Abisko Kebne light?

Hur många dagar fixar man Abisko Kebne på.
Hade velat packa riktigt lätt och klara det på så få dagar som möjligt, dock inte springa :)
Vad är det 10mil?

Tack Skogshult, men tyvärr inte.
Det var inte alls så jag menade en vanlig vandra har jag koll på.
Men jag tänkte mer om man skulle packa extremt lätt och hålla uppe ett tempo för att komma fram ASAP. låter kanske konstigt :) men det var så jag menade.

"låter kanske konstigt" Ja lite..Att ta sig fram i fjällen är nästan samma sak som att göra det på planmark,hur många km per dag klarar du 30-40? eller kanske mer..Vad du orkar bära vet endast du.

På planmark går man ca 6 km/h, avslappnat utan att sega (100 m/min). I fjällen är det långsammare p g a terrängen, ca 3-4 km/h kanske 5 vissa sträckor. Terrängen i fjällen är lite mer ansträngande än betongdjungel vilket gör att man blir svettig snabbare, speciellt med rygga - läs tröttare.
Sen beror det på vad du har på fötterna och hur blött det är (marken/vädret).
Men man kan gå sträckan på två dagar om man vill.

Jag skulle också säga två dagar (en övernattning).
Jag har gjort Nikka-Abisko på knappt 25 timmar i ett svep men då ingick det lite lätt jogging ibland. Hade 5-6 kilo på ryggen (tält, kök etc. för nödsituation). Var hyfsat tränad och allt gick bra och kändes safe men det var ju inte behagligt på slutet direkt.

Jag träffade en snubbe vid Sälka i somras som gjorde Abisko Keb på tre dagsetapper. Han övernattade i Alesjaure och Sälka och tog helikopter från Keb till Nikka. Han bar inte mycket mer än extratröja, termos och ett par kalsonger. Jag tror inte att det är övermäktigt.

Förlåt en fråga, men jag försöker förstå VARFÖR man i allsin dar vill gå så fort som möjligt? Tidsbrist? Tävla mot sig själv?
Hur tänker ni? Min fråga är en uppriktig undran - utan värdering!

Jag vill testa min uthållighet, samtidigt som jag vill gå just den sträckan.
Att packa lätt och bara precis ta med sig det man behöver tycker jag är givande och en riktig utmaning.

Tidspressen handlar väl mer om att proviant och resurser inte räcker så länge, därav att jag vill hålla högt tempo ;)

Men annars håller jag med dig, man ska ta sin tid och andas!
Men jag har flera veckors vandring i sommar, så jag hinner med det också ;)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips