Är fritt fram för alla med borrmaskin att borra?

Jag är ingen klättrare men sök upp argumentationsfelet "Två fel gör ett rätt": http://sv.wikipedia.org/wiki/Argumentationsfel#Tv.C3.A5_fel_g.C3.B6r_ett_r.C3.A4tt

Apropå det här med "sår som aldrig kan läkas" och "permanenta skador på naturen" antar jag att ingen av er som använder er av dessa argument någonsin färdats i en bensindriven bil, nyttjar elektricitet eller köper konsumtionsvaror från multinationella företag?

Sarkasm åsido kan jag tycka att det är lite dåligt utzoomat att gnälla över tio millimeter stora hål i granit eller borstad mossa när det finns annat som vi ställer till med som får betydligt större konsekvenser på miljön.
 
Ett mer befogat argument kan ju vara att man inte ska sila mygg och svälja kameler, särskilt inte för att vara trovärdig.
Jag tror nog att man lika gärna kan tillämpa eller yrka på detta i det här fallet.
 
Man behöver ju inte hävda att borrhål är värre än klimatförändringar, försurning och nerhuggna regnskogar för att tycka att de är fula. Borrhål har självfallet ingen ekologisk betydelse, snarare är det säkert många djur och växtarter som trivs utmärkt i små hål i berget! Det gäller i och för sig tomburkar och skräp i skogen också...

Det vi kan vara överens om är att många (inte alla) tycker det är förfulande eller påverkar upplevelsen negativt, och att det dessutom i mänskligt perspektiv är en i princip permanent förändring. Således finns det en "kostnad" i att sätta borren i berget. Om det inte fanns en sådan kostnad skulle vi inte ha den här diskussionen. Kostnaden är inte jättestor, och kan eventuellt övertrumfas av andra fördelar, som säker, kul klättring. Men det är viktigt att komma ihåg att kostnaden finns, oavsett om det finns större problem för planetens överlevnad.
 
HIttat en fin spricka i utby vid stora väggen.

Hittade en fin spricka vid stora väggen i utby som nog skulle kunna bultas, jag har borr, men skulle kunna tänka mig sällskap. Någon på?
 
Jag har stora problem med Carlsberg, alla säkringarna är i vägen för mina händer. Jag vill helst ha bultarna på ca 110 cm avstånd, ca 30 cm bredvid sprickan. Kan tänka mig en runout på två meter på slutet. Kanske fasta quickdraws i rostfri vajer.
 
Alla aktiviteter och verksamheter som väsentligt kan påverka naturmiljön, det vill säga sådant som bestående kan skada eller störa djur, växter eller mark, berörs av denna samrådsplikt enligt miljöbalken. "[/I] [Min fet stil!]

Dvs att om man tänker göra en nyled är det inte ok att bara bulta. Inte ens om markägaren säger att allt är grönt.

Att det inte är ok att bulta upp andras tradleder är nog alla överens om.

Men om man följer miljöbalkens punkter om hänsyn och samråd, finns det inga hinder att bulta nya projekt.

Det är inga som helst problem att bulta om markägaren säger OK till klättring och klippan inte ligger i ett naturskyddsområde eller naturreservat.

Samrådsplikten i MB gäller med stor sannolikhet inte bultning, utan omfattande och betydligt grövre ingrepp i naturen. Jag kan skriva en lång och dötråkig redogörelse med hänvisning till förarbeten/kommentarer till MB om du vill.

Juridik är bedömningar. Det du har läst är Naturvårdsverkets juristers tolkning och önskemål, inte den absoluta sanningen. Att samrådsplikt gäller klättring är en gammal missuppfattning som delvis lever kvar efter en illa faktakollad artikel i Bergsport för ett par år sedan. Frågan om samrådsplikt lyfts ibland fram på nätforum av tradtalibaner som tycker att bultar är etiskt fel.

Om Naturvårdsverket och landets länsstyrelser fick bestämma fritt skulle de vilja förbjuda alternativt kontrollera all klättring och kanske framför allt sportklättring. Jag tänker aldrig svälja partiska inlägg som på Naturvårdsverkets hemsida, utan slåss för möjligheten att klättra, bulta och rensa.
 
Naturvårdsverket är en svensk statlig förvaltningsmyndighet på miljöområdet , du får dem att låta som Green Peace med orimliga åsikter som man inte borde bry sig om. Vad länsstyrelserna beslutar är i de flesta fall lag, och kan inte viftas bort som propaganda likt gatuförsäljare från Amnesty i varuhuset..
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.