Är det någon som vet något om Nordre Skagastölstindane

Tänkte bara slänga ut en koll om någon vet något om denna topp, och om hur det ser ut på denna. Vi hade nämligen tänkt att evetuellt slå läger uppe vid toppen om det går, men jag har inte lyckats få fram så mycket info om hur det ser ut på toppen. Är det över huvudtaget möjligt att slå läger med tält där uppe eller? På de fåtalet bilder jag hittat ser det ut att vara tämligen brant och lite med plats för att slå läger. Är det någon som har och kan komma med lite mat nyttig inormation? Tackar i sådant fall :)
Ha det/
Mathias
 
Startade visst denna lite väl sent på kvällen, så jag gör så här för att aktualisera den igen :)
 
Nordre skagastölstind

Hej!
Jag blir mycket förvånad on du hittar nånstans att sätta upp ett tält. Toppen är i stort sett bara en smal travers som sammanbinder dom 3 topparna. Därtill en massa stenblock som ligger huller om buller. Skulle istället rekommendera dig att slå läger på västsidan av toppen - är mindre än en timmes vandring ner till en platå där det även finns en stuga (vill minnas att den inte var öppen för allmänheten - men den går ju att använda som referenspunkt om inte annat då den ses från toppen). Lycka till.
 
Ta kontakt med Turtagro Hotel. (http://www.turtagro.no/) de skriver om de turer de anordnar upp, och skriver också om stugan som ligger på 1758 möh.

Så de borde ha koll ..

mvh Christian
 
Visst går det att sätta upp ett tält där uppe! Jag och flickvännen har en geocache där och tog oss upp i fristil utan allt för mycket mas. Allt hänger dock på väder och vind. Kolla bilden på cachesidan:

http://www.geocaching.com/seek/cache_details.aspx?guid=8ddb71af-66bc-4df2-a715-9b8f09419c41

Toppen är inte så våldsamt stor men på västra sidan finns det en fin liten plattå som borde vara ok. Rent berg alltså så ett självstagande är ju att föredra.

Klättringen upp från Tindeklubbens (Norska bergsportare) hytte nere vid sjön tog oss 3 timmar i telemarkpjäxor. På sommaren kanske fortare. Sista biten upp på toppen är lite knixig och det finns ganska mycket spår efter stegjärn :) Men sommartid bör det vara OK om det inte är för mycket snö. Vi gjorde turen förra påsken med strålande väder.

Passa på att logga geocachen om du ändå masar dig upp. Borde gå utan GPS :)

Tindeklubbens hytte är bara öppen för medlemmar, men fråga dem gärna om de är där för det är normalt mycket trevligt folk där. Säkert en del bra tips på vägen! Hytten under Storen är dock inget mysigt ställe. Ganska förfallen och sunkig och jag hade behövt vara rejält insnöad för att ligga där istället för tält...


[Ändrat av Buda 2004-07-19 kl 22:07]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Stallo Någon som är sugen på Kaskastjåkka Fjällvandring 0
skogsmulle101 Någon som är detaljkunnig ang Kungsleden? Bilder. Fjällvandring 28
såg Är de någon som har gått från Låktatjåkka via Kårsevagge ner till abisko Fjällvandring 5
Erika80 Någon som är sugen på att fjällvandra i sommar? Fjällvandring 5
Jonas_K4_9596 Vaddjup och svårighetsgrad "databas" - någon som är... Fjällvandring 20
pegu Är det någon som har ett bra förslag. Fjällvandring 3
Vattenvargen Vad är som Rondane men ändå inte? Fjällvandring 9
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
såg Är det många som går från Abisko ner till Vakkotavare Fjällvandring 9
nicko_ Gå Svartsjön/Gaskkajavri-Tarfala eller omvänt -- är det möjligt i början av september? Fjällvandring 11
KevinG Hur tillförlitliga är de olika vädertjänsterna gällande snödjup? Fjällvandring 2
Crimper Vilken modell är detta? Fjällvandring 10
Pappan Hur är dessa vadställen? Fjällvandring 15
Petter är jojoleden vandringsbar i september? Fjällvandring 7
oldtimer Är det bara jag som är ointresserad av Kebnekaise? Fjällvandring 62
mikael.johansson Helags - hur torrt är det i bäckarna? Fjällvandring 2
elinalicia Hur många dagar är det kul att vandra som relativ nybörjare? Fjällvandring 28
Consultra Ekorrdörren, från vilket håll är bäst? Fjällvandring 2
Picea När är hösten vackrast i Jämtland? Fjällvandring 18
tobiasgoth Livet är kort! Hjälp mig uppnå min högsta fjällönskan Fjällvandring 4
såg Vilka fjälleder är det mest fjällnära skog. Fjällvandring 2
storerik Vad är detta för fjäll? Fjällvandring 1
johanna.holmberg_gmail.com Vad är "Big hill" på Kebnekaise? Fjällvandring 5
avslutat 73229 Vilket är fjället? Fjällvandring 10
_tobbe_ Vart är detta? Fjällvandring 3
Kebabnekajse Nån som är sugen på Triangeln? Fjällvandring 2
stenblock Hur ofta är man med om att folk blir sura när de måste dela fjällstuga? Fjällvandring 32
Göran_ Hur tabu är det att använda STF stugornas "nödrum" off-season? Fjällvandring 44
Kogoyo Storulvån - Vålådalen: hur långt är det? Fjällvandring 2
DanielDanielsson Är hund I Sarek Nationalpark förbjudet? Fjällvandring 34
moa_k40 Är vandringsbyxorna (Lundhags) myggsäkra? Fjällvandring 1
Norris Är "ny-gamla" toppstugan på Kebnekaise riven? Fjällvandring 8
linneae Sällskap sökes, är nybörjare inom fjällvandring Fjällvandring 7
jffoto Vart är denna bild tagen? Nipfjället Fjällvandring 5
Norris Hur är stigen söder om Tuottar? Fjällvandring 5
jooose Blåmannsisen - hur säker är den? Fjällvandring 5
såg Vilken väg är lättast att gå från Abisko till Nikkaluokta eller tvärtom Fjällvandring 5
fremag Hur är snö/vattennivån i Sarek nu? Fjällvandring 4
JMel Vad är detta? Fjällvandring 8
roYal Hur är läget i Sylarna? Fjällvandring 2
Grangfors Hur är den att gå nu för en nybörjare? Jag går gärna med tält trots fina stugor. Fjällvandring 9
Evajar Hur är vaden mellan Staloluokta och Saltoluokta? Fjällvandring 8
bakti Hur är Hardangervidda? Fjällvandring 9
på tunn is Var kring kebnekaise är bilden tagen? Fjällvandring 6
CarinaR OK, jeans är inte den optimala byxan... Fjällvandring 9
Revisch Hur stor är Skämmabákte-stenen? Fjällvandring 59
nemorosa Är jag knäpp? Om ryggsäcksstorlek Fjällvandring 96
camlun Vad är det och vad gör den här? Fjällvandring 2
såg Vilken väg är lättas att nå Låkkatjåkka Fjällvandring 3
aksello vad finns det för utbud på butikerna längs kungsleden och hur är priserna? Fjällvandring 5

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...