Är det olika hårdhetsgrader på samma knivblad?

Tack för den utläggningen, Paul! Nu såg jag att WM1 fanns med två olika stålblandningar, dels med VG 10 för ca 1000 kr och dels i en laminerad variant för ca 1600 kr. Vilken variant är att rekommendera och varför?
/Niklas
Om du skär i abrasivt material så är 3G "bättre". Däremot är lam. VG-10 något slagsegare och därför tål slag, vridgningar och bändningar i något större omfattning än 3G. Skillnaden är dock mycket liten.

Har du råd så välj 3G ;).

3G är ett Takefu Specialty Steels produkt (Japan). Samma företag tillverkar ju också VG-10 så konkurrensen stannar så att säga "in house" :). Namnet 3G är en ordlek som har med kappan och kärnstålet att göra. 3G består nämligen av en kärna i SGPS (Super Gold Powder Steel) samt kappa (höger och vänster) i VG-2 (V-Gold 2). I alla dessa stålsorter finns namnet Gold. 1+1+1 blir således 3G ;).

~Paul~
 

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Paul!, du har möjligtvis inte funderat på att skriva ett sådant kompendium och publicerade det på nätet?
/Niklas
Det finns en hel del sådana arbeten på nätet. Visserligen inte på svenska men trots allt.

Är du speciellt intresserad så kan du läsa arbeten av bl a:
  • Larrin Thomas
  • Devin Thomas (far till Larrin Thomas)
  • Roman Landes
  • John D. Verhoeven
De här männen vet vad de pratar om ;).

~Paul~
 
Det finns en hel del sådana arbeten på nätet. Visserligen inte på svenska men trots allt.

Är du speciellt intresserad så kan du läsa arbeten av bl a:
  • Larrin Thomas
  • Devin Thomas (far till Larrin Thomas)
  • Roman Landes
  • John D. Verhoeven
De här männen vet vad de pratar om ;).

~Paul~

Jag hittade i alla fall en artikel om knivslipningsexpriment av John D. Verhoeven, som jag ska plöja igenom. En kniv som inte är vass, är ju tämligen värdelös, så vida det inte är ett bestick eller en smörkniv... :)
/Niklas
 
Jag snackade ikväll med en god vän, som också är en erfaren hemvärnsman. Han menade att den viktigaste egenskapen hos en friluftskniv är skärpan. Är friluftskniven inte vass, så är den helt enkelt oduglig i fält - oavsett om kniven kostade 50 kr eller 5000 kr! Som hemvärnsman hade han stött på många hemvärnsgubbar med slöa knivar ifrån Fällkniven. Då dessa gubbar inte kan/orkar slipa dessa knivar, så blir knivarna i praktiken värdelösa i fält.

Han menade att en slö Hultaforskniv är enkel att slipa vass igen och att en sådan slipning dessutom går relativt snabbt att utföra i fält. Att slipa en Fällkniv i fält är betydligt svårare och tar betydligt längre tid. Därför är en billig Hultafors en betydligt lämpligare kniv uti fält än en dyr FällknivenWM1. Eventuellt kunde den vanliga Hultaforskniven kompletteras med en Hultafors grovkniv i ett dubbelhölster, för de tillfällen som en grövre kniv behövs.

Slutligen menade min vän att pengarna snarare borde läggas på ett bra multiverktyg (typ Leatherman) än en dyr kniv typ Fällkniven WM1. (Här har jag redan en Leatherman Wave och en Gerber Multiplier). Så för den som inte har en massa överskottspengar, finns det ingen anledning att köpa en dyrare kniv än en Hultafors eller Mora.

Vad säger forumet om detta resonemang?
/Niklas
 
Senast ändrad:
Jag snackade ikväll med en god vän, som också är en erfaren hemvärnsman. Han menade att den viktigaste egenskapen hos en friluftskniv är skärpan. Är friluftskniven inte vass, så är den helt enkelt oduglig i fält - oavsett om kniven kostade 50 kr eller 5000 kr! Som hemvärnsman hade han stött på många hemvärnsgubbar med slöa knivar ifrån Fällkniven. Då dessa gubbar inte kan/orkar slipa dessa knivar, så blir knivarna i praktiken värdelösa i fält.

Han menade att en slö Hultaforskniv är enkel att slipa vass igen och att en sådan slipning dessutom går relativt snabbt att utföra i fält. Att slipa en Fällkniv i fält är betydligt svårare och tar betydligt längre tid. Därför är en billig Hultafors en betydligt lämpligare kniv uti fält än en dyr FällknivenWM1. Eventuellt kunde den vanliga Hultaforskniven kompletteras med en Hultafors grovkniv i ett dubbelhölster, för de tillfällen som en grövre kniv behövs.

Slutligen menade min vän att pengarna snarare borde läggas på ett bra multiverktyg (typ Leatherman) än en dyr kniv typ Fällkniven WM1. (Här har jag redan en Leatherman Wave och en Gerber Multiplier). Så för den som inte har en massa överskottspengar, finns det ingen anledning att köpa en dyrare kniv än en Hultafors eller Mora.

Vad säger forumet om detta resonemang?
/Niklas
Jovisst, så kan man se det :). Dock finns det en del av oss som uppskattar variation och därmed andra modeller än enbart moror. Att det skulle vara så extremt svårt att bryna en WM-1 i fält kan jag dock inte hålla med om. Antingen kan man det där med slipning och bryning eller så kan man det inte. Det gäller hultan också :).

~Paul~
 
Jovisst, så kan man se det :). Dock finns det en del av oss som uppskattar variation och därmed andra modeller än enbart moror. Att det skulle vara så extremt svårt att bryna en WM-1 i fält kan jag dock inte hålla med om. Antingen kan man det där med slipning och bryning eller så kan man det inte. Det gäller hultan också :).

~Paul~

Det är väl in viss skillnad på att kunna bryna/slipa och att orka/ta sig tid att bryna slipa. Dock är det enbart musmatta + sandpapper som gäller för Fällkniven, medan vanlig sten+ vatten (alt diamantbryne) funkar minst lika bra till Hultan?

F.ö. är det inte fel med variation här i livet - även när det gäller knivar! :)
/Niklas
 

Cannonball

Gäst
medan vanlig sten+ vatten (alt diamantbryne) funkar minst lika bra till Hultan?
/Niklas

Det funkar precis lika bra att bryna en konvex egg med ett t.e.x DC4 bryne i fält! Det enda som händer är att nån tiondels millimeter blir rak istället för konvex, men det fixar du lätt hemma med musmatta+sandpapper ;)
 
1. Det är väl in viss skillnad på att kunna bryna/slipa och att orka/ta sig tid att bryna slipa.

2. Dock är det enbart musmatta + sandpapper som gäller för Fällkniven, medan vanlig sten+ vatten (alt diamantbryne) funkar minst lika bra till Hultan?
1. Om man misstänker att man inte orkar så skall man (som du antyder) inte köpa kniven eller för den delen knivar i allmänhet.

2. Precis som Cannonball skriver. Det är ingen lag på att du i samband med varje enskild bryning måste återställa den ursprungliga slipfasen. Personligen gör jag detta kanske efter var 20 bryning.

~Paul~
 
Lite off-topic,

men jag tycker WM1:an e kass. Litet fjutt-blad i fällknivsstorlek. Inget för en hemvärnsman eller jägare som vill skära av en korvbit. Tag F1:an istället. Räcker både till kvist och korv.
 

Cannonball

Gäst
Jag har aldrig testat wm1, men jag kan instämma om att f1:an är bra! Jag är grymt nöjd med min!:)
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips