Är det bara jag som är ointresserad av Kebnekaise?

Det finns massor av andra fjäll att besöka i stället, blev än mer uppenbart häromdagen när dom visade lite om föreståndaren på den stationen på tv.

Hon fick gå och samla i hop kvarlämnade tält, sovsäckar, stolar mm kring stationen och matförpackningar, glasflaskor, godispapper och annat skit som låg i drivor högt uppe på fjället.

Varför skulle jag välja att vistas med folk med sådan skräpmentalitet på min semester som turisterna uppenbarligen har där......en del av av charmen med att vistas i vildmark är ju att få slippa människor som dessa.
Lite så känns det, det finns så många andra områden att besöka att jag ännu ej besökt Kebne, på sätt och vis är jag glad att den hippa klicken erövrar Kebne och sprider sitt skräp där så att jag får lugn på andra fjäll...:cool:
 
För 30-40 år sedan var det ´lagom´med folk runt keb.Att gå upp på vintern som P.T. eller andra vägar finns ca 10 beskrivna i T.A. bok kan ju i fint väder ge stort utbyte.
Träffade en på en cykeltur i GBG en som mist en släkting på K2 men Keb är ju jfr ett säkert och turistvänligt berg.
 
- att ha bestigit Sveriges högsta berg. Men jag har ju varit klart högre upp i andra länder/världsdelar, så "höjdargumentet" faller platt medan "Sveriges högsta" naturligtvis har viss lockelse.
- att utsikten från toppen är (kan vara!) vidunderlig, och känslan när man står på toppen närmast euforisk (särskilt efter alla strapatser). Så är det säkert, men lika vidunderliga och vackrare utsikter kan upplevas (har upplevts) på andra platser (t.ex. i Norge, Alperna).

Nja. Det finns andra vinklar. Sydtoppen är inte Sveriges högsta berg, det är Sveriges högsta punkt (för det mesta), toppen består av en glaciär. Nordtoppen hade oxå en toppglaciär, men vi alla kan svaret på vad som hände med den o varför (säkert CIA ;-)). Dessa "berg" var inte de högsta för samerna, eftersom de var glaciärer, och deras ursprungliga namn bestod delvis av det samiska ordet för "glaciärfält". Dagens Tolpagorni hette Kebnekaise, men sen hände nåt och dagens högsta toppar fick namnet Kebnekaise och Tolpagorni döptes av en ryss.

Kebnekaise är Europas högsta berg norr om Polcirkeln. Europeiska kontinenten syftar jag på. Vill du bestiga högre polära berg får du åka till Jan Mayen (som det råder delade meningar om dess platta har fogats samman med den europeiska eller ej), och det lär va svårt att få tillstånd att åka dit. Dessutom är det en vulkan. Och militärt område. Eller österut till rysska Verkhoyansk-bergen. Det är inte ett förlåtande område då det är världens kallaste bebodda plats. Omjakon ligger i dom bergen och genomsnittstempen i februari är lägre än -50. Men oroa inte, barnen slipper skola om det är kallare än -45. Dessutom ligger denna bergskedja öster om Kina.
 
En stockholmare var på semester i Lappland. I sällskap med några andra turister lyckades han bestiga Kebnekaise. När han framåt kvällen kom ner igen till fjällstationen, såg han en gammal same sitta på en bänk utanför. Han gick fram till denne och berättade om sin bedrift. Samen plirade mot honom utan att säga något. Stockholmaren besinnade sig då och sa:”Ja, farbror har väl varit uppe på toppen många gånger?"”Nej”, sa gubben. ”Aldrig.””Inte det? Det var egendomligt… Hur kommer det sig?” ”Har int’ haft ärende.”
🤣🤣🤣 Den berättelsen var underbar!
 
Givet att Keb är värt ett besök. Det ser ju fantastiskt tjusigt ut.
Kebnekaise är Europas högsta berg norr om Polcirkeln. Europeiska kontinenten syftar jag på. Vill du bestiga högre polära berg får du åka till Jan Mayen (som det råder delade meningar om dess platta har fogats samman med den europeiska eller ej), och det lär va svårt att få tillstånd att åka dit. Dessutom är det en vulkan. Och militärt område. Eller österut till rysska Verkhoyansk-bergen. Det är inte ett förlåtande område då det är världens kallaste bebodda plats. Omjakon ligger i dom bergen och genomsnittstempen i februari är lägre än -50. Men oroa inte, barnen slipper skola om det är kallare än -45. Dessutom ligger denna bergskedja öster om Kina.
Och så finns ju Grönland https://en.wikipedia.org/wiki/Gunnbjørn_Fjeld
 
Kebnekaise är Europas högsta berg norr om Polcirkeln. Europeiska kontinenten syftar jag på. Vill du bestiga högre polära berg får du åka till Jan Mayen (som det råder delade meningar om dess platta har fogats samman med den europeiska eller ej), och det lär va svårt att få tillstånd att åka dit. Dessutom är det en vulkan.

Känns som ett lite krystat "rekord"........typ "Mitt hus är det högsta med det Postnumret i hela Europa"
Nåja, inget som skulle locka dit mig i alla fall under rådande omständigheter.

Vill man upp på höga toppar med fantastisk utsikt över Skandinavisk natur finns det i tex Norge som är både högre än ovan nämnda och så gott som utan folk med "skräpmentalitet".
Dessutom ofta närmare till avståndsmässigt för den del av befolkningen som bor i dom södra delarna av Sverige.

Rekommenderas alla dagar i veckan.
 
Senast ändrad:
  • Gilla
Reactions: hsp
Varför vill folk som aldrig tidigare satt sin fot på en bergstopp upp på Keb, Matterhorn, Mont Blanc, Kilimanjaro eller Everest?
För att skryta om det till annat folk som inte heller har satt sin fot där.
 
Så jag undrar, är jag helt unik i min inställning
eller finns det fler än jag som inte omfamnar lockelsen/hypen kring Keb?
Du är säkerligen inte ensam, snarare tvärt om. Jag är inte det minsta intresserad av Kebnekaise t.ex.

Sett till höjdmetrar är den näst intill löjlig - jag har faktiskt åkt släplift på höjder som är 1,5-2 ggr så
högt i Alperna. (Det behövdes alltså inte ens kabinbana för att kunna åka utför däruppe på vatten-
delaren mellan Zermatt CH och Cervinia IT - helikopter vore rent löjligt - mitt hotell i byn låg faktiskt
på Kebnekaisehöjd...)

Och promenader i Skanderna gör man väl för att slippa umgås med en massa människor?!?
Två-tre veckor nästan utan någon annan människa är väl drömläget? Eller?

Så med nöje överlåter jag Keb till massturisterna från Fjollträsk. Likadant med de där fåniga stress-
puttarna på/längs FJC. Misstänker att enstolslift på sommaren / knappsläp på vintern skulle få dem
alla att jubla... Nej, du är inte ensam!
/Odd
 
Ingen anledning att försöka förödmjuka och gnälla på dom som har andra referensramar en än själv...... Alla kan ha olika mål med friluftsliv, och allt utom att skräpa ned är ok.

Sant, men Kebnekaise är ett av de ställen som tyvärr verkar fungera som en magnet för folk som inte hör hemma i vildmark eller fjällvärld med nedskräpning och materieldumpning som följd.

Kanske är det på ett sätt egentligen bra så "Festival" och "Bucket-list" folket som vill "göra fjällen" samlas på ett och samma ställe så man har chansen att undvika dom på andra platser.

Men allra bäst vore nog om dessa människor höll sig borta från fjällen helt.
 
Yep, en ganska vanlig attityd på många forum: " Jag är bäst och coolast och alla andra kan stanna hemma "

Nja.
Det är ju ingen mänsklig rättighet att få kasta glasflaskor och plåtburkar på fjällen eller lämna valfri utrustning kring stationen när man går därifrån som andra får städa upp och transportera bort med hjälp av Helikopter eller Skoter.
Det är väl dom människorna som borde stanna hemma, de som sköter sig är har iaf jag inga problem med även om jag kanske inte delar fascinationen med att trängas runt Skumpabaren och ta selfisar på toppen av Kebnekaise i senaste modestrassen.
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Grangfors Hur är den att gå nu för en nybörjare? Jag går gärna med tält trots fina stugor. Fjällvandring 9
nemorosa Är jag knäpp? Om ryggsäcksstorlek Fjällvandring 96
2691 Är det Jämtlandstriangeln jag ska vandra ?? Fjällvandring 7
såg Varför jag ha dessa pryllar är att det är provat. Fjällvandring 5
Vattenvargen Vad är som Rondane men ändå inte? Fjällvandring 9
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
såg Är det många som går från Abisko ner till Vakkotavare Fjällvandring 9
nicko_ Gå Svartsjön/Gaskkajavri-Tarfala eller omvänt -- är det möjligt i början av september? Fjällvandring 11
KevinG Hur tillförlitliga är de olika vädertjänsterna gällande snödjup? Fjällvandring 2
Crimper Vilken modell är detta? Fjällvandring 10
Pappan Hur är dessa vadställen? Fjällvandring 15
Petter är jojoleden vandringsbar i september? Fjällvandring 7
mikael.johansson Helags - hur torrt är det i bäckarna? Fjällvandring 2
elinalicia Hur många dagar är det kul att vandra som relativ nybörjare? Fjällvandring 28
Consultra Ekorrdörren, från vilket håll är bäst? Fjällvandring 2
Picea När är hösten vackrast i Jämtland? Fjällvandring 18
tobiasgoth Livet är kort! Hjälp mig uppnå min högsta fjällönskan Fjällvandring 4
såg Vilka fjälleder är det mest fjällnära skog. Fjällvandring 2
storerik Vad är detta för fjäll? Fjällvandring 1
johanna.holmberg_gmail.com Vad är "Big hill" på Kebnekaise? Fjällvandring 5
avslutat 73229 Vilket är fjället? Fjällvandring 10
_tobbe_ Vart är detta? Fjällvandring 3
Kebabnekajse Nån som är sugen på Triangeln? Fjällvandring 2
stenblock Hur ofta är man med om att folk blir sura när de måste dela fjällstuga? Fjällvandring 32
Göran_ Hur tabu är det att använda STF stugornas "nödrum" off-season? Fjällvandring 44
Kogoyo Storulvån - Vålådalen: hur långt är det? Fjällvandring 2
DanielDanielsson Är hund I Sarek Nationalpark förbjudet? Fjällvandring 34
moa_k40 Är vandringsbyxorna (Lundhags) myggsäkra? Fjällvandring 1
Norris Är "ny-gamla" toppstugan på Kebnekaise riven? Fjällvandring 8
linneae Sällskap sökes, är nybörjare inom fjällvandring Fjällvandring 7
jffoto Vart är denna bild tagen? Nipfjället Fjällvandring 5
Norris Hur är stigen söder om Tuottar? Fjällvandring 5
Stallo Någon som är sugen på Kaskastjåkka Fjällvandring 0
jooose Blåmannsisen - hur säker är den? Fjällvandring 5
skogsmulle101 Någon som är detaljkunnig ang Kungsleden? Bilder. Fjällvandring 28
såg Vilken väg är lättast att gå från Abisko till Nikkaluokta eller tvärtom Fjällvandring 5
fremag Hur är snö/vattennivån i Sarek nu? Fjällvandring 4
JMel Vad är detta? Fjällvandring 8
roYal Hur är läget i Sylarna? Fjällvandring 2
Evajar Hur är vaden mellan Staloluokta och Saltoluokta? Fjällvandring 8
bakti Hur är Hardangervidda? Fjällvandring 9
på tunn is Var kring kebnekaise är bilden tagen? Fjällvandring 6
CarinaR OK, jeans är inte den optimala byxan... Fjällvandring 9
Revisch Hur stor är Skämmabákte-stenen? Fjällvandring 59
camlun Vad är det och vad gör den här? Fjällvandring 2
såg Vilken väg är lättas att nå Låkkatjåkka Fjällvandring 3
aksello vad finns det för utbud på butikerna längs kungsleden och hur är priserna? Fjällvandring 5
knolpak Butiken i Kebnekaise fjällstation - Kan man lita på att det inte är slut på hyllorna? Fjällvandring 4
ique Hur mycket är mycket folk? Fjällvandring 6
Salmiak När är vackraste höstfärgerna i Jämtlandsfjällen? Fjällvandring 9

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...