Är det någon som vet något om Nordre Skagastölstindane

Tänkte bara slänga ut en koll om någon vet något om denna topp, och om hur det ser ut på denna. Vi hade nämligen tänkt att evetuellt slå läger uppe vid toppen om det går, men jag har inte lyckats få fram så mycket info om hur det ser ut på toppen. Är det över huvudtaget möjligt att slå läger med tält där uppe eller? På de fåtalet bilder jag hittat ser det ut att vara tämligen brant och lite med plats för att slå läger. Är det någon som har och kan komma med lite mat nyttig inormation? Tackar i sådant fall :)
Ha det/
Mathias

Startade visst denna lite väl sent på kvällen, så jag gör så här för att aktualisera den igen :)

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Nordre skagastölstind

Hej!
Jag blir mycket förvånad on du hittar nånstans att sätta upp ett tält. Toppen är i stort sett bara en smal travers som sammanbinder dom 3 topparna. Därtill en massa stenblock som ligger huller om buller. Skulle istället rekommendera dig att slå läger på västsidan av toppen - är mindre än en timmes vandring ner till en platå där det även finns en stuga (vill minnas att den inte var öppen för allmänheten - men den går ju att använda som referenspunkt om inte annat då den ses från toppen). Lycka till.

Ta kontakt med Turtagro Hotel. (http://www.turtagro.no/) de skriver om de turer de anordnar upp, och skriver också om stugan som ligger på 1758 möh.

Så de borde ha koll ..

mvh Christian

Visst går det att sätta upp ett tält där uppe! Jag och flickvännen har en geocache där och tog oss upp i fristil utan allt för mycket mas. Allt hänger dock på väder och vind. Kolla bilden på cachesidan:

http://www.geocaching.com/seek/cache_details.aspx?guid=8ddb71af-66bc-4df2-a715-9b8f09419c41

Toppen är inte så våldsamt stor men på västra sidan finns det en fin liten plattå som borde vara ok. Rent berg alltså så ett självstagande är ju att föredra.

Klättringen upp från Tindeklubbens (Norska bergsportare) hytte nere vid sjön tog oss 3 timmar i telemarkpjäxor. På sommaren kanske fortare. Sista biten upp på toppen är lite knixig och det finns ganska mycket spår efter stegjärn :) Men sommartid bör det vara OK om det inte är för mycket snö. Vi gjorde turen förra påsken med strålande väder.

Passa på att logga geocachen om du ändå masar dig upp. Borde gå utan GPS :)

Tindeklubbens hytte är bara öppen för medlemmar, men fråga dem gärna om de är där för det är normalt mycket trevligt folk där. Säkert en del bra tips på vägen! Hytten under Storen är dock inget mysigt ställe. Ganska förfallen och sunkig och jag hade behövt vara rejält insnöad för att ligga där istället för tält...

[Ändrat av Buda 2004-07-19 kl 22:07]

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips