Är GAS överlägset T-Röd, egentligen..? Inte när det börjar bli kallt är min slutsats.

Hmm. Har inte tänkt på det, men det är så klart tillsatserna som gör att t-sprit sotar... Nu är jag riktigt inspirerad att försöka rena det.
 
Eller vänta nu, tyckte den där bioetanolen lät dyr, men t-spriten har nog gått upp sen jag köpte en dunk senast. Det blir inte dyrare med bioetanol va?

Biltemas variant innehåller bara 80% etanol. Undrar vad resten är.
http://www.biltema.se/sv/Hem/Inredning/Etanolkamin/Spisbransle-2000034955/

Är det äckligt denatureringsmedel i sorten du köpte?
Det finns ingen innehållsförteckning , står endast 95%etanol. Står endast att det är farligt att få i ögonen och att ångorna är irriterande. Inget om att det är farligt att förtära :D
Det står dock ett UN-nr (vi som kört ADR (farligt gods) vet vad det är. UN1170 (tror jag) skall dubbelkolla och sen slå i boken.

Varför skall du hålla på att filtrera och slabba för att tjäna ca 15:- ? Palla liksom :) ska jag vara ärlig tror jag inte det blir så bra ändå. Annars har du kanske biltema? 29:-/l. Typ samma som t röden :) Tänker på spisbränslet alltså. Ladda ner databladet där så ser du vad de resterande 20% är.
 
http://adrdangerousgoods.com/eng/substances/un-1170/id-530/

Står endast ethyl alcohol. Undrar om det kan va så jävligt att det inte är ngt denat medel i den. Det vore jävligt märkligt. Men förpackningen SKA vara märkt med det. Och det är den ju inte. Hmm. Vågar man ta sig en grogg tros :D nej fan det vågar jag inte. Detta är ngn importgrej är jag ganska säker på. Kan vara att samma regler ej gäller som för svenskproducerat, men tycker det låter konstigt då jag har för mig att allt i etanolväg som säljs på svenska marknaden, och som är undantaget reglerna om alkoholskatt, SKA vara denaturetat för att förhindra förtäring.

Sen vet man ju inte. Det kan vara metanol i. Biltema gjorde ju en jävla blunder för några år sen och några dog. Men det är osannolikt mtp vilket klös det var i den (metanol har lägre energiinnehåll än etanol).

Jag tänker köra på denna iaf. Med tanke på att man slipper diska bort sot tills man blir dum i huvet, är det ju lätt värt några kr extra. Och vinsten i koktid med. 3-5 min kortare tid är absolut inte dåligt.

Edit: jem och fix har denna också http://www.jemogfix.dk/braendsel__1901/bioethanol-2-5-liter_9030300

93%, bra pris 69 för 2.5l. Resterande innehåll 1-5% methyletylketon, som är ett denat medel. Samma finns i t röd (tillsammans med aceton, isopropanol och bitrex).

Edit2: Nevermind, länken ovan var danska jem og fix.

Här är den svenska, annan flaska, samma pris. Inget säkerhetsdatablad.
http://www.jemfix.se/upptaendning__11714/bioetanol_9037250

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Butanon
(Methylethylketon)
 
Senast ändrad:
Spisbränsle

Såhär ser flaskan ut :)
Rekommenderas varmt. Ingen sot, ingen äcklig lukt som ger rysningar.

Mvh
Den jag köpte en platta av var T H Meyers AB : Spisbränsle
Jag beställde den från Fogas. Den är klar, ofärgad. Innehåll:Denaturerad etanol. Jag jämförde med spriten från Biltema, Samma resultat. en svagt brungul beläggning som inte smetar. Nämnde Biltemas för att den har hyfsat pris, och många gör sig andra ärenden till Biltema.
Jag gissar att kamintillverkare och sprittillverkare har kommit överens om en standard.
/John
Ps Jag testade med två nya oanvända trangiakök för jag har gjort tester förut på samma sätt som du, där jag fick med föroreningar från tidigare bränslen.
Ds
 
Den jag köpte en platta av var T H Meyers AB : Spisbränsle
Jag beställde den från Fogas. Den är klar, ofärgad. Innehåll:Denaturerad etanol. Jag jämförde med spriten från Biltema, Samma resultat. en svagt brungul beläggning som inte smetar. Nämnde Biltemas för att den har hyfsat pris, och många gör sig andra ärenden till Biltema.
Jag gissar att kamintillverkare och sprittillverkare har kommit överens om en standard.
/John
Ps Jag testade med två nya oanvända trangiakök för jag har gjort tester förut på samma sätt som du, där jag fick med föroreningar från tidigare bränslen.
Ds

Ah där ser man :) Man skulle nog hällt i en skvätt av detta bränslet i de man tidigare kört t röd i, sen dratt på locket och skakat runt ordentligt. Då får man nog med sig det mesta och sen bara hälla ut det. Gissar dock på att glasfiberullen inuti hsr tagit åt sig en del så man kanske får göra det en extra gång.

Jo, det är säkert så att tillverkare av spisbränsle har en gemensam standard.
Kul att man hittat en vinnare dock. T röd är ett jäkla rävpiss att hålla på med. Denna bioetanolen var inte dyr heller. Och med så högt etanolinnehåll borgar det ju för väldigt ren förbränning.
Det gula undertill kan man stå ut med ju. Bara man slipper det svarta som smetar av överallt.
 
Livsmedel

Hmm. Vågar man ta sig en grogg tros :D nej fan det vågar jag inte. Detta är ngn importgrej är jag ganska säker på. Kan vara att samma regler ej gäller som för svenskproducerat, men tycker det låter konstigt då jag har för mig att allt i etanolväg som säljs på svenska marknaden, och som är undantaget reglerna om alkoholskatt, SKA vara denaturetat för att förhindra förtäring.
(Methylethylketon)
Jag vill helst ha singel malt om jag skall dricka det, ja det kostar, men så smakar det också.
Skulle du käka slakteriavfall avsett för maggotuppfödning om du fick tag i det. Det skulle säkert innehålla 95% nötkött.
Det handlar alltså inte bara om att det innehåller alkohol, det skall vara framställt som ett livsmedel. Det är altså ok att dricka det en hobbyhembrännare tillverkat om man tycker att det är gott och samvetet medger. Men det är bara korkat att dricka industrisprit eller renad industrisprit. Den är inte framtagen som ett livsmedel.
/John
 
Jag vill helst ha singel malt om jag skall dricka det, ja det kostar, men så smakar det också.
Skulle du käka slakteriavfall avsett för maggotuppfödning om du fick tag i det. Det skulle säkert innehålla 95% nötkött.
Det handlar alltså inte bara om att det innehåller alkohol, det skall vara framställt som ett livsmedel. Det är altså ok att dricka det en hobbyhembrännare tillverkat om man tycker att det är gott och samvetet medger. Men det är bara korkat att dricka industrisprit eller renad industrisprit. Den är inte framtagen som ett livsmedel.
/John

Trodde inte jsg skulle behöva förklara att det var ett skämt..
Var snäll och läs inte in en massa saker jsg inte skrivit.
Slakteriavfall? Ge dig..
 
Alltså, är det bara jag som använder alla kastruller, dock inte de med värmeväxlare, direkt på den värmekälla som är enklast d.v.s. brinner det redan en eld så kör jag kastrullen på den istället för att starta köket. Soten från T-röd har aldrig bekymrat mig (ja, jag stoppar ner det i en påse innan det åker ner i packningen).
T-röd jmfr. med en öppen eld går inte att jämföra i samma kommun. Bilden är från att jag diskade av, inte skrubbade med stålull, grytan efter att ha kokat pölse i onsdags.
Jag är nog sjuk, för jag tycker det bara är trevligt när "grejerna fått arbeta" [emoji2]


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
 
Vindskyddet av pajform ett par till, enliters Tragiakastrull med tamoj från Minitrangian 80+18, pajformslocket något omätbart. Totalt alltså kring 160 g för ett fullutrustat kök; med grytmysaren fortfarande under 200 g.

-"Man tager om man så hafva kan" som Fr. Warg en gång uttryckte det.
Hittills har jag skrapat ihop vindskyddet (över från Optimus Polaris med bottenreflektor från Omnilite Ti) samt skurit bort det yttre storleksläget, då väger det 51 gr, vilket jag inser är på tok för tungt, så vilka pajer ska jag släpa hem med bra storlek på pajformen? [emoji2] Sedan är jag medlem sen gammalt i "Sv. Spar-på-disk Akademien", så jag rejdade 27:an på den yttre med Non-stick (90 gr), tog Tamoj från 28:an (17 gr). 100 gr Power Gas á 205 gr, nu väntar jag på 1 st 117T & en 118 som tillsammans landar på en vikt av ca 119 gr, grytlock ytterligare 10 gr d.v.s. ett komplett vintergaskök på 492 gr. Dock har jag inget lock ännu (väntar in pajtipsen!), ej heller någon grytmysare. Hur har du byggt Grytmysaren..? Dessutom, hur mycket är rimligt att kunna spara på vindskyddet?!



Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
 
Senast ändrad:
Sprit

Trodde inte jsg skulle behöva förklara att det var ett skämt..
Var snäll och läs inte in en massa saker jsg inte skrivit.
Slakteriavfall? Ge dig..

Jag försöker varna för att dricka industrisprit varje gång någon nämner det. Det dör människor varje år pga att de druckit "renad" industrisprit.
Även om du skämtar är det inte säkert att alla som läser det förstår att det är ett skämt.
En äldre läkare jag kände föreslog på fullt allvar att staten skulle tillhandahålla säker sprit för 10 kr litern till alla som ville ha. Även minderåriga. Han trodde att det skulle rädda liv.
Det var vad tillverkningen kostade då.
Å andra sidan rökte han som en skorsten.
/John
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
pontare Vilket bränsle (ej gas) är bäst på hög höjd Kök och brännare 3
flanell vilken av dessa trangia brännare är bäst? Kök och brännare 18
estetdrägg Gas är fruktansvärt odrygt!!! (Eller har jag missat nått?) Kök och brännare 32
PaulPersson Hur mycket sämre är Biltemas gas Kök och brännare 18
jobogg Effekten är viktig; Bensin vs gas vs fotogen Kök och brännare 4
Svartkjelen 1 liter Rödsprit = x gram Gas. - Vad är x ??? Kök och brännare 25
Moga Är detta ett äldre bensinkök? Kök och brännare 5
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Sprit i kyla vad är problemet Kök och brännare 28
Livetiskuggan Hur är det med priserna på stormkök bränsle? Kök och brännare 16
BillyAxelsson Vilken brännare är detta? Kök och brännare 3
Sigfridsson Vad är det här? Kök och brännare 6
Björkasp Vad är smidigt sommarkök? Kök och brännare 42
riktigadavid Trangia X2 multifuel sotar när kastrullen är på Kök och brännare 13
cliffisen Är helt vilsen med köksvalet Kök och brännare 35
m490c Är fotogen tystare än bensin i multikök? Kök och brännare 11
Henrik_J Vad är detta för Optimuskök? Kök och brännare 7
Farbrorvattenmelon Första gången med Esbit Titanium Pot. Är detta normalt? Kök och brännare 6
Polar300 Trangia återställer sortimentet! DuoSSAL är på väg tillbaks!!! Kök och brännare 16
vandrafjäll Varför är vindskydd till kök i värmeledande material? Kök och brännare 23
Helosun Vilket Primuskök är det här? Kök och brännare 6
Dr manne Hur effektiv är Esbitbrännare? Kök och brännare 44
graylingman Är Trangias X2 en Primus Omnifuel-brännare? Kök och brännare 6
Polar300 Vilken pump är bäst/lämpligast? Kök och brännare 12
henke.lofgren Grillgaller som är ihopbyggbart eller liknande. Kök och brännare 8
Tetris Värmeväxlare eller inte värmeväxlare, det är frågan. Kök och brännare 46
Faeskmas Mer bränsle när det är kallt? Kök och brännare 5
Coachmike Vilket multi eller bensinkök är bäst!? Kök och brännare 43
eyck Gamla Svea, hon är säker...! Kök och brännare 33
såg hur stabil är trangia triangel??? Kök och brännare 13
GustavF. Titaniumkastruller - är det värt det? Kök och brännare 15
Vintervilan Vilket kök är rätt för mig? Kök och brännare 27
kanis Hur är Trangias multifuel x2? Kök och brännare 19
millimeter Är pumpen tät? Kök och brännare 8
Mats Edberg Primus Gravity II MF, är det bra? Kök och brännare 1
Chinesecrestedlover Vad är säkrast/bäst - sprit eller gasolkök? Kök och brännare 26
kanis Finns det gasolbehållare som är refill? Kök och brännare 10
Mezzner Fotogen; är det lampolja numera? Kök och brännare 7
Skipper_ Kan man skruva av gasbehållaren när den inte är tom på ett trangiakök? Kök och brännare 20
Mija F Primus Gravity II MF, hur bra är dom? Kök och brännare 22
cogo Är det ingen som äger ett Trangia Ultralight Hardanodized? Kök och brännare 9
aborren Vilka stora kastruller är bra Kök och brännare 3
The Trooper Vilket kök är det här? Kök och brännare 2
Brune Är i behov av ny bestickslåda Kök och brännare 7
YNWA Brunton och Optimus är det samma kök? Kök och brännare 21
adventure_transport Vad är det som är farligt med aluminiumkastruller? Kök och brännare 25
Anders Z Vad är bäst lämpat på fjäll? Kök och brännare 18
Mezzner ERGOpumpen; är den bättre än den "gamla"? Kök och brännare 2
bekkis KAP Arctic - något är fel Kök och brännare 1
johsid Är Triangia-tillsatsen till Optimus Nova bra? Kök och brännare 15
Storfot Är förvärmning nödvändig när bensin är bränslet? Kök och brännare 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.