Är du medlem i Sjöräddningssällskapet?

Jag är medlem, men då har jag också både båt och kajak. Jag skulle förmodligen inte vara medlem om jag bara paddlade. Tror jag...
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Tror faktiskt jag ska gå med snart. De verkar göra ett bra jobb .

De gör ett bra jobb! De flesta jobbar helt ideellt och får "bara" utbildning som tack för hjälpen. Några har arbetsgivare som sponsrar med arbetstiden när de måste rycka ut medan andra tvingas ta ledigt eller jobba ikapp...
 
De gör ett bra jobb! De flesta jobbar helt ideellt och får "bara" utbildning som tack för hjälpen. Några har arbetsgivare som sponsrar med arbetstiden när de måste rycka ut medan andra tvingas ta ledigt eller jobba ikapp...

Tvivelsutan gör SSRS ett fantastiskt jobb och ett medlemskap är väl värt pengarna - både som stöd och för eget bruk, om man någon gång skulle behöva det.

Sjöassistans utökade ju sin service för paddlare för några år sedan efter att ha suttit ned med Kanotförbundet och frågat vad man egentligen ville ha. Resultatet blev en service där man hämtar hem kajakpaddlare från utskärgården om vädret har blivit så hårt att man inte kan ta sig hem.

Har SSRS motsvarande tjänst?

/Mats
 
Sjöräddning

är till för livsfara. Då gäller 112 och Sjöräddningen eller Räddningstjänsten. Ofta deltar SSRS i räddningsinsatsen tillsammans med helikoptrar etc.

Vid t ex motorhaveri eller grundstötning kan båtfararen ha nytta av medlemskap i SSRS och/eller Sjöassistans vilket är att likställa med bärgningsförsäkring på en bil.

Om man råkar ut för besvärligt väder som kajakpaddlare och vill bli hämtad från t ex en utskärgård kan man t ex ringa en taxibåt. Sjöassistans tillför kanske inte så mycket i det läget?

Finns en del uppfattningar att ta del av i denna tråd http://www.maringuiden.se/forum/;thread=164677

Thure
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
är till för livsfara. Då gäller 112 och Sjöräddningen eller Räddningstjänsten. Ofta deltar SSRS i räddningsinsatsen tillsammans med helikoptrar etc.

Vid t ex motorhaveri eller grundstötning kan båtfararen ha nytta av medlemskap i SSRS och/eller Sjöassistans vilket är att likställa med bärgningsförsäkring på en bil.

Om man råkar ut för besvärligt väder som kajakpaddlare och vill bli hämtad från t ex en utskärgård kan man t ex ringa en taxibåt. Sjöassistans tillför kanske inte så mycket i det läget?

Finns en del uppfattningar att ta del av i denna tråd http://www.maringuiden.se/forum/;thread=164677

Thure

Absolut, visst kan man ringa en taxibåt, men min poäng var att den kostnaden ingår i Sjöassistans-medlemskapet, upp till 6000 kr.

/Mats
 
Personligen

skulle jag t ex först investera i att träna kamraträddning i bassäng, gå forspaddlingskurs och eller rockhopping innan jag la pengar till SSRS.

Thure
 
Otroligt många incidenter trodde faktiskt inte det var så illa

http://www.sjoraddning.se/sok/?q=kajak

Kajakpaddling är en vackertväder aktivitet. Givetvis finns det många exempel på stolleprov men det är viktigt att inte stollarna sätter normen. Då kan det gå illa.

Att se Sjöassistans som någon taxiverksamhet som man kan ringa när det blir lite jobbigt låter ju helt befängt.

Hans Friedel
 
Medlem i SSRS? Självklart. Även i Sjöassistans, mest med tanke på att kunna få hjälp om något händer som inte är att betrakta som "allvarligt" men ändå inverkar menligt på min förmåga att paddla. Sjuk, stukningar, mindre allvarliga skador, trasig kajak etc. som inte går att lappa ihop med nödreparationssatsen.

Att dock se medlemsskap i Sjöassistans som ett alternativ till Taxibåt, hämtning i ytterskärgård om väder och sjö överstiger kunskaperna ställer jag mig ytterst tveksam till.

Dåligt väder kommer sällan som en överraskning, bedömer man att färdigheterna inte räcker till för vädret som är på väg in stannar man inomskärs. Om man ändå går ut får man ju också se till att ha marginal/tid för att stanna, bli inblåst och vänta ut det dåliga vädret.

Tror det skulle vara ytterst dåligt om paddlare började se ett medlemskap i t.ex. Sjöassistans som en "hämtförsäkring", risken är att paddlare med kunskaper som egentligen inte räcker till ändå ger sig ut på turer som de inte borde göra. "Om något händer/vädret blir sämre kan vi ju alltid ringa och bli hämtade"
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.