Ännu en skidresa på Svalbard med egen hemsida

...men denna verkar lite längre än de vanliga "gå till Newtontoppen" resorna. Dessutom var sidan fin. Titta här: http://www.frozenfive.org/
Jag träffade Ulli i Tromsø förra veckan och han berättade om planerna. Tydligen är det svårt att hitta varma dubbelpjäxor (med innersko) om man har 48 i skor. Om någon har ett tips, så blir han säkert glad.

Tja, standardsvaret på pjäxfrågan är Jörnkängan, vintermodellen med filtinnerstövel. Varmast, bäst för skidåkning. Det finns ingen konkurrent värd namnet :-D

Odd

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
En gammal UNIS polare använder Vargs Polar sedan några år, hav verkar nöjd, har kört en del hundspann o skidguidat med dem
http://www.sportsnett.no/wsp/sports...gorynu=N0&categorytxt=Skistøvler&produkt=Varg Polar
Finns på Skandinavisk Höyfjellsutstyr, verkar dock osäkert om de finns i stl 48

Alfan är svindyr... men finns i stl 48
http://www.sportsnett.no/wsp/sports...gorynu=N0&categorytxt=Skistøvler&produkt=Alfa Mørdre Ekstrem

Har själv Jörns Antifrys, vet inte om jag skulle ge mig ut i dem på längre skidexpeditioner i kuperad teräng, tycker de känns lite veka för att gå mycket uppför och nedför med... men det kanske bara är jag.

För övrigt... "gå till Newtontoppen" känns ganska mycket som en turist grej, är man gammal Svalbard bo tenderar man nog oftast att hitta på andra projekt, speciellt om det ska va med en forsknings touch.

joask202; sa:
För övrigt... "gå till Newtontoppen" känns ganska mycket som en turist grej

Särskilt som UNIS numer anordnar skolresor dit har nog strömmen av Lowe-mösse beklädda studenter minskat. Jag har stött på UNISar påväg dit, men det var ett tag sen.

Varg pjäxor funkar inte, dom har slutat göra så stora skor. Min erfarenhet av Varg är att dom är hyffsat varma, men inte som plastskor med thermo innersko. Alfa har motstridiga uppgifter på hemsidan och i katalogen, enligt Ulli. Tror det var priset som avskräckte...
[Ändrat av Vandrare 2006-11-07 kl 11:11]

Allt roligt händer när man väl get sig av... först dykarkurser och nu skolutflykter till Newtontoppen! Nedrans :(

Okej, på Sportsnetts.no sida verkar det som om man kunde specialbeställa upp till stl 52.

Dom har humor!

"This project has many "firsts" to its name, including the first Czech-German-French-Swedish expedition to attempt anything on Svalbard"

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips