Ännu en fråga om val av kajak

Kanske en VKV Lisa? Lättare än de flesta havskajaker, stadig men ändå ganska snabb, stor sittbrunn som gör det lätt att ta sig i och ur, roder och pedalstyrning.
Enklare och tryggare kan paddling nog inte bli.

Sedan finns det som du har sett en hel uppsjö av diverse kanoter för olika smaker och vatten.

Glasfiber på havet kan jag förstå. Men i sjöar och älvar måste det väl ändå vara bättre och tryggare med plast? Har inte ni sten därnede? :)

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Aircontact Pro – designad för de stora äventyren

Vandra med kvalitet! När packningen är tung och terrängen krävande gäller det att ha riktigt bra utrustning. Med Aircontact Pro har deuter skapat en ...

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Ja har man tänkt paddla på ställen med mer sten än vatten kan ju plast vara bra.

Glasfiber och sten är inga stora problem så länge
laminatet inte är för styvt. Även styva laminat klarar sig bra vid närkontakt med sten så länge den inte är för vass och farten för hög. Alla som kör Riverrace i Sydafrika Irland Nya Zeeland Spanien kör ju med fiberkajaker och det är inga problem. Fiber är ju lätt att laga om det går sönder. Det är klart att det inte ser så bra ut efter ett tag men en lite repigare kajak betyder ofta en erfarnare kanotist och de är ju gjorda för att användas som det sas i ett tidigare inlägg.

Det pratas mycket på det här forumet om att kajakerna skall vara livfulla och spännande. Jag är nog av den uppfattningen att det är intressantare var man paddlar än vad man paddlar. Det går nog att få en spännande tur i vilken kajak som helst med rätt förhållanden.
Själv plaskar jag omkring i en Kodiak, jag är 1.87 lång och sitter lika skönt som hemma i tv-fåtöljen. Jag tycker också att det är väldigt skönt att slippa stressa upp mig för att jag kör på en sten eller två.
Mitt råd om du skall tillbringa mycket tid i kajaken är att köpa en kajak du sitter bra i och sedan välja vatten efter äventyrslustan.

Givetvis men det blir inte tråkigare att paddla i en rolig kanot och en kanot är givetvis inte rolig om man sitter illa. Som jag sa att köra på en sten är inte hela världen. Även glasfiberkajaker är gjorda för att användas även om man ibland betvivlar när man hör på diskussionerna. Men har man som specialintresse att paddla bland sten skall man givetvis välja plast och ärman machokist kan man givetvis välja en kanot man sitter illa i.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips