Hejsan igen ,en av mina bästa vänner är en f.d cykelbutiksägare, och han hittade en jätte fin trippel reducerad stålram som jag får grattis för att börja bygga på ,problemet är att det bara får plats 26 tums hjul på ramen, nu till min fråga: är det stor skillnad på 26 tum om man jämför med 28 ? , jag och en polare ska cykla över hela sverige i sommar och jag ska bygga en racer hoj med mtb brommsar 36 ekrade hjul samt 32 millemeters slicks, Men rullar en 26 tums hjul mycket saktare än ett 28, blir utväxlingen sämre även fast man maximerat utväxlingen på kuggen ?, vore tacksam för svar. vore tacksam för svar // Jimmy
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
är det stor skillnad på 26 och 28 tums hjul ?
- Trådstartare jimpaw
- Start datum
Har inte fd cykelhandlarn koll på sånt?
Är det en mtb-ram vi pratar om? Som ska bli en racer? Passar den som racer för dig? Vad tänker du använda för prylar? Racerstyre? Växel-, bromsreglage? MTB-bromsar, är det cantilever eller V-broms? Tänker du använda vevparti för mtb eller racer? Vilken bredd på baknav passar?
Att från grunden bygga en racer av en mtb-ram kan va onödigt omständigt.
Och ja, det är stor skillnad på ett 26 tums mtb hjul och ett 28 tums racerhjul. Mtb-hjulet, med racerdäck, är rejält mindre. Men det är förmodligen ett av de mindre problemen med att bygga en racer på en mtb-ram.
/Håkan
[Ändrat av Håkan K 2006-05-03 kl 10:22]
Är det en mtb-ram vi pratar om? Som ska bli en racer? Passar den som racer för dig? Vad tänker du använda för prylar? Racerstyre? Växel-, bromsreglage? MTB-bromsar, är det cantilever eller V-broms? Tänker du använda vevparti för mtb eller racer? Vilken bredd på baknav passar?
Att från grunden bygga en racer av en mtb-ram kan va onödigt omständigt.
Och ja, det är stor skillnad på ett 26 tums mtb hjul och ett 28 tums racerhjul. Mtb-hjulet, med racerdäck, är rejält mindre. Men det är förmodligen ett av de mindre problemen med att bygga en racer på en mtb-ram.
/Håkan
[Ändrat av Håkan K 2006-05-03 kl 10:22]
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
tack !.
Det är en mtb ram, killen kommer plocka ihop rub och stubb åt mig så det är inget problem. Ramen är perfekt storlek för mig som är 184, det blir mavic fälgar och mtb nav ,alltså lite kraftfullare och 36 ekrar på varje hjul, racer styre och allt annat som en racer, dura ace växlar racer med lite grövre delar helt enkelt. men det jag undar är hur stor skillnad det blir i själva rullandet lixom...
Det är en mtb ram, killen kommer plocka ihop rub och stubb åt mig så det är inget problem. Ramen är perfekt storlek för mig som är 184, det blir mavic fälgar och mtb nav ,alltså lite kraftfullare och 36 ekrar på varje hjul, racer styre och allt annat som en racer, dura ace växlar racer med lite grövre delar helt enkelt. men det jag undar är hur stor skillnad det blir i själva rullandet lixom...
Min egen erfarenhet är att det skiljer allt lite grann mellan 28 kontra 26 tums hjul.
Jag har en cyclocross med 28 tums hjul på och en MTB med 26 tums hjul. Jag varierar cykel från dag till dag allt efter humör o väder. Skillnaden i rena km/h är att jag tycker det är ok att ligga mellan 30 - 35 på cyclocrossen och mellan 28 - 32 på MTB'n utan att få för hög puls. I långa utförslöpor kommer cyclo'n lätt upp i 55+ medans MTB'n stannar av rätt så mycket runt 50. (sittställningen gör nog mest)
Däcken på cyclo'n är slitna Schwalbe Marathon och på MTB'n är det Ritchey Speed Max 1,9 fram och Michelin S Lite 2,1 bak. Jag kör med högt lufttryck i däcken.
Jag byggde min cyclocross av en gammal MTB ram. Fick löda om bromsfästena men annars var det bara frid o fröjd. En mekanisk verkstad fixar lödningen enkelt ifall du själv inte har utrustning för det.
Lycka till!
Jag har en cyclocross med 28 tums hjul på och en MTB med 26 tums hjul. Jag varierar cykel från dag till dag allt efter humör o väder. Skillnaden i rena km/h är att jag tycker det är ok att ligga mellan 30 - 35 på cyclocrossen och mellan 28 - 32 på MTB'n utan att få för hög puls. I långa utförslöpor kommer cyclo'n lätt upp i 55+ medans MTB'n stannar av rätt så mycket runt 50. (sittställningen gör nog mest)
Däcken på cyclo'n är slitna Schwalbe Marathon och på MTB'n är det Ritchey Speed Max 1,9 fram och Michelin S Lite 2,1 bak. Jag kör med högt lufttryck i däcken.
Jag byggde min cyclocross av en gammal MTB ram. Fick löda om bromsfästena men annars var det bara frid o fröjd. En mekanisk verkstad fixar lödningen enkelt ifall du själv inte har utrustning för det.
Lycka till!
Ett par tum blir många procent...
Japp, det är ganska stor skillnad (är min subjektiva upplevelse).
Procentuellt räknat blir omkretsskillnaden ca 7%... vilket därmed torde motsvara skillanden i utväxling dem emellan...
mvh
Niklas
jimpaw; sa:nu till min fråga: är det stor skillnad på 26 tum om man jämför med 28 ? , [...] Men rullar en 26 tums hjul mycket saktare än ett 28, blir utväxlingen sämre även fast man maximerat utväxlingen på kuggen ?, vore tacksam för svar. vore tacksam för svar // Jimmy
Japp, det är ganska stor skillnad (är min subjektiva upplevelse).
Procentuellt räknat blir omkretsskillnaden ca 7%... vilket därmed torde motsvara skillanden i utväxling dem emellan...
mvh
Niklas
Marginell skillnad i rullet
I själva rullet bör det inte bli alltför stor skillnad på själva hjulens egenskaper. Ett mindre MTB-hjul borde väga lite mindre än ett dito racerhjul, vilket ger snabbare accelerationer. Jämför t.ex. med Moulton (en heldämpad småhjuling), som har satt flera hastighetsrekord genom åren.
Den viktiga frågan här torde knappast vara hjulens storlek i sig, utan snarare skillnaden mellan olika ramvinklar och ramdesign - samt dess effekter på trampeffektivitet och luftmotstånd! Här bör det kunna finnas mer betydande skillnader mellan en äkta racer och en MTB-racer att diskutera. Trots allt är en MTB byggd för stock och sten, medan en racer är byggd för asfalt.
Innan jag skaffade min racer, så byggde jag om en MTB till en fuskracer, med långa barends, stora trippeldrev (52-42-32) i fram, racerkassett i bak och en stel gaffel. Det gick allt att cykla snabbt med denna cykel också.
När jag fick min racer, konverterade jag åter min MTB-racer till en skogscykel. Således har jag aldrig riktigt jämfört de båda racernas egenskaper sida vid sida.
Lycka till med ditt udda projekt.
/Niklas
[Ändrat av niking 2006-05-04 kl 02:39]
I själva rullet bör det inte bli alltför stor skillnad på själva hjulens egenskaper. Ett mindre MTB-hjul borde väga lite mindre än ett dito racerhjul, vilket ger snabbare accelerationer. Jämför t.ex. med Moulton (en heldämpad småhjuling), som har satt flera hastighetsrekord genom åren.
Den viktiga frågan här torde knappast vara hjulens storlek i sig, utan snarare skillnaden mellan olika ramvinklar och ramdesign - samt dess effekter på trampeffektivitet och luftmotstånd! Här bör det kunna finnas mer betydande skillnader mellan en äkta racer och en MTB-racer att diskutera. Trots allt är en MTB byggd för stock och sten, medan en racer är byggd för asfalt.
Innan jag skaffade min racer, så byggde jag om en MTB till en fuskracer, med långa barends, stora trippeldrev (52-42-32) i fram, racerkassett i bak och en stel gaffel. Det gick allt att cykla snabbt med denna cykel också.
När jag fick min racer, konverterade jag åter min MTB-racer till en skogscykel. Således har jag aldrig riktigt jämfört de båda racernas egenskaper sida vid sida.
Lycka till med ditt udda projekt.
/Niklas
[Ändrat av niking 2006-05-04 kl 02:39]
okej..
tack så mycket för alla svar, kan ju bara säga att ni kommer få se bilder när cyckeln är klar och det är den om max en månad, ramen är en trippelreducerad stålram som är super lätt och riktigt fin (matt svart färg) ,sen ska jag spreja detaljer på ramen. Nav blir mtb med 36 hål, färg mavic, däck 32 mm ... racer styre med dura ace växlar. Ramen har även fästen för delade bromsar... Jag och polarn ska ju som sagt cykla från treriksröset till smygehuk i sommar och det känns som att om det inte är nån brutal skillnad så får 26 hjul funka dom är trots allt hållbarare... tack ! // J
tack så mycket för alla svar, kan ju bara säga att ni kommer få se bilder när cyckeln är klar och det är den om max en månad, ramen är en trippelreducerad stålram som är super lätt och riktigt fin (matt svart färg) ,sen ska jag spreja detaljer på ramen. Nav blir mtb med 36 hål, färg mavic, däck 32 mm ... racer styre med dura ace växlar. Ramen har även fästen för delade bromsar... Jag och polarn ska ju som sagt cykla från treriksröset till smygehuk i sommar och det känns som att om det inte är nån brutal skillnad så får 26 hjul funka dom är trots allt hållbarare... tack ! // J
avslutad210712
Gäst
Minns med glädje när jag cyklade omkring på en Bianchi med limmade tubdäck. Jisses så lätt den cykeln rullade. Tyvärr var det inte riktigt lika skoj att byta däck en gång i månaden vare sig för plånboken eller för allt som fastnade i limmet på händerna 
Över 30 km/h betyder luftmotständset mest.
lixom är det stoooor skillnadtack !.
Det är en mtb ram, killen kommer plocka ihop rub och stubb åt mig så det är inget problem. Ramen är perfekt storlek för mig som är 184, det blir mavic fälgar och mtb nav ,alltså lite kraftfullare och 36 ekrar på varje hjul, racer styre och allt annat som en racer, dura ace växlar racer med lite grövre delar helt enkelt. men det jag undar är hur stor skillnad det blir i själva rullandet lixom...
Gammal tråd.
Med samma däck är det ingen egentlig skillnad mellan 26" och 28" beträffande rullmotståndet på asfalt men accelerationen blir snabbare med mindre hjul liksom luftmotståndet blir lägre i och med mindre frontarea. Med samma kuggar blir utväxlingen högre på 28".
Det är andra saker som skiljer mellan olika cykelmodeller, t ex att åkpositionen ger olika luftmotstånd. Numera görs mkt reklam för att diamantramscyklar är mer eller mindre "aero". Men det är själva cyklisten som har störst luftmotstånd och därför har liggcyklar oftast mindre luftmotstånd speciellt velomobiler.
Thure
Med samma däck är det ingen egentlig skillnad mellan 26" och 28" beträffande rullmotståndet på asfalt men accelerationen blir snabbare med mindre hjul liksom luftmotståndet blir lägre i och med mindre frontarea. Med samma kuggar blir utväxlingen högre på 28".
Det är andra saker som skiljer mellan olika cykelmodeller, t ex att åkpositionen ger olika luftmotstånd. Numera görs mkt reklam för att diamantramscyklar är mer eller mindre "aero". Men det är själva cyklisten som har störst luftmotstånd och därför har liggcyklar oftast mindre luftmotstånd speciellt velomobiler.
Thure
Liknande trådar
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg