Är grenrem en bra säkerhetsdetalj?

En del skridskoklubbar (bl.a. SSSK) har infört obligatoriskt krav på grenrem. Jag undrar om grenrem är odiskutabelt bra? Motiven för grenrem brukar anges med att den ger bra flytläge samt hindrar att midjebältet brister. Helt klart behöver vissa ryggsäckar grenrem för att ge bra flytläge. Men många med mig har ryggsäckar som flyter bra utan. Det finns också en risk att flytläget försämras för lågt sittande ryggsäckar, eller om man tillfälligt tar med extra utrustning, t.ex. surrar på ett liggunderlag.

För att förhindra att midjebältet går av, är den vettiga lösningen att skaffa ett midjebälte som håller. Att komplettera ett svagt bälte/spänne med ytterligare en svag rem verkar dumt.

Men min största tveksamhet är om det verkligen är klokt att låsa fast sig i ryggsäck och kastlina på ett sätt så att man knappast kan komma loss, om man fastnar i något eller får felaktigt flytläge med ansiktet under vattnet. Inom andra vattensporter, bl.a. paddling, är man ju ganska försiktig med linor och är noga med att det går att ta sig loss. Vid vad över jokkar är praxis att även lossa på ryggsäckens midjebälte.

Jag har själv suttit fast i en lina under vattnet. Jag har även sett räddningsaktioner där linor och ”fiffiga” säkerhetslösningar har förvärrat situationen. Det finns en del vittnesmål om dåligt flytläge trots grenrem. Därför är jag skeptisk till nya normer för säkerhetsutrustning som tycks grunda sig på lösa antaganden och inte på grundliga och dokumenterade undersökningar.

Det vore intressant med fler synpunkter på detta.

/ Johan
 
Grenremmens vara eller inte vara?

pby; sa:
Helt klart behöver vissa ryggsäckar grenrem för att ge bra flytläge. Men många med mig har ryggsäckar som flyter bra utan. Det finns också en risk att flytläget försämras för lågt sittande ryggsäckar, eller om man tillfälligt tar med extra utrustning, t.ex. surrar på ett liggunderlag.

Jag har själv inte plurrat men åker relativt mycket och jag undrar på vilket sätt flytläget försämras på lågt sittande ryggsäckar. Grenremmen som jag använder påverkar bara min ryggsäcks läge i höjdled uppåt. Om min ryggsäck skulle sitta lågt så sitter den ju lågt. Grenremmen anger sas maxläget för ryggsäcken, men påverkar inte i övrigt.

Diskussionen om huruvida man ska sitta fast i ryggsäcken eller inte är väldigt intressant. Det borde vara så att man lätt ska kunna ta sig loss om det händer något som gör att man behöver det. Jag kan det inte med min grenrem, men ska nu fundera på en lösning på det till i vinter.

Nu blir man ju riktigt skridskosugen igen...

/ Niclas
 
Jag är av liknande åsikt och har inte kört med grenrem de senaste åren. Har gjort plurrtest vid något tillfälle och tyckte att det gick bra att komma upp men har inte utvärderat det i en längre badsituation med t ex simulerad medvetslöshet. Det är väl då grenremmen kommer till sin rätt.
Brukar dra åt höftremmen rätt ordentligt för att inte ryggsäcken skall åka upp om jag plurrar. Hade varit schysst med lite mage som tog emot och hindrade höftremmen från att åka upp men det har jag tyvärr inte.

-Palle
 
Risker med instabilt flytläge mm.

Johan jag tycker det är utmärkt att detta diskuteras.

Jag har testat en del simning med full skridskoutrustning i höst med och utan grenrem med min modifierade skridskoryggsäck (jag har sänkt botten med hjälp av ett extra tygstycke så jag fått ca 15 L extra volym bakom skinkorna).

Med just min säck så tillför inte grenremmen så många centimeter till flytläget utan den kan ha två andra funktioner.

1) backup om midjeremmens funktion skulle fallera.

2) bra drag för att hissa upp kroppen mot iskanten om man har kopplat sin egen eller en räddares räddningslina till grenremmen.

Min grenremslösning går att frikoppla från mig och säcken genom att bara lossa den från en karbinhake som sitter på ena axelremmen i nyckelbenshöjd.

Men jag har inte hört talas om något fall där man varit tvungen att avlägsna ryggsäcken för att få upp en person ur en vak.

Vid Asköhändelserna så blev ytbärgaren från Berga konfunderad och ville skära bort ryggsäcken för att kunna koppla lyftsele till de som fanns på isflaken.

Sedermera har helikopterpersonalen förstått funktionen hos ryggsäck och ombyte för långfärdsskridskoåkare och avser att lösa liknande situationer med förlängd lyftsele i stället. (Gud förbjude att det skall behövas helikopterräddning av skridskogrupper i framtiden.)

Med min säck och mina aktuella kläder som inte samlar så mycket luft var inte instabilt flytläge (risk att tippa över ända om man simmar upprätt på djupt vatten) något problem. Med andra byxor med mycket luft i är det möjligt att grenremmen kunnat vara farlig.

Grenremmar har ju använts i ganska många år så vi har hunnit skaffa oss en del erfarenheter. Hur som helst så är det bra att ständigt förbättra.

Ser fram emot att läsa andras erfarenheter av grenremslösningar.

Thure
[Ändrat av thureb 2005-11-16 kl 09:26]
 
Det Johan menar är väll läget som flytkraften strävar mot, dvs det med högst flytkraft uppåt(säcken).
Det skulle defenitivt kunna vara ett problem vid medvetslöshet men även vid panik. Det som skulle behövas är någon avslappnad vattenmänniska som kan tänka sig att bara ligga helt avslappnad, att sedan ta sig tillbaka till upprätt läge kan nog vara ganska svårt.
 
Midjerem eller höftrem?

Jag noterar att jag skrivit höftrem medan alla andra skriver midjerem. Var har ni remmen, höft eller midja? Särskilt med en lågt sittande ryggsäck så antar jag att man vill ha stor del av vikten på höfterna.

Håller med Johan om att grenrem som backup för höftrem är ett svagt argument, en höftrem är ofta 4 cm bred med kraftigt spänne och väl insydd i ryggsäcken. Den svaga länken i systemet är grenremmen.

-Palle
 
Jag har en ganska liten, men helt tät rumpsäck som enbart har grenremmar. Jag tycker att de stora fördelarna med grenremmar är just att man slipper midjeremmen. Utan midjerem blir det mycket enklare att ventilera jackan och att komma åt fickorna. Det finns heller ingen risk att midjeremmen fastnar i iskanten. Grenremmarna stängs med stora spännen vid höfterna, så de skulle vara ganska lätta att öppna liggandes i vattnet.
Liksom Thure så provplurrade jag med min rumpsäck nu under hösten. Några bilder från detta finns här: http://www.big.su.se/cyber1/skridskor/bilder/05/051106/index.htm Jag var lite orolig att jag skulle få ett så instabilt flytläge att det skulle vara svårt att få upp ansiktet ur vattnet. Detta var inget problem, jag kunde simma i lodrätt läge. Om man är medvetslös blir det naturligtvis problem, men det blir det ju med alla ryggsäckar. Då skulle man behöva en räddningsflytväst som vänder personen i ryggläge, men det är knappast ett alternativ. Tack vare den låga placeringen fick jag ett högt flytläge, vilket bör göra det lättare att komma ur vattnet. Jag har inte plurrat på riktigt (än) med denna säck, men med en liknande föregångare, och den fungerade bra.
 
Re: Midjerem eller höftrem?

Svag punkt på höftremmen (Palle du har rätt det är bättre benämning på de flesta sådana remmar) är ofta spännet som kan spricka om det hamnar i kläm t ex i en bagagelucka. Brotthållfastheten hos remmen liksom sömmar är nog sällan något problem hos höftrem eller grenrem. Jag menar att grenremmen inte bör vara beroende av en intakt höftrem och höftremmens spänne för sin funktion.

Prova gärna vad som händer när man drar i räddningslinan när den är kopplad till karbinhake hos den som ligger i vaken. Lyfts bara ryggsäcken och inte den som ligger i vaken på grund av att det slackar i axelremmar och höftremmar etc så är inte funktionen optimal.

Thure
 
Kanske borde köra igång en annan tråd på detta med höftrem kontra midjerem.
Pers rumpsäck ovan är ett intressant exempel. Om man har en liten säck, är det bästa då att inte ha midje/höftrem eller att inte ha axelremmar?
I början/mitten av 90-talet fanns det rumpsäckar som var ganska stora (20 liter tror jag) som var tänkta för MTB. Provade aldrig någon tyvärr men läste ett test i en MTB-tidning som ansåg att dom fungerade bra.
Personligen föredrar jag att lägga huvuddelen av vikten på höfterna även med lätt packning om jag skall bära säcken en hel dag.

Och Thure, höftrem borde vara en bättre benämning, tyvärr tror jag dock att många har den som midjerem. Oftast på grund av för korta ryggsäckar eller dålig inställning av ryggsäcken. Midjeremmens positiva sida är att den hindrar ryggsäcken från att svänga, de negativa är att stödet hamnar på mjukdel och att andning kan bli mindre effektiv.

-Palle
 
Höftrem

De av oss som har en så kallad "Pripps Major" dvs har växt i färdriktningen kan dels flyta på denna anatomiska detalj, dels haka dit höftremmen under den så att ryggsäcken inte flyter upp när höftremmen glider upp och blir en högt sittande midjerem.

Thure
 
Kastreringsrisk ?

Redan när grenremmen var en nyhet så var jag skeptisk till konstruktionen, då jag tyckte det fanns en klar kastreringsrisk vid en vurpa eller plurrning. När grenremmen sedan blev obligatorisk bland den utrustning som krävs för att deltaga i turerna i den förening jag är medlem i, så gjorde jag 2 st benremmar ”a la Klättermusen” i stället för en mittmonterad grenrem.

Är det någon som känner till om någon man gjort sig illa i av grenremmen vid en framåtvurpa eller plurrning, när ryggsäcken rycks/ trycks uppåt och grenremmen dras åt.

Per Brune
 
Jag har badtestat hanfoten som du beskriver och ett problem jag stötte på var att ryggsäcken flöt upp ganska långt från länden så att den fick mer moment att trycka mig med ansiktet ner...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Cuba Cola Är dom helt fel??? Längden.. Långfärdskridsko 7
thureb Vad är viktigt för issäkerhet hos långfärdsåkare Långfärdskridsko 26
Wibrån Vad är detta...? Långfärdskridsko 14
torpet Vad är nu detta? Långfärdskridsko 0
Jörgen Larsson Är skridskor med lös häl att rekommendera? Långfärdskridsko 19
olofh kolfibern är här Långfärdskridsko 1
Ehrsa Varför är Vätterns isar så blåa/turkosa? Långfärdskridsko 8
torpet Vad tycker ni som är vana vid västkustis om detta? Långfärdskridsko 16
the_tnt [Off Topic] Is är förrädiskt på flera vis Långfärdskridsko 1
ingeback Is är färskvara Långfärdskridsko 2
johan.dahlstrom Total nybörjare – Vad i utrustningsväg är 100% nödvändigt? Långfärdskridsko 38
L.A. hur är lundhags cruise? Långfärdskridsko 1
Karin H. Varför är isen hal? Långfärdskridsko 1
ulfhe Varför är isen hal? Långfärdskridsko 9
Lasse Nilsson Är glapp hype? Långfärdskridsko 108
Mezzner Än en gång; hur angeläget är det med sidojustering? Långfärdskridsko 6
ingeback Det är mänskligt att glömma - men det kan få... Långfärdskridsko 25
dreamteam Nybörjare på skridskoåkning (jo det är sant) Långfärdskridsko 5
partyfrasse Vad är det för fel på Pikmakarns skridskor? Långfärdskridsko 10
dabac Isen är mosig - när sopas vägarna? Långfärdskridsko 12
BKC Hur lös är lös häl? Långfärdskridsko 15
Stadan Är du under 40 år och vill bli medlem i SSSK? Långfärdskridsko 33
thureb Vilken säkerhetsutrusning är viktigast. Långfärdskridsko 11
Fjärdebrunn Vädret - är det bara att lägga ner? Långfärdskridsko 10
sandwichman Är Lundhags Multiskate bra? Långfärdskridsko 3
RobRoc Vilken bindning är att föredra? Långfärdskridsko 6
Rajjan Vikingarännets resultatlistor är uppe Långfärdskridsko 3
jens w Är en Zandstra CC-Blade värd 1400kr? Långfärdskridsko 10
jocke20 Är SNS bindning verkligen bra? Långfärdskridsko 21
josohl Hur långa är lagom långa skridskor? Långfärdskridsko 7
pekvirk Skålslipning är helt ok. Långfärdskridsko 0
mfaldt När och var är det samling för nästa skridskotur? Långfärdskridsko 4
BIF Hur är långtarmen? Långfärdskridsko 1
Är Haglöfs Thule något att ha? Långfärdskridsko 3
clindh Vikingarännet är inställt Långfärdskridsko 0
Double Push, Nu kanske jag är ute på hal is men... Långfärdskridsko 2
Vad är skredstång för nå't? Långfärdskridsko 0
signurr Midje-och grenrem? Långfärdskridsko 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.