Är GoreTex ute?

Mössa i Goretex

tycker jag fungerar utmärkt. Hanskar kan också var utmärkt men blir lätt väl varmt. Skor och kängor kan vara mycket bra i blötväder men doften...

Har haft 3 goretexjackor sedan slutet av sjuttiotalet. Olika för och nackdelar beroende på modell och tyg. Senaste goretexjackan som kostade en tusing på rea fyller faktiskt 20 år och fungerar fortfarande utmärkt.

Men inget att sporta i med högre intensitet.

Thure

Tvättar du rent kängorna med grönsäpa för att nollställa dom och sköljer ur dom med en sista sköljning grönsåpebestyckat vatten så har du fått dom rena och sedan antibakteriellt behandlade.

Gör liknande antibakteriellt behandlade strumpor.

Jag kan gå 3 mil,vara borta 3 dagar ha gtex kängorna på mig hela tiden , vada i koskit,träsk och värme och direkt pipa in hem till en snobbig fotomodell - det enda man möjligvis lär få en anmärkning på är att man "Luktar skogsbrand".

Du använder utrustningen totalt fel.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Om jackan står emot hundklor eller taggiga buskar har ju inget med membranet att göra!

Att man upplever membranjackor som ömtåliga är för att membranet lamineras mot ett tyg som har helt andra krav på egenskaper än membranet. Och det är det ytterttygets hållfasthetsegenskaper som upplevs bristande. (tacka lättviktspackarna för det ;))

Fjällräven har ju börjat laminera G-1000 med sitt membran. Där lyckas de få en vattentät, ventilerande kombination som är motståndskraftig mot gnistor, punkt och allmänslitage. Kan ju vara ett tips för er hundägare...

Sen vad det gäller membranens ventilationsförmåga..

Ett membran-tyg ventilerar ånga bättre än allt annat i vått väder! (om man har impregnerat det!)

Ett bomullsplagg av typ etaproof ger bättre ventilation när det är torrt, men kan även upplevas torrare då det inte ger kondens på insidan som ett membranplagg när det är blött eftersom det suger upp vattnet.

Problemet med diskussinen membran vs. annat är att man har en personlig definition på vad ett ventilerande membran innebär och vad det ska göra för en och ge för känsla ("guarranteed to keep you dry" är ju inget alla mebrantillverkare lovar...). Min definition är att de ska ge fultl skydd mot yttre väta samtidigt som de förhindrar väta inifrån så gott som möjligt.

Avvägnigen i packandet/valet av jacka är en kompromiss av hur mycket man vill ha med sig, hur ofta man vill byta jacka, om man har råd att köpa alla varianter, vilket väder man har osv osv osv... Det är samma som när man köper bil eller hus, man försöker ju se till sina behov och tillgångar.

//Erik

Bra inlägg!

Sen är inte Windstopper så dumt. Helt enkelt gore-tex utan skyddande film. Andas bra, är vattentätt förutsatt att sömmarna är tejpade. nackdelen är att det oskyddade membranet "slits" snabbare då salter och fett kommer åt det. Men har man möjlighet att köpa ett nytt plagg vartannat vart tredje år så har man ett mycket kompetent membranförsett aktivitetsplagg.

Det som förbryllar mig lite i den här evighetsdiskussionen är att ett enda plagg är tänkt att vara bäst i alla situationer. Jag vet inte hur ni gör när ni är ute och rör er i busken, men jag blir förundrad när jag på fjället ser lämmeltåg med personer iförda regnkläder när det är uppehåll, sol och ca 20C. Inte undra på att de inte tycker att det andas tillräckligt. Jag brukar inte använda mina gummistövlar som casual strandbeklädnad heller.

Sen är inte Windstopper så dumt. Helt enkelt gore-tex utan skyddande film. Andas bra, är vattentätt förutsatt att sömmarna är tejpade. nackdelen är att det oskyddade membranet "slits" snabbare då salter och fett kommer åt det. Men har man möjlighet att köpa ett nytt plagg vartannat vart tredje år så har man ett mycket kompetent membranförsett aktivitetsplagg.

Personligen tycker jag windstopper är alldeles för tätt och att ha ett så tätt plagg som ändock inte är vattentätt är för mig en gåta, som att med flit köpa en GTX-jacka som läcker...

Jag har haft en riktigt bra jacka med windstopper. Det var en NorthFace windstopperfleece men den fick jag pensionera pga att jag gick ner i vikt för några år sen. Då fick man ju dock ändå ha två jackor med sig, regnjacka, så det kanske är ofrånkomligt.

Personligen tycker jag windstopper är alldeles för tätt och att ha ett så tätt plagg som ändock inte är vattentätt är för mig en gåta, som att med flit köpa en GTX-jacka som läcker...

till frågan, nej.. inte..

det var väl så att när gtx kom till oss konsumenter så var det lösningen på allt, jag menar allt.. nu har vi sansat oss så ser vi väl med klarare ögon och kan nu välja då gtx och liknande material verkligen är bra och då andra material är att föredra. gtx och andra likande material kommer inte att försvinna men dom har nog ett lite mer sansat användningsområde helt enkelt.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips