Är det bara jag som är ointresserad av Kebnekaise?

Hela Kungsleden Abisko till keb är ju lite samma känsla som keb fjällstation. Stora gemensamma tältplatser etc på vissa ställen där man kan vara social. Jag träffade inte bara ungdomar där utan även gamla fjällrävar som njöt av sällskapet och att få dra sina historier.
Jag tycker bara det är roligt, var perfekt för mig som vandrade själv den vandringen, man kunde gå på leden ett tag och träffa folk, sen svänga av ett tag och knappt träffa en kotte. Sen folkfest på keb som avslutning som sagt 😊
Fjällen är stora och det räcker att passera några kilometer från stationen eller övre Kungsleden och du kommer knappt märka av det.
 
Sydtoppen är inte att förakta, men hela Kebnekaiseområdet har många fina vandringsalternativ, tex. Tarfala, Vistas, Nallo, Unna Allakas eller Hukejaure med betydligt lägre frekvens av vandrare. Vi måste ju inse att Kebnekaise Fjällstation också är en stor knutpunkt från olika leder med antal människor därefter. Har själv varit upp på Sydtoppen 2 gånger, inget märkvärdigt med det, men ändå en liten upplevelse. Tycker det är skoj att så många ungdomar rör sig i området runt fjällstationen med b.l.a. toppturer. Bättre det än att dom skrotar runt i stan, det tyder ändå på ett visst friluftsintresse. Men självfallet ska vi inte acceptera nedskräpning o.d.
 
Dolomiterna är fint, speciella berg och trevliga bybor. Från liftstationen vid Sass Pordoi på 2848 meter finns en skidled över till Grödnerjoch via Piz Boe. Det ligger ett helt gäng byar runt Sella. Jag tycker inte att det går att ens jämföra Dolomiterna med Kebnekaise. Två helt olika områden och två helt olika upplevelser.

Vyerna runt Kebnekaise är ikoniska. Tycker inte att det spelar någon roll att berget är relativt lågt. Det inger respekt att stå på toppen med dess branta sluttningar.
Min poäng med Sella var att när jag en gång passerade en mycket hög punkt, en topp, i Dolomiterna var det inte en bestigning utan en promenad. Piz Boé råkade ha det läget på min tur.

Den högsta punkt jag nått i Sverige är Helags. Jag hade returbiljett, alltså en tid att passa, och insåg att det fanns utrymme för en vilodag, med dagsutflykt, vid Helags (som då var ett stugläge).

Höjd är bara en siffra. Det viktiga är det som finns där jag är. För en hel del år sen gjorde jag en 11-dagarstur i Skottland och det var verkligen inga imponerande höjder jag nådde eller som fanns omkring mig. Men det var ett högklassigt öppet (med undantag av en del skogsplanteringar) landskap med ofta fin tältmark och rik tillgång till vatten (sidoströmmar) att dricka direkt från bäcken. (se gärna min berättelse på huthyfs.com)
 
detta av att hamna i en kö med hundratals andra kan nog inte vara så illa som när man går upp på Gaustatoppen i Norge iaf.
 
[
detta av att hamna i en kö med hundratals andra kan nog inte vara så illa som när man går upp på Gaustatoppen i Norge iaf.

Tänkte du på du hur lite skräp det var på vägen upp till Gaustatoppen ?
(Med reservation att det inte skett en rejäl förändring senaste åren)
Kanske inte lika mycket av skräpfolket som "gör fjällen" i Norge eller så är dom helt enkelt mer respektfulla mot sin natur.

Sen tycker jag nog inte det var någon större folkanstormning när jag knatade upp i Juli för en 5år sedan, men det kan ju ha ändras iom pandemin.
 
I tv-intervjun med stationschefen sa hon väl att det var långt mycket bättre när det gällde skräpet än föregående år? Om du menar den svt-serien som gick nyligen.

Smaken är som baken.

Var det samtidigt som hon gick och samlade in glasflaskor, plåtburkar matförpackningar och övergiven utrustning hon nämnde det ?
Verkar vara en bättring från en väldigt låg nivå i så fall.

Smaken är som baken....i vissa fall uppenbarligen full av skit. ;)
 
[


Tänkte du på du hur lite skräp det var på vägen upp till Gaustatoppen ?
(Med reservation att det inte skett en rejäl förändring senaste åren)
Kanske inte lika mycket av skräpfolket som "gör fjällen" i Norge eller så är dom helt enkelt mer respektfulla mot sin natur.

Sen tycker jag nog inte det var någon större folkanstormning när jag knatade upp i Juli för en 5år sedan, men det kan ju ha ändras iom pandemin.
Jag såg inget skräp men det var en ny upplevelse att ovanför trädgränsen kunna vända sig om och se en oavbruten kö med människor ända mer i dalen .

(fast det är klart, Gaustatoppem är väl mer av ett utflyktsmål man tar på ett par timmar t/r från parkeringen. Inte samma strapatser som kebenekaise. ).
Norrmännen är väl lite mer för dagsutflykter i naturen än svenskar. Man såg många småbarn som glatt skuttade mellan stenarna. Trevligt.

Natur av typen bergsvandring är ju av förklarliga skäl mer tillgängligt i stora delar av Norge än för oss. Undrar om inte det gäller friluftsliv i stort?
Ett exempel är att då norrmännen så gärna är i sina ”hytter” på helgerna är det inte ovanligt med trafikstock på söndagarna in till vissa städer. Typ Kongsberg där min syrra bor. ”Alla” vill ut från stan på ledigheterna.
 
Senast ändrad:
Jag såg inget skräp men det var en ny upplevelse att ovanför trädgränsen kunna vända sig om och se en oavbruten kö med människor ända mer i dalen .

(fast det är klart, Gaustatoppem är väl mer av ett utflyktsmål man tar på ett par timmar t/r från parkeringen. Inte samma strapatser som kebenekaise. ).
Norrmännen är väl lite mer för dagsutflykter i naturen än svenskar. Man såg många småbarn som glatt skuttade mellan stenarna. Trevligt.

Natur av typen bergsvandring är ju av förklarliga skäl mer tillgängligt i stora delar av Norge än för oss. Undrar om inte det gäller friluftsliv i stort?
Ett exempel är att då norrmännen så gärna är i sina ”hytter” på helgerna är det inte ovanligt med trafikstock på söndagarna in till vissa städer. Typ Kongsberg där min syrra bor. ”Alla” vill ut från stan på ledigheterna.

I Norge så går fjällkedjan inte långt ifrån där merparten av populationen bor, man når även många hytter med bil vilket öppnar upp för att göra dagsturer till typ Gaustatoppen/Galdhöpiggen/Trolltunga/Preikestolen.
Jag tror att den möjligheten göder friluftskulturen som norrmännen har. Det är inte helt ovanligt att skolklasser tar buss till Gjendesheim, båt till Memurubu och sedan går Besseggen tillbaka till bussen, har man det i "bagaget" redan som liten så tror jag att intresset lever vidare :)
 
Var ute och testade ett par Salomon fellriser om de skulle klara gå i terräng lika i fjällen men ej man får ont i trampdynan när man går på ojämna berg,raviner osv.Och med packning så skulle de vara än värre.

Tog en rast vid ett vindskydd och pratade med en turist från Tyskland som startade i Trelleborg och skulle till Nordkap i lite kraftigare joggingskor.
Han skulle vara ute i 6 månader och gå ´zigg zack ´upp genom Sv och N.bl på hela kungsleden.

När det var dsgs att gå vidare kom några ungdomar förbi som hade varit på Keb och de var nöjda men att det var mkt folk senare gick de på Kungsleden upp mot Abisko.
 
Jag har ju fått en hel del kommentarer gällande Kebnekaises "vara eller inte vara". Summa summarum vore det ju inte helt fel att besöka området kring Keb, men fjällstationen och toppbestigning lockar mig fortsatt inte alls. Och jag "behöver" inga fler inspel i frågan. Tack för de mer konkreta inläggen!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Grangfors Hur är den att gå nu för en nybörjare? Jag går gärna med tält trots fina stugor. Fjällvandring 9
nemorosa Är jag knäpp? Om ryggsäcksstorlek Fjällvandring 96
2691 Är det Jämtlandstriangeln jag ska vandra ?? Fjällvandring 7
såg Varför jag ha dessa pryllar är att det är provat. Fjällvandring 5
Vattenvargen Vad är som Rondane men ändå inte? Fjällvandring 13
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
såg Är det många som går från Abisko ner till Vakkotavare Fjällvandring 9
nicko_ Gå Svartsjön/Gaskkajavri-Tarfala eller omvänt -- är det möjligt i början av september? Fjällvandring 11
KevinG Hur tillförlitliga är de olika vädertjänsterna gällande snödjup? Fjällvandring 2
Crimper Vilken modell är detta? Fjällvandring 10
Pappan Hur är dessa vadställen? Fjällvandring 15
Petter är jojoleden vandringsbar i september? Fjällvandring 7
mikael.johansson Helags - hur torrt är det i bäckarna? Fjällvandring 2
elinalicia Hur många dagar är det kul att vandra som relativ nybörjare? Fjällvandring 28
Consultra Ekorrdörren, från vilket håll är bäst? Fjällvandring 2
Picea När är hösten vackrast i Jämtland? Fjällvandring 18
tobiasgoth Livet är kort! Hjälp mig uppnå min högsta fjällönskan Fjällvandring 4
såg Vilka fjälleder är det mest fjällnära skog. Fjällvandring 2
storerik Vad är detta för fjäll? Fjällvandring 1
johanna.holmberg_gmail.com Vad är "Big hill" på Kebnekaise? Fjällvandring 5
avslutat 73229 Vilket är fjället? Fjällvandring 10
_tobbe_ Vart är detta? Fjällvandring 3
Kebabnekajse Nån som är sugen på Triangeln? Fjällvandring 2
stenblock Hur ofta är man med om att folk blir sura när de måste dela fjällstuga? Fjällvandring 32
Göran_ Hur tabu är det att använda STF stugornas "nödrum" off-season? Fjällvandring 44
Kogoyo Storulvån - Vålådalen: hur långt är det? Fjällvandring 2
DanielDanielsson Är hund I Sarek Nationalpark förbjudet? Fjällvandring 34
moa_k40 Är vandringsbyxorna (Lundhags) myggsäkra? Fjällvandring 1
Norris Är "ny-gamla" toppstugan på Kebnekaise riven? Fjällvandring 8
linneae Sällskap sökes, är nybörjare inom fjällvandring Fjällvandring 7
jffoto Vart är denna bild tagen? Nipfjället Fjällvandring 5
Norris Hur är stigen söder om Tuottar? Fjällvandring 5
Stallo Någon som är sugen på Kaskastjåkka Fjällvandring 0
jooose Blåmannsisen - hur säker är den? Fjällvandring 5
skogsmulle101 Någon som är detaljkunnig ang Kungsleden? Bilder. Fjällvandring 28
såg Vilken väg är lättast att gå från Abisko till Nikkaluokta eller tvärtom Fjällvandring 5
fremag Hur är snö/vattennivån i Sarek nu? Fjällvandring 4
JMel Vad är detta? Fjällvandring 8
roYal Hur är läget i Sylarna? Fjällvandring 2
Evajar Hur är vaden mellan Staloluokta och Saltoluokta? Fjällvandring 8
bakti Hur är Hardangervidda? Fjällvandring 9
på tunn is Var kring kebnekaise är bilden tagen? Fjällvandring 6
CarinaR OK, jeans är inte den optimala byxan... Fjällvandring 9
Revisch Hur stor är Skämmabákte-stenen? Fjällvandring 59
camlun Vad är det och vad gör den här? Fjällvandring 2
såg Vilken väg är lättas att nå Låkkatjåkka Fjällvandring 3
aksello vad finns det för utbud på butikerna längs kungsleden och hur är priserna? Fjällvandring 5
knolpak Butiken i Kebnekaise fjällstation - Kan man lita på att det inte är slut på hyllorna? Fjällvandring 4
ique Hur mycket är mycket folk? Fjällvandring 6
Salmiak När är vackraste höstfärgerna i Jämtlandsfjällen? Fjällvandring 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.