Är fritt fram för alla med borrmaskin att borra?

Är fritt fram för alla med borrmaskin att borra, bara för att, ja, man har en borrmaskin?

Nå, är det?
 
Senast ändrad:
Nä, man måste väl ha ett bra borr för sten också?

Jag antar att detta är en retorisk fråga, skriv mer om vad du själv anser/tänker, så kanske du får igång den diskussion du efterlyser.
Hälsningar från en icke-klättrare, men som gärna läser och funderar på hur vi delar de gemensamma utrymmena.
 
Om man bortser ifrån det juridiska med markägare osv... Ja.

Edit: Ja, om det gäller nyturer... Befintliga leder är en annan femma.
 
Ingen har fått skit för att man inte har pratat med markägare. Ett problem i den diskussionen är att man kanske bör borra när markägaren är på jobbet, om man inte har frågat honom först... Jag tycker inte det är upp till en enskild nytursmakares omdöme tycke och smak att borra. Borrhål är fult och många sportleder är dåliga. Bra leder och leder som går att göra på kil borde inte borras. Det är en absolut sanning dessutom.

Sedan kanske man borrar dåligt, vilket vi har ägnat en annan tråd åt.

Är det fritt fram för alla med kofot att ta bort borrbultar?
 
Lämna det som inte går att klättra idag till de som vill klättra det imorgon. Sjätte Måseboken § 1 kap 5
 
Embl: Dina åsikter kan man hålla med om eller inte, men jag uppfattar frågan som om ts vill veta hur det är nu, inte hur det borde vara. Det finns väll vissa "regler" om att inte bulta upp någons projekt linje eller bulta linjer som går att säkra naturligt, men om man håller sig till dessa så är det fritt fram... Tyvär kan man tycka, men så är det.

Du brukar komma med åsikter på leder du aldrig hört talas om, så visst lär du opponera bara man nämner ordet "bulta", men vad är det du ska göra när du har hört att Bertil Bult hittat en ny klippa utan säkringsmöjligheter (för dagens utrustning) 5km in i skogen från närmaste väg strax utanför Sveg? Visst, du kan åka dit och banka bort hans bultar, men jag tror rent principiellt att flera kommer att mot säga sig detta än Bertil's bultande till att börja med. Klart jag kan ha fel, det är bara min uppfattning.

Vare sig det är lämpligt eller ej så finns det inga behörighetskrav för att bulta och det görs vad jag vet inga kontroller hur välbultade nyturarna är... Så i dagens läge finns det inget som hindrar Bertil utom möjligen juridiska med markägare osv, dvs det är fritt fram...

Hadde trådens rubrik hetat "Är det lämpligt att det är fritt fram för alla med borrmaskin att borra?" så vore det en annan diskussion, men så länge den inga finns några juridiska hinder eller krockar med ovan nämnda "regler" så är det faktist fritt fram, vare sig man gillar det eller ej.
 
Ingen har fått skit för att man inte har pratat med markägare. Ett problem i den diskussionen är att man kanske bör borra när markägaren är på jobbet, om man inte har frågat honom först...

Det här är en, i mitt tycke, väldigt farlig inställning. Bara för att du inte har hört om någon som fått skit av markägare betyder det inte att det inte finns markägare som är sura. Att, som jag tolkar ditt inlägg, uppmuntra till att göra permanent åverkan på annans mark utan att först ens be om tillstånd är väl knappast i linje med utsidans regler. Ditt inlägg har rapporterats.
För att undvika framtida bråk med markägare är det väl lämpligt att redan från första början göra rätt för sig, och ibland vara lite flexibel även om man rent tekniskt sett har rätten på sin sida.
Alltså, ska man bulta så ska man ha markägarens tillstånd enligt mig. Då och endast då är det "fritt fram". Sen finns det situationer där man inte bör bulta även om man kan och får, dessa har redan nämnts i tråden.
 
Hadde trådens rubrik hetat "Är det lämpligt att det är fritt fram för alla med borrmaskin att borra?" så vore det en annan diskussion, men så länge den inga finns några juridiska hinder eller krockar med ovan nämnda "regler" så är det faktist fritt fram, vare sig man gillar det eller ej.
Är det inte exaxt det vi borde diskutera, vilket jag poängterade genom att påpeka att det är fritt fram. Det är inte förbjudet att chippa leder eller choppa bultar heller, och nej, det är inte fritt fram för att göra det heller, och det vet du!
 
[,,,] det inte att det inte finns markägare som är sura.[,,,]
Det finns mängder med personer som är sura för att vi klättrar på deras mark. Det skiter vi i, men i en del lägen så undviker vi att göra situationen värre - genom att inte bete oss respektlös. (Att klättra är inte respektlöst). Om man skall gå runt hela livet utan att trampa någon på tårna, då borde man inte trampa alls. En bult är ett hål - i sten - och en bult + hängare + mutter. Om man tillfälligt lägger en bult i skogen, för att ta med sig den nästa gång man har varit där, har du i teorin gjort lika mycket som att sätta i ene tältspik, gå därifrån för att hämta tältspiken nästa gång. Ja, markägare gillar inte tältare heller. Pensionärer gillar inte att vi klättrar i Gärdsås heller, eftersom det ser så farligt ut. Är det accessproblem om var och varannan pensionär ropar åt oss att komma ner och sluta med de där dumheterna? Jag har också hört om folk som har skällt ut isklättrare, för att vi förstör is.

Trots detta är det inte fritt fram för att bulta.
 
[...] uppmuntra till att göra permanent åverkan på annans mark utan att först ens be om tillstånd[...]
Det är mindre permament att sätta upp en än att göra upp en liten eld på ett berg. Sedan kan man prata om icke permament åverkan i skogen som vandrare, skogscyklister, skidåkare, fiskare osv gör. Att sätta bult är nästan tillåtet enligt allemansrätten.
 
Är det inte exaxt det vi borde diskutera, vilket jag poängterade genom att påpeka att det är fritt fram.
Visst, det går att diskutera det, men även om alla här kommer överens om att vem som helst inte ska få bulta, hur ska Bertil Bult stoppas? Han skiter i oss och hans granne tycker det är jättekul att Bertil klättrar på hans klippa och störs ej av bultarna, så Bertil får inga juridiska påföljder... What now?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.