nybörjare... hur säkert är det?

Jag testade under sommaren att klättra för första gången i en klippa i vemdalen med toppsäkring.
Och det var väldigt kul.
och så fick jag reda på att min kompis klättrade ganska mycket men bara under den här sommaren.
då hade jag och han tänkt att börja sportklättra men bara här i stockholm högst 20 meter klippor.
då undrar jag hur säkert det är att vi klättrar
tillsamans. eller ska vi ha med en vuxen som kan det här?
 
hej
Jag tycker du ska kontakta en klubb och gå en ordentlig kurs. Din kompis är nog inte kapabel att lära ut att klättra säkert efter en sommar, han är själv fortfarande nybörjare. Det skiljer ju sig ganska mycket att topprepa och leda själv och en kass topprepuppsättning.. ja du kan ju tänka själv. En bra instruktör finner du enklast genom klubbar som är anslutna till svenska klätterförbundet som du når via utsidan lycka till
 
tjena!


Kul att flera får upp ögonen för klättreing.

fem tips på vägen..
1. Gå en kurs, kontakta http://www3.utsidan.se/skk/
-->stockholm klätterklubb
-->Karbin, Klätterverket eller Klättercentret i Solna.

2.Ta med dig en kompis. Eller ett päron som också kan lära sig säkra.

3.Öva Öva Öva...
Men ta det lungt i början...

4.När våren kommer så gå en till kurs utomhus
Adresser se punkt 1.

5. Ha kul...
Köp inte all utr. på en gång....
Men gärna egna skor, (Skönt)

Tänk på Säkerheten Alltid!!!
 
Under innesäsongen kan ni gå:

* topprepskurs (lär er en del teori om materialet och att säkra varandra ordentligt)
* ledklätterkurs (lär er leda, klippa i slingorna rätt och hur man förfar när man når ankaret)
* klätterteknik (lär er att klättra bättr - kan man aldrig få för mycket av och det ökar också på säkerheten)

Gör ni detta är ni väl förberedda att hoppa på en mer avancerad grundkurs ute när utesäsongen börjar.


Lycka till.
 
Hej

Jag började själv leda tradleder och sportleder med en kompis när jag var 13 år efter att ha läst Per Callebergs bok "Stora klippklättringsboken". Jag tror dock inte att detta är ett särskilt säkert sätt att börja klättra på. Ett hett tips är att be föräldrarna om ekonomisk sponsring och sedan gå en grundkurs i klippklkättring. Denna briljanta idé kom jag på efter ungefär ett års klättring på egen hand och jag lärde mig en hel del och framför allt så kände jag mig mycket säkrare efter kursen och klättrade genast en grad högre, bara det gör det ju värt att gå en kurs!!
Jag gick en avancerad grundkurs hos http://www.klatterkurs.nu vilket jag tycker var mycket bra.

Lycka till!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.