Är det olika hårdhetsgrader på samma knivblad?

Ge gärna några exempel runt 1500-2500 kr klassen, som har vettiga slipvinklar från början...
/Niklas
Vettiga slipvinklar - för vad?

Det är det här som är problemet. Det flesta vill ha en universalkniv som klarar allt från filéande och skinnande av lax til att klyva stockar med. En sådan kniv finns såklart inte. På samma sätt skulle det inte vara praktiskt att till vardags släpa med sig en 19 cm stor fastbladare när en liten EKA-kniv klarar jobbet lika väl.

Så frågan är snarare: Vad ämnar du att använda din kniv till????

~Paul~
 
Knivar är ju skärande verktyg, Paul talar gärna om huggegenskaperna, det får han gärna göra.
Sablar och Mancheter har huggande egenskaper men de är för långa för att höra till bältesknivarna.
Detta är en fullständigt inkorrekt beskrivning.

Vad jag hela tiden försöker förmedla är att det alltid finns en optimal kniv för ett specifikt arbete. Däri ingår förstås huggare och machetes. Det betyder inte att jag är särskilt förälskad i den här typen av knivar eller att jag skulle bära dessa på mig oavsett arten av det i förväg planerade arbetet.

~Paul~
 

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
En snabb titt på Fällknivens hemsida ger att en laminerad (eller vanlig) WM1 verkar vara både lätt och inte allt för dyr. Hur är dessa knivblad jämfört med en vanlig Hultafors Hantverkskniv.
Vilken Hultaforskniv tänker du på? Det finns hantverkarknivar i både rostfritt och i kolstål. När det gäller rostfritt så är Fällkniven totalt överlägsen (Hultan har ett blad i AICHI AUS-8) i både slagseghet och slitstyrka, tack vare det laminerade bladet.

Faktum är att den med största sannolikhet är också tuffare än Hultan med kolstålsbladet (japanskt AICHI SK-5, ekvivalent till AISI 1080) på grund av den grövre tjockleken. Själva eggen kommer dock att bete sig olika beroende på vilka påfrestningar den utsätts för. Det här är ett så pass komplicerat ämne att det blir svårt att förklara med endast några rader.

~Paul~
 
Vettiga slipvinklar - för vad?

Det är det här som är problemet. Det flesta vill ha en universalkniv som klarar allt från filéande och skinnande av lax til att klyva stockar med. En sådan kniv finns såklart inte. På samma sätt skulle det inte vara praktiskt att till vardags släpa med sig en 19 cm stor fastbladare när en liten EKA-kniv klarar jobbet lika väl.

Så frågan är snarare: Vad ämnar du att använda din kniv till????

~Paul~

Att skära och tälja med. Till vedhuggning använder jag helst yxa - helst med metallskoning närmast yxhuvudet.
/Niklas
 
Vilken Hultaforskniv tänker du på? Det finns hantverkarknivar i både rostfritt och i kolstål. När det gäller rostfritt så är Fällkniven totalt överlägsen (Hultan har ett blad i AICHI AUS-8) i både slagseghet och slitstyrka, tack vare det laminerade bladet.

Faktum är att den med största sannolikhet är också tuffare än Hultan med kolstålsbladet (japanskt AICHI SK-5, ekvivalent till AISI 1080) på grund av den grövre tjockleken. Själva eggen kommer dock att bete sig olika beroende på vilka påfrestningar den utsätts för. Det här är ett så pass komplicerat ämne att det blir svårt att förklara med endast några rader.

~Paul~

På vilket sätt är Fällknivens WM1 stål överlägset Hultafors HVK-stål (både rostfritt och kolstål)? Hur märker jag det när jag skär eller täljer?
/Niklas
 
En optimal täljkniv har lågt blad och gott moment. Jämför en slöjdkniv som Nusnäs med en WM1 så förstår du. Täljning är snäva kurvor bl a.
WM1an är ingen dålig kniv men ingen optimal täljkniv.
Allt handlar inte om stål och pris, funktionalitet är väl så viktigt.
 
Att skära och tälja med.
Till att tälja med är en traditionell moratyp-kniv bättre än WM1-an pga slipfasens utformande. WM-1 är dock bättre som en liten jaktkniv, campingkniv och liknande. Återigen pga bladprofilen (antingen flatslipat som i de äldre knivarna eller konvexslipat som i de nya).

Båda knivarna klarar förstås alla typer av arbeten men som sagt, på vissa områden är den ena modellen bättre än den andra och vice versa.

~Paul~
 
En optimal täljkniv har lågt blad och gott moment. Jämför en slöjdkniv som Nusnäs med en WM1 så förstår du. Täljning är snäva kurvor bl a.
WM1an är ingen dålig kniv men ingen optimal täljkniv.
Allt handlar inte om stål och pris, funktionalitet är väl så viktigt.
Vi skrev samtidigt :). Kunde inte ha sagt det bättre.

~Paul~
 
På vilket sätt är Fällknivens WM1 stål överlägset Hultafors HVK-stål (både rostfritt och kolstål)? Hur märker jag det när jag skär eller täljer?
/Niklas
Alltså det skulle vara ganska ansträngande att nämna alla de nackdelar- och fördelar dessa tre olika stålsorter har jämfört med varandra. Dessutom är bladprofilen minst lika viktig i sammanhanget. Ämnet är för stort. Jag återkommer dock i morgon med en någorlunda uttömmande förklaring ;).

~Paul~
 
Alltså det skulle vara ganska ansträngande att nämna alla de nackdelar- och fördelar dessa tre olika stålsorter har jämfört med varandra. Dessutom är bladprofilen minst lika viktig i sammanhanget. Ämnet är för stort. Jag återkommer dock i morgon med en någorlunda uttömmande förklaring ;).

~Paul~

Bra, den förklaringen ser jag fram emot :)
/Niklas
 
Bra, den förklaringen ser jag fram emot :)
/Niklas
OK, då skall vi se om jag kan förklara varför jag anser att stålet i WM1-an är bättre än i Hultafors Hantverkarkniven.

Vi kan börja med själva uppbyggnaden av WM1-an. Bladet är i princip av fulltångemodell dock kan man inte se stålet eftersom Thermorunhandtaget täcker kanterna. En sådan konstruktion är i sig mycket stark. Själva stålet är ett laminerat VG-10 (kappan består av 420J2). Detta japanska stål är framtaget med tanke på hortikultur, dvs en speciell typ av trädgårdsarbete. Tanken var att stålet skall vara slagsegt, lätt att slipa/bryna, rosttrögt och slitstarkt.

Om man jämför VG-10 med AUS-8 som man kan finna i Hultan så är det inget snack om vilket stål som besitter den bättre kombinationen av de tidigare nämnda punkterna. VG-10 vinner på alla punkter. WM1-an har dessutom ett laminerat blad som ytterligare förstärker bladets konstruktion. 420J2 är ett stål som man inte kan härda för hårt, det är dessutom inte speciellt slitstark. Men det är mycket rosttrögt och segt, varför det passar utmärkt i kappan på laminerade blad eller i chassit på fällknivar.

WM1-an har dessutom ett tämligen kraftigt blad med 3,5 mm i tjocklek. Också denna detalj tillför till bladets styrka.

Så vad blir resultatet? Jo, en kniv med ett blad som besitter en i det närmaste perfekt kombination mellan slagseghet, slitstyrka och rosttröghet. Varken kolstålet eller det rostfria stålet i Hultorna kommer i närheten av denna kombination. Det rostfria bladet är framför allt inte lika tufft och det i kolstål rostar lätt av naturliga orsaker. Dessutom håller kolstålet inte skärpa lika länge som VG-10 som tack vare inblandningen av vanadin, molybden och krom är avsevärt slitstarkare.

Ett kolstål har i vanliga fall en stor fördel gentemot de flesta rostfria sorterna, nämligen att det motstår plastisk deformation (urflisning, deformation). I detta fall gör dock laminatet att denna fördel nästan försvinner. Men OK, skall jag vara ärlig så är den blottade eggen på WM1-an något känsligare än den på kolståls-Hultan. Å andra sidan så kan en lätt ytrost avsevärt försvaga eggen på ett kolstålsblad. Detta behöver inte alltid ses med blotta ögat. Det har förekommit tester som visar att en lätt ytrost försvagar en tunn egg ända upp till 50%. Detta slipper man förstås (inte helt dock!) med ett rostfritt blad.

Som sagt, detta är ett så pass komplicerat ämne att man skulle kunna skriva ett kompendium på åtskilliga sidor och ändå bara snudda vid ämnet ;).

~Paul~
 
Tack för den utläggningen, Paul! Nu såg jag att WM1 fanns med två olika stålblandningar, dels med VG 10 för ca 1000 kr och dels i en laminerad variant för ca 1600 kr. Vilken variant är att rekommendera och varför?
/Niklas
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips