Är hund I Sarek Nationalpark förbjudet?

Tänkte börja vandringen om några dagar I Vietas och gå igenom Sarek nationalpark med min 10kg hund och sova I tält.

Har läst runt och det verkar vara totalförbjud efter 2010. Men jag förstår ej riktigt varför eftersom hunden självklart kommer vara kopplad och inte skälla I onödan under hela vistelsen.

Tack för svar.

Tänkte börja vandringen om några dagar I Vietas och gå igenom Sarek nationalpark med min 10kg hund och sova I tält.

Har läst runt och det verkar vara totalförbjud efter 2010. Men jag förstår ej riktigt varför eftersom hunden självklart kommer vara kopplad och inte skälla I onödan under hela vistelsen.

Tack för svar.
Förbjudet. På kungsleden OK

Skickat från min E5823 via Tapatalk

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Det finns ju ingen anledning att läsa runt! Det är Naturvårdsverket som ansvarar för föreskrifter för alla nationalparker, då läser man de aktuella föreskrifterna hos Naturvårdsverket!

http://www.naturvardsverket.se/Documents/foreskrifter/nfs2013/nfs-2013-10.pdf

Naturvårdsverket anpassar sina föreskrifter efter naturen, efter turisternas behov och efter lokalbefolkningens behov. Även kopplade hundar stör ju definitivt både fåglar och annat vilt, och lokalbefolkningen vill inte heller ha hundar i Sarek

Varför hundförbud?

kopplade hundar stör ju definitivt både fåglar och annat vilt, och lokalbefolkningen vill inte heller ha hundar i Sarek

Stör alltså en kopplad hund vilt mer än människan som håller kopplet? källa? Om det stämmer: på vilket avstånd?

Vilken lokalbefolkning?

Stämmer det att man i Norge får ha kopplad hund i nationalparkerna?

Olika regler i olika nationalparker i Sverige. T ex är kopplad hund OK i Töfsingdalen som ligger inom Idre samebys område.

I Norge så är regelverken rätt annorlunda. Nationalpark har i vissa avseenden lägre skyddsnivå än naturreservat där enligt vad jag förvånat läste för något år sedan.

Thure

Lokalbefolkning

Som boende i Jokkmokk hör jag väl till lokalbefolkningen och skulle gärna gå i parkerna med hunden,och inte som nu bara utanför.Inte ens trevliga skogen Muddus får jag ta med vovven i för nån dag eller så,eller gå Kvikkjokk-Stalo.
Det är dumt och trist.

Stör alltså en kopplad hund vilt mer än människan som håller kopplet? källa? Om det stämmer: på vilket avstånd?

Vilken lokalbefolkning?

Stämmer det att man i Norge får ha kopplad hund i nationalparkerna?

Det är mindre risk att en människa äter fågelungar eller lämlar (även kopplade hundar hinner göra det innan ägaren hinner reagera). Det är också svårt att hålla en hund kopplad på kalfjället. Även om människan också kan bära på parasiter, så utgör fransk hjärtmask och Rävens dvärgbandmask ett större problem i naturen. När det gäller störning av renar, så utgör dock människor ett större problem, hundar som jagar renar kan ju avlivas omedelbart

Det är mindre risk att en människa äter fågelungar eller lämlar (även kopplade hundar hinner göra det innan ägaren hinner reagera). Det är också svårt att hålla en hund kopplad på kalfjället. Även om människan också kan bära på parasiter, så utgör fransk hjärtmask och Rävens dvärgbandmask ett större problem i naturen. När det gäller störning av renar, så utgör dock människor ett större problem, hundar som jagar renar kan ju avlivas omedelbart

Ursäkta, men hur i h-vete kan kopplade hundar äta fågelungar och dylikt? Jag har visserligen inte en jakthund, men det känns som de som skriver reglerna endast tror att det finns jakthundar.

Förbannat tråkigt att vissa hundar/ägare ska förstöra för oss andra som har kontroll över våra hundar!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips