älg eller ren horn

Vill du ha älghorn är det nog enklast att prata med någon jägare som du känner. Renhorn kan du faktiskt hitta om du är ute och vandrar i fjällen. Var man kan köpa det vet jag inte.

Mvh /Joel

Aktuellt

Nytt avsnitt: vad kan friluftslivet lära av idrotten?

Nytt avsnitt: vad kan friluftslivet lära av idrotten?
Kan naturområden gynnas genom att talas om likt idrottsanläggningar? Det och mycket mer diskuteras i det senaste avsnittet av Outdoor & Friluftsliv!

Från karta till horisont – behåll fokus med rätt sorts kontaktlinser

Från karta till horisont – behåll fokus med rätt sorts kontaktlinser
Synen förändras gradvis – men skärpan går att få tillbaka. Progressiva kontaktlinser är utvecklade för att låta blicken hänga med utan avbrott.

Utsidan blir mediapartner till Outdoor Festival STHLM

En stor tältkåta med många människor samlade runt
Den 23–24 maj 2026 samlas friluftsintresserade på Djurgården i Stockholm. Som Plus‑medlem kan du boka festivalens äventyrspass gratis!

Vinn skidstavar från Akka!

Vinn skidstavar från Akka!
Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!
Lycka till med ditt projekt!

Vill bara tipsa om lite småsaker...
Jag har gjort knivar med både ren, älg och hjorthorn. Den jävligaste och jobbigaste kniven jag har gjort var i älghorn. Det är hårt, massivt och kräver mycket av dig och verktygen. I mitt fall var det också att jag hade gett mig f*n på att skafta om en EKA fällkniv med älghorn som pressent till en vän. Det kommer jag inte att göra igen! Jag kommer fortfarande att ge bort knivar, både fäll- och fastbladare, men inte kommer jag att jobba med älghorn igen!

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.