändrad:
Om du gillar jackan så handla!. Jag hör också till dom som tycker det är lite möpigt med kamo men vad gör man om man hittar nåt man gillar? Handlar såklart o känner sig stolt över att man vågar! ....hamnade i samma situation just med Norröna recon för några år sen (var hittar man norskt ö på tangentbordet?) men kunde inte hålla mig och stortrivs!! :)

Norskt ø får man genom att trycka alt gr+ö. Iaf i mitt OS. 1337!

Tvätta skogskläderna gör jag så sällan ändå.
 
Köpa eller inte köpa, det är frågan?

Gro, kommer du att köpa jackan eller inte?
Om inte så måste du avslöja vad det är för ett plagg som fått dig att gå som katten runt het gröt på detta viset. Vi är helt säkert många som är väldigt nyfikna på vad det är för fynd du hittat. Jag är iallafall det. Man kan alltid köpa den och sy om till en anorak etc till tjejen/sambon. Kvinnor (samt seniorer och öppna och gladlynta män) kan ju som bekant aldrig vara MÖP... ;) )

En allmän fundering: Är denna "hänsyn" till trender och andras klädsmak något typiskt svenskt? Jag uppfattar det som en del av vårt jante-arv och tycker att man i andra länder nästan gör tvärtom och anstränger sig för att sticka ut och klädseln blir då lika viktig som aktiviteten ifråga; show-off genom stil och accessoarer blir mer norm än undantag. Är det någon som delar denna uppfattning eller har jag tolkat fel?

/Kristian
 

Cannonball

Gäst
Köpte ett sådant här sovsäcks system från usa häromdan, gillar inte att bivyn är camo! Men motsvarande civila varianter är ju flera gånger dyrare!! Det är ju ganska sällan man möter någon i skogen! Särskilt vig läggdax! :)
 

Bilagor

  • completesleepingsystemgallery.jpg
    completesleepingsystemgallery.jpg
    35.6 KB · Visningar: 688
Lol

Hej.

Ny på forumet och redan känns det som jag varit fel ute hela mitt friluftsliv.

Har haft samma M/90 byxor i dryga tio år nu och använder dom frekvent, vi långpromenader med vovvarna, när jag fiskar och det gör jag ofta och mycket samt när jag vandrar. Det finns inte en enda skada på byxorna ännu och dom är extremt sköna. Skulle inte byta ut dom mot nån annan byxa någonsin så länge dom är hela och fyller sin funktion och när dom inte håller ihop längre så köper jag troligtvis ett nytt par och har i ytterligare tio år minimun.
Tycker dessutom att dom är snygga, lol.

Köp jackan och skit i vad andra tycker, det är bara deras tillkortakommanden som lyser igenom, för vem bryr sig hur man ser ut i skogen så länge så länge det fungerar för just dig.

M/90 äger ..............
 
Bilder

är trevliga i en sån här tråd. Skam till sägandes har jag noll koll på vad M90 är. Är det kamoflage?

M59 och M58 minns jag från mitten av 70-talet och de var gröna respektive vadmalsgrå. Inte så iögonenfallande som kamoflage i mina ögon.

Första bilden här nedan är M59 och bilden längst ned tror jag föreställer M58 till vänster M59 i mitten och till höger kanske M90??

Thure
 

Bilagor

  • 9395883068.jpg
    9395883068.jpg
    35.6 KB · Visningar: 1,035
  • uniformer.jpg
    uniformer.jpg
    149.6 KB · Visningar: 698
försöker att undvika militära persedlar till civilt bruk.. jag bryr mig inte om utseendet men för mig så är dessa kläder starkt förknippade med sitt yrke..
 
försöker att undvika militära persedlar till civilt bruk.. jag bryr mig inte om utseendet men för mig så är dessa kläder starkt förknippade med sitt yrke..

De flesta Svenskar har nog inte någon yrkesroll förknippat med militärkläder, det beror nog på den militärtjänstgöring som alla friska män fick vara med om. jag förknippar militärkläder med lumpen då man i Sverigen nästan aldrig ser yrkesmiltärer i uniform ute på stan/byn.
 
dessutom satt jag(sitter) i en m90 skjorta utan att tänka på det.. men man bör betänka vissa saker med militära persedlar, det är arbetskläder som ska fungera i en yrkesgrupp/ värnpliktiga var största delen inte sysslar med friluftsliv och därför är inte alltid dessa persedlar optimala för friluftsliv, m90 kängan är ett bra exempel på detta.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Elvah Vilken är den lättaste fungerande mobiltelefonen just nu? Utrustning allmänt 28
d-b Helly-Hansen vs Haglöfs - vad är er uppfattning om kvaliteten? Utrustning allmänt 15
Prylfantast Vad är detta för ryggsäckar? Utrustning allmänt 4
stenblock Vilken Lundhagsmodell är dessa pjäxor ? Utrustning allmänt 7
behedwin Söker termosmugg med skruvlock som är tät Utrustning allmänt 4
Sezziyanen Pytteliten termos? Som ändå är bra? Utrustning allmänt 49
martinkaraba Vad är detta för gammal Lundhagskänga? Utrustning allmänt 2
Elvah Optimering: packa/ersätta med något i fleece som inte är en tröja Utrustning allmänt 54
Stenröset Toaspade - behövs den? Om ja, vilken är bäst? Utrustning allmänt 57
pelig Vad är detta? Utrustning allmänt 13
seobserver Nyaste prylen varför är den inte anmäld? Utrustning allmänt 12
avslutmedlemskap0904 Hur ska man tänka och vilka är alternativen Utrustning allmänt 7
greenfish Fjällräven kundservice, är detta ett skämt? Utrustning allmänt 56
Göran_ Är det sovsäcken det är fel på, eller mig? Utrustning allmänt 7
antongrahn -Vad är era bästa knep? Utrustning allmänt 12
Tord Hoppe Vad är "household bleach"? Utrustning allmänt 10
bico Vilka bra-att-ha-prylar är verkligen bra att ha? Utrustning allmänt 14
skyking Vad är det för skillnad mellan Racer- och MTB-växlar? Utrustning allmänt 2
UffeB Drybag som är bredare Utrustning allmänt 0
eyck Sök, ni som är kvalificerade... Utrustning allmänt 1
JohnnyL Inte är väl detta Nordmarka 2 Utrustning allmänt 4
EmilN Vilken funktion är det som ramlar ut ur min jacka? Utrustning allmänt 8
UnderEnTarp Vad är detta för kniv? Utrustning allmänt 6
fingret Extremities skalvantar - vad är det för snöre? Utrustning allmänt 3
Johank987 Investeringar för första vandringen. Är jag rätt ute? Utrustning allmänt 20
poptos81 Förslag på app som visar sträckan man gått och som är batterisnål. Utrustning allmänt 13
mistermuntz Är jag köpgalen? Utrustning allmänt 41
patrikiden Stor Jacka och Byxor som är vattentät Utrustning allmänt 3
pernissila Bankline(vad är det?) vs paracord Utrustning allmänt 12
Almgren fått ner det en del, men inte är det Lättpackning inte Utrustning allmänt 40
Elvah Vilken termos är bäst? Utrustning allmänt 32
tompa_m Och bästa mjölkflaskan är... Utrustning allmänt 19
FruNalleman Är märkeskläder så mycket bättre? Utrustning allmänt 78
labbman varför är kniven så viktig? Utrustning allmänt 122
gerritholl Vad är skillnaden mellan walkie-talkie och jaktradio? Utrustning allmänt 21
Airfoil Kängor i nubuck, är det bra eller? Utrustning allmänt 3
Heisenberg Är på jakt efter en tålig vandringsstav. Utrustning allmänt 10
såg hur bra är kvalliten på Helsport Utrustning allmänt 50
Vintervilan Hur bra är kikare från Brunton? Utrustning allmänt 8
skyspy Vilken klocka är mest tålig? Utrustning allmänt 131
såg vilka prylar är det mest status på? Utrustning allmänt 37
FruNalleman Och bästa vattenflaskan är...? Utrustning allmänt 87
maaltoh Vilken del av din frilufts-utrustning är din absoluta favorit!? Utrustning allmänt 85
Gamens Vad är min tubkikare, Bausch & Lomb Elite värd? Utrustning allmänt 0
Survivalist_Junior vad använder ni mest när ni är ute ? Utrustning allmänt 14
vega2k Nybörjare: Vad är en bra ryggsäck? Utrustning allmänt 9
desireman Funderar på vilken kamera är bäst att köpa för vandring? Utrustning allmänt 83
Gun-valld Är du skogsmulle el prylnörd? Utrustning allmänt 91
NordenJolt Är kardborrlåset på hestras handskar onödiga? Utrustning allmänt 9
molino_rose Hur viktigt är det att veta pulsen i procent under träning Utrustning allmänt 12

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...