embl
Avstängd
Om det fanns en star rating för bästa inlägg så har du just fått det!
Om det fanns en star rating för bästa inlägg så har du just fått det!
Men åter till bultningen, känns det som om man skulle göra en asfalterad väg vid sidan om en snirklig och besvärlig stig, och båda vägarna vore lika mycket värda, om det är komma fram/upp som räknas? Hm. Målet är ingenting, vägen är allt? Eller tvärtom? Svårt. Människan gör ju alltid anordningar som förenklar, var går gränsen? Vet ej. Ökad tillgänglighet vs exklusivitet? Också svårt. Vet inte!
Bertil dude must be simply happy, what elseoch hans granne tycker det är jättekul att Bertil klättrar på hans klippa och störs ej av bultarna, ... What now?
*** text om hur mycket jobb det är att sätta upp en nytur ***
Still sounds attractive?
Är det frittfram för vem som helst att bulta? Ja, det är det! Förrutom det juridiska med markägaren/naturvårdsverket så är det fritt fram för vem som helst att bulta. Är det lämpligt? Kanske inte, men vem ska stoppa Bertil Bult och hur ska det gå till?
Du har helt rätt i allt det du skriver![...]
Att man skulle ha nått register över vem som har ansvaret för en bultad led förstår jag skulle vara ganska omöjligt eftersom möjligheten att borra hål i klippan finns för alla.
Jag tror jag förstår tjusningen med trad men tycker ändå inte att man ska tokdissa de som vill sportklättra för det. Kvittar vilka argument man kommer med. Jag ser gärna att man kan dela på samma klippor och att man då får tänka till hur man sätter bultarna så att man hittar bästa möjliga kompromiss.
Jag vet inte men det e några tankar jag har om det hela.
Jo, det jag menade var att man ju med bultning, eller asfaltering, eller nedskräpning, ändrar förutsättningarna för nästa person som kommer till platsen. Den är inte "naturlig" längre. På gott och ont.Med risk för att slå in öppna dörrar... Jag förtydligar ändå, utifrån att du inledde med att förklara att du inte klättrar.
Bultarna sätter man egentligen inte alls för att underlätta för något att ta sig upp för klippan, utan bara för att man ska kunna sätta repet i nåt så att man inte faller ända till marken - om man faller.
Jämförelsen med asfalterad väg, känns därför som lite väl övertydlig - även om det kanske var för resonemangets skull.
Tror att bra kommunikation med markägaren är bra.
I lördags så kom markägaren förbi när vi klättrade. Han beklagade att det kommit mycket sly nedanför klippan efter att han sågade ner träd i vintras för att vi skulle få mindre mosstillväxt på klippan. Nu skulle han be sin svärson röja sly så att det inte växte igen. Till vintern skulle markägaren fortsätta ta ner resten av skogen framför klippan för att underlätta för klättring...
Det känns så mycket bättre med samarbete med markägaren istället för konflikt.
- Parkera förnuftigt.
- Håll käften
- Ta med ditt och andras skräp hem
Tips, prata med markägaren före bultning och bulta med förnuft. Bulta inte sprickor där man kan få i bra placeringar men sätt gärna en bult om det är dåliga placeringar för att undvika långa farliga fall.
Det ska finnas klättring för alla och vi klättrare är som alla andra normalfördelade. Några vill ha extremt välsäkrade tradleder, den stora massan vill ha tradklättring med en dryg meter mellan placeringarna, några vill ha långt mellan placeringarna. Om det inom ett område finns 100 st leder i exempelvig 6á registret så borde 90 % av klättrarna tycka att 90 leder är tillgängliga för dem.