Är kamoflauge någonsin okej?

Sen är ju iofs kammo så otroligt löjligt som mode att det borde förbjudas för privatpersoner av rent estetiska skäl ;)

Äh...jag gillar tanken att teknik och produkter som krigsfolket har haft monopol på övertas av helt vanligt folk och därmed tar udden av det. Mer kamouflage till folket! Gillar man mönstret ska man använda det!

m/90 är inte okej att andvända

Det är det visst. Det är ju en jäkla skillnad mellan att använda ett enda plagg i M90 (som ju faktiskt är ett av världens snyggaste kamouflagemönster) och att klä ut sig i en hel uniform och låtsas vara militär.

Jag märker att jag plötsligt blir försvarare av kamouflagemönster. Men när min radar upptäcker dogmatiska åsikter så vill jag balansera dem. Bara folk med miniräknare som hjärna tror att världen är svart eller vit.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Äh...jag gillar tanken att teknik och produkter som krigsfolket har haft monopol på övertas av helt vanligt folk och därmed tar udden av det. Mer kamouflage till folket! Gillar man mönstret ska man använda det!

Det är det visst. Det är ju en jäkla skillnad mellan att använda ett enda plagg i M90 (som ju faktiskt är ett av världens snyggaste kamouflagemönster) och att klä ut sig i en hel uniform och låtsas vara militär.

Jag märker att jag plötsligt blir försvarare av kamouflagemönster. Men när min radar upptäcker dogmatiska åsikter så vill jag balansera dem. Bara folk med miniräknare som hjärna tror att världen är svart eller vit.

M/90 är för mig kläder man har när man är med i Hemvärnet eller i resten av försaret.
fast nog håller jag me om att det är snygg camo.

Tack för den, Martin! Lite dit var det nog jag också ville komma. För ska vi avstå all utrustning med militärt ursprung för att vi inte gillar krig - då lär vi kunna sluta vart som helst. "Pacificera" utrustningen genom att visa alternativ användning känns lite rejälare. Varför skulle militären få ha monopol på ett antal FÄRGER? Vill vi förbättra världen med vår konsumtion tror jag dessutom att brist på mat och rent vatten leder till fler dödsfall än krig. Våra jeans med alla dess kemikalier och allt vårt resande känns som större hot än något enstaka camomönstrat plagg. Dock inte lika PK att prata om...

M/90 är för mig kläder man har när man är med i Hemvärnet eller i resten av försaret. fast nog håller jag me om att det är snygg camo.

Hade ett par m-90 som jag gjorde mig av med för att jag inte gillade kamon men , satans vad jag ångrar det. Det är den bästa byxan du kan ha i skogen. Fjällräven har försökt att kopiera dem med deras fältbyxa men oj vad de har misslyckats. De byxorna är de varmaste byxorna jag någonsin haft. Funkar endast stilla sittandes i 10 minus annars så svettas man bort.

Men m-90 var också perfekta varma och svala beroende på hur du klär dig i övrigt.

Kammo i frilufsandet är betydligt mindre fånigt än det vida accepterade förekomsten av bersklättrarmode i stan, tycker jag. "Det duger i skogen" var ett stående uttryck från min uppväxt, och detta gäller väl i högsta grad dessa plagg. Orka gå omkring och vara självmedveten i varje aspekt av livet.

En intressant tillämpning av kamouflage är modet att ha stadskamouflagemönstrade MC-kläder.
Är det vid något tillfälle jag verkligen vill synas så är det på MC.
Men det är kanske ett led i evolutionen :)

Fråga: "Är kamoflauge någonsin okej?"

Svar: Ja

Köp jackan, känn efter och sälj den sedan vidare eller behåll den.

Glöm inte att posta en bild här, "dagens outfit" som vi alla får dissa och hissa av hjärtans lust.
Det är ju trots allt kläderna som gör mannen och inte tvärtom... ;)

Kristian

Just det, en observation, jag har sett att många medelålders & äldre jägare som använder camojacka ofta balanserar detta med tex en filthatt, stetsonhatt, läderbrallor etc för att få den rätta skogsmannalooken och inte se ut som soldater eller nazzebrallor. Kanske är det mina fördomar bara, kanske är inte dessa individer ett dugg fåfänga utan bara väljer kläder som är praktiska och som de trivs i.

/K

Jag kan då inte fatta hur så många på detta forum kan lägga in politiska värderingar i camomönstrade kläder, folk få väl klä sig hur dom vill så länge det inte är uniformer det handlar om.
Det luktar som äkta Svensk moralpanik, bläääääääääääääää, jag mår illa!

Jag kan då inte fatta hur så många på detta forum kan lägga in politiska värderingar i camomönstrade kläder, folk få väl klä sig hur dom vill så länge det inte är uniformer det handlar om.
Det luktar som äkta Svensk moralpanik, bläääääääääääääää, jag mår illa!

Ta lite samarin kanske?

Bry dig inte!

Tänkvärt och bra formulerat! Finns ju alltid nackdelar med ebay, bl.a. att man inte kan testa saker före köp.

Norrøna recon är nog mer MÖP-poäng än det jag har i åtanke, recon känns som nånting folk köper efter muck, tillsammans med meindl performance och berghausryggor.

Om du gillar jackan så handla!. Jag hör också till dom som tycker det är lite möpigt med kamo men vad gör man om man hittar nåt man gillar? Handlar såklart o känner sig stolt över att man vågar! ....hamnade i samma situation just med Norröna recon för några år sen (var hittar man norskt ö på tangentbordet?) men kunde inte hålla mig och stortrivs!! :)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips