Är grenrem en bra säkerhetsdetalj?

Axel ur led

Jag har varit med vid flera tillfällen då åkare fått axel ur led. Minst en av dessa inträffade vid en plurrning.

Vad jag förstått så beror axel ur led på en olämplig pikhållning. Metoden rekommenderas visserligen i nya upplagan 2001 av boken ”Långfärdsåkning på skridskor” på sidan 75. Men jag tror att denna pikhållning inte är bra.

Jag låter 2 bilder förklara.
Den klassiska pikhållningen, med piken in under armhålan. Vid ett fall framåt eller plurrning, så orsakar ispiken ett moment som kan dra axeln ur led
pic_17345.jpg


Det viktiga som jag tror är, är att ispiken inte ska gå in under armhålan, utan ligga framför axeln. Se bilden medan på åkaren närmast kameran (enhandsfattning). En variant med tvåhandsfattning finns också.

pic_17257.jpg
.

Rätta mig om jag har fel. Jag är inte läkare, utan fysiker.

Per Brune Västerås
 
Axel ur led

Vid fall så sträcker åkaren instinktivt ut armarna och belastningen kan åstadkomma flera olika skador. Två vanliga är handledsbrott och överarmsbrott. Hos personer yngre än 40 år är urledvridning av axeln vanligare än överarmsbrott.

Har man en gång fått axeln ur led så är det lättare att få det igen.

Jag förstår inte riktigt hur du tänker dig att piken skulle ge en hävstång till axel ur led. Men det är möjligt att en intervjuundersökning skulle kunna belysa frågan ytterligare.

Jag skall fråga ett par åkare jag känner som fått axeln ur led i samband med plurrningar.

Thure
 
Reducering av problemen

Från grenband till armbrott...till flytetyg. Förstår fortfarande inte varför lånkisar envisas att betrakta ryggsäckar som flytmedel. De är inte utvecklade till det ändamålet (därav inga grenband!). Det finns däremot både flytvästar och flytjackor som bättre uppfyller kravet på rörlighet OCH flytkraft. Se t.ex. http://www.rosebrook.se/fritidskladermedflyt.asp?sida=6

Prioriteteten måste vara 1. Ta sig upp 2. Flyta om man inte kan ta sig upp och 3. Få torra kläder inom rimlig tid när man kommit upp.

Flytvästen/jackan är inte ivägen för att ta sig upp. Man kan ta sig upp i kajaker! Den är utvecklad för att flyta med. Det enda den inte kan bistå med är torra kläder och smörgåsar.

Ryggsäcken befrämjar knappast 1. Och den är en dålig kompromiss när det gäller 2. Däremot är den trevlig när det gäller punkten 3. Men det är en varm bil inom 20 min räckhåll också (vid mindre insjöturer).

På insjöar föredrar jag åka utan en massa kläder på ryggen. Det känns skönare och tryggare, än åka runt med säck på rumpan fylld med kläder och luft.
 
Re: Reducering av problemen

Förstår fortfarande inte varför lånkisar envisas att betrakta ryggsäckar som flytmedel. De är inte utvecklade till det ändamålet (därav inga grenband!). Det finns däremot både flytvästar och flytjackor som bättre uppfyller kravet på rörlighet OCH flytkraft.

Visst, men de där västarna och jackorna kan man inte stoppa ner fika och extrakläder i.... Så ska man ha detta med sig måste man likförbannat ha ryggsäcken med sig. Och att ha ryggsäck OCH flytväst på sig tror jag inte är nån direkt njutningsfylld upplevelse. (Jag tror dessutom att flytvästen blir alldeles för varm att ha på sig.)

Och har man en ryggsäck med vattentätt förpackade kläder i på sig så kommer den att flyta. Och då kan man väl lika gärna passa på att utnyttja detta faktum?

OM man nu åker så korta sträckor att man inte behöver fika eller ombyte med sig så kanske man kan byta ut ryggsäcken mot en flytväst. Men jag tror det är ganska få som åker på det viset.
 
Flytväst

är alls ingen dum idé i sig själv, men om man redan har ryggsäck med ombyte matsäck och lite annat bra att ha, samt försedd med grenrem eller liknande, så fungerar detta tillräckligt bra som flythjälp.

För att underlätta uppdragning ur vak med räddningslina om den plurrade inte medverkar tillräckligt bra kan man tänka sig mängder med metoder. En flytväst med sele där man kan fästa en karbinhake skulle kunna fungera utmärkt.

Grenband eller andra anordningar till ryggsäcken kan ha två syften. Dels bättre flytläge dels att underlätta stycke 2 ovan.

Thure
 
Re: Reducering av problemen

usilfver; sa:
Förstår fortfarande inte varför lånkisar envisas att betrakta ryggsäckar som flytmedel. De är inte utvecklade till det ändamålet (därav inga grenband!).
Givetvis helt korrekt. Men vill tillägga att vid testplurr blev jag förvånad över hur mycket lyftkraft som ryggsäcken gav. En klar skillnad och god hjälp. & jag och min nuvarande ryggsäck har behov av grenrem.

Om man inte vill/behöver ha med sig ombyte och matsäck då är antagligen flytväst eller liknande bättre.

MvH
Aina
 
Eftersom jag föredrar att ha med mig mat, ombyte, kastlina, reservdelar och 1:a hjälpen så komemr jag fortsätta åka med ryggsäck.

Men OM man vill åka i flytväst skulle jag nog inte välja en sådan som usilvfer rekomenderar utan en uppblåsbar!
Inte samma värmande effekt, mycket smidigare och i stort sett alla har inbyggd sele så att det är enkelt att kroka i lina.
 
Uppblåsbart

Så småningom kommer det nog en variant på säck med uppblåsbara flytelement optimalt placerade som både kompletterar flyteffekten i själva säcken och inte försvårar passagen av iskanten.

Ni som plurrat med flytväst hur upplevde ni passagen av iskanten hade det någon betydelse att bröstet inte kunde passera tätt intill iskanten?

Någon som plurrat med uppblåsbar flytväst? Hinner man med att utlösa uppblåsningen? Annars blir man kanske blöt i ansiktet vilket är rätt obehagligt i vak.

Thure
 
pby; sa:
Jag medger att jag inte känner till något fall där man behövt ta av sig ryggsäcken för att ta sig upp. Men jag vet att Lasse Lison hävdar att detta kan behövas ibland. Jag har själv sett rätt många som fått dåligt flytläge vid plurr och tippat framåt.

Har tidigare inte sett grenrem som ett problem, men tror absolut att det kan uppstå situationer när det kan vara bra att få av sig ryggsäcken. Enligt undersökningen i vintras väger de flesta ryggsäckar över 6 kg, plus lite till när man plurrar. Kombinerat med att kläderna initialt blir 6-10 kg tyngre när de är vattenfyllda så kanske det ibland kan vara bra att kunna bli så lätt och smidig som möjligt..

Tycker inte att man ska åka utan ryggsäck eftersom man då riskerar att hamna under vattenytan och att behöva trampa vatten tills man hittar en bra iskant.

/Fredrik
 
öringen; sa:
Ja, hur lätt blir det att hålla nyllet ovanför ytan om din vattentäta säck av nån anledning skulle ta in vatten?

Flytkraften minskar om ryggsäcken läcker, och nästan alla säckar tar in vatten om man ligger i länge. Jag tror knappast att man kan tappa så mycket flytkraft att man får anskitet under vattnet, men det kan göra uppstigningen svårare från en lägre position. Men kanske allvarligare är att om ryggsäcken är tung, blir det mycket svårare att häva sig upp. Detta kan kanske vara en orsak till att en del personer inte har kunna ta sig upp själv. I en sådan situation kan det vara bättre att ta av sig ryggan för att lätta på bördan (om man har tag i en stabil iskant).
 
pby; sa:
öringen; sa:
Ja, hur lätt blir det att hålla nyllet ovanför ytan om din vattentäta säck av nån anledning skulle ta in vatten?

Flytkraften minskar om ryggsäcken läcker, och nästan alla säckar tar in vatten om man ligger i länge... ...det kan göra uppstigningen svårare från en lägre position. Men kanske allvarligare är att om ryggsäcken är tung, blir det mycket svårare att häva sig upp.

När jag skriver hålla nyllet ovanför ytan, då sammanfattar jag ungefär det du skriver ovan :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Cuba Cola Är dom helt fel??? Längden.. Långfärdskridsko 7
thureb Vad är viktigt för issäkerhet hos långfärdsåkare Långfärdskridsko 26
Wibrån Vad är detta...? Långfärdskridsko 14
torpet Vad är nu detta? Långfärdskridsko 0
Jörgen Larsson Är skridskor med lös häl att rekommendera? Långfärdskridsko 19
olofh kolfibern är här Långfärdskridsko 1
Ehrsa Varför är Vätterns isar så blåa/turkosa? Långfärdskridsko 8
torpet Vad tycker ni som är vana vid västkustis om detta? Långfärdskridsko 16
the_tnt [Off Topic] Is är förrädiskt på flera vis Långfärdskridsko 1
ingeback Is är färskvara Långfärdskridsko 2
johan.dahlstrom Total nybörjare – Vad i utrustningsväg är 100% nödvändigt? Långfärdskridsko 38
L.A. hur är lundhags cruise? Långfärdskridsko 1
Karin H. Varför är isen hal? Långfärdskridsko 1
ulfhe Varför är isen hal? Långfärdskridsko 9
Lasse Nilsson Är glapp hype? Långfärdskridsko 108
Mezzner Än en gång; hur angeläget är det med sidojustering? Långfärdskridsko 6
ingeback Det är mänskligt att glömma - men det kan få... Långfärdskridsko 25
dreamteam Nybörjare på skridskoåkning (jo det är sant) Långfärdskridsko 5
partyfrasse Vad är det för fel på Pikmakarns skridskor? Långfärdskridsko 10
dabac Isen är mosig - när sopas vägarna? Långfärdskridsko 12
BKC Hur lös är lös häl? Långfärdskridsko 15
Stadan Är du under 40 år och vill bli medlem i SSSK? Långfärdskridsko 33
thureb Vilken säkerhetsutrusning är viktigast. Långfärdskridsko 11
Fjärdebrunn Vädret - är det bara att lägga ner? Långfärdskridsko 10
sandwichman Är Lundhags Multiskate bra? Långfärdskridsko 3
RobRoc Vilken bindning är att föredra? Långfärdskridsko 6
Rajjan Vikingarännets resultatlistor är uppe Långfärdskridsko 3
jens w Är en Zandstra CC-Blade värd 1400kr? Långfärdskridsko 10
jocke20 Är SNS bindning verkligen bra? Långfärdskridsko 21
josohl Hur långa är lagom långa skridskor? Långfärdskridsko 7
pekvirk Skålslipning är helt ok. Långfärdskridsko 0
mfaldt När och var är det samling för nästa skridskotur? Långfärdskridsko 4
BIF Hur är långtarmen? Långfärdskridsko 1
Är Haglöfs Thule något att ha? Långfärdskridsko 3
clindh Vikingarännet är inställt Långfärdskridsko 0
Double Push, Nu kanske jag är ute på hal is men... Långfärdskridsko 2
Vad är skredstång för nå't? Långfärdskridsko 0
signurr Midje-och grenrem? Långfärdskridsko 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.