avslutad210712
Gäst
Vindskyddet håller längre
Om man rullar istället för att vika det. Kör fortfarande med mitt vindskydd från 2004. Det som följde med mitt senaste inköpta Omnilite ligger fortfarande oanvänt.
Vindskyddet håller längre
Min grundregel (på den tiden jag använde spritbrännaren) var att lyfta ur brännaren ur köket innan den fylldes. Det blir nämligen rätt intressanta "specialeffekter" om man har råkat spilla ut en skvätt sprit under köket. När man tänder händer kanske inget men efter nån minut så tar ångorna under köket fyr med en "poff". Eller så börjar det brinna i underlaget.
Kan man lyfta ur brännaren utan att bränna sig så har den också slocknat ordentligt.
@joanna
Jag har säkert köpt 3 pajer de senaste 25 årenTrodde där var några "Felix Köttfärs & Zucchini", "Karins Lasagne från Dafgård" etc. som var utmärkta embryon, men ryssen kan alltid klippa & mangla!
-"Man tager om man så hafva kan" som Fr. Warg en gång uttryckte det.
Hittills har jag skrapat ihop vindskyddet (över från Optimus Polaris med bottenreflektor från Omnilite Ti) samt skurit bort det yttre storleksläget, då väger det 51 gr, vilket jag inser är på tok för tungt, så vilka pajer ska jag släpa hem med bra storlek på pajformen? [emoji2] Sedan är jag medlem sen gammalt i "Sv. Spar-på-disk Akademien", så jag rejdade 27:an på den yttre med Non-stick (90 gr), tog Tamoj från 28:an (17 gr). 100 gr Power Gas á 205 gr, nu väntar jag på 1 st 117T & en 118 som tillsammans landar på en vikt av ca 119 gr, grytlock ytterligare 10 gr d.v.s. ett komplett vintergaskök på 492 gr. Dock har jag inget lock ännu (väntar in pajtipsen!), ej heller någon grytmysare. Hur har du byggt Grytmysaren..? Dessutom, hur mycket är rimligt att kunna spara på vindskyddet?!
Ok, tack alla! [emoji106]
Man får helt enkelt jobba fram något som fungerar känns det som. Blir dock väldigt sugen på titanvarianten! Såg en variant på The Caldera Cone på backpackinglight, den verkar inte dum heller! Nånstans har jag sett en koppling mellan 250-flaskan (Biltema 20kr) med 7/16 på andra sidan, som dessutom hade 2 ben som en bipod för att den ska ligga still och inte rulla. Kan inte hitta någon på eBay. Någon som har den i färskt minne..?
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
T-Röd/Trangias säkerhetsflaska: Om bränslet tar slut innan man är klar, då håller jag handen nära över (så inte smålågor brinner i botten av brännaren), tittar noga. Om jag varken ser eller känner, sen häller jag i. Det ryker kanske till, men mer blir det inte. Dock skulle jag inte göra det med flaskan man köper det i. Ganska otroligt att vi i "Landet Påbud" inte har lag på "Trangiaflaskan" för sprit i samband med all hantering utom rengöring..? Vi har krav på bensindunkar, förvisso inte av säkerhetstyp avseende "hälla på eld", men dock vilket yttre våld de skall klara vid kollision, tappande etc.
Den finns bland annat i min tråd om att modifiera äldre tranga för gas, vänta lite ska jag leta upp den åt dig
Återkommer.Edit: http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=85066
Börjar diskuteras längre ner på första sidan i den tråden, och sedan vidare på sida 2.
Mvh
Tror jag hade 9L i min gamla "Kreuzbergrennwagen". I mina ögon har det absolut farligaste hittills varit en krasch där bränsleledningen går sönder (tryckfall) varpå den elektriska bränslepumpen matar maximalt för att uppnå arbetstryck, men läste att Spolarvätska inte var att leka med!Vad gillar du det att alla som har bil kör runt med upp till 4 liter brandfarlig spolarvätska precis intill en het motor då?Själv tycker jag tanken för det borde sitta långt från motorrummet. Men ok, sidospår.
![]()
sök på three-leg adaptor och du skall finnaHej! Exakt den adaptern som @Polar300 använder!! Kan dock inte hitta den.Såg även att det verkar vara ett flertal som har "bekymmer" att skapa hål i Trangia, eller något annat. Det absolut bästa i mina ögon är en stegborr http://www.jula.se/catalog/verktyg-.../borr/borr-for-plat/stegborr-for-plat-180366/ behövs ej heller någon efterbearbetning och du får inte spån över hela köket. Så här blir resultatet när jag borrade hål för brännarspindeln på Omnilite Ti.![]()
![]()