Abisko - Katterat - synpunkter & turhjälp?

Jag och min sambo har tänkt att vandra sträckan nedan med start 14 augusti och tar gärna emot synpunkter, tips & råd! Vi har gjort en fjällvandring tidigare och har bra fysik, men är inte ute efter maratondagar utan vill gärna njuta längs vägen.

  • Dag 1: Anländer tåg Abisko ca 16:30 - linbana till Njulla - ner till Kårsavagge via Lulip Cahcenjoaski, tälta vid bron.
  • Dag 2: Kårsavagge - sjön 1136 i Goublavaggi.
  • Dag 3: Goublavaggi - flacken innan Trollsjön
  • Dag 4: Trollsjön - Katterjåkk
  • Dag 5: Katterjåkk - Vassivaggi - Katterjaure
  • Dag 6: Katterjaure - Katterat
  • Dag 7: Hem med tåg från Katterat

Frågor:
  • Hur är det att gå från Njulla till Kårsavagge genom Lulip Cahcenjoaski?
  • Hur ser det ut med tältplatser runt sjön 1136 i Goublavaggi och innan Trollsjön?
  • Hur ser sträcken ut från Katterjauri (antingen sydliga eller nordliga sidan av sjön) till Katterat? Svår?

Tack på förhand! :)
 
  • Hur är det att gå från Njulla till Kårsavagge genom Lulip Cahcenjoaski?
  • Hur ser det ut med tältplatser runt sjön 1136 i Goublavaggi och innan Trollsjön?

Fråga 1: Ingen vidare terräng. Vide och sten. Välj istället att gå rakt över Slåtta. Lättgånget och fin utsikt. Fortsätt sedan längs kanten mot Gorsavagge och ta dig ner längs stigen som kommer från Latnjavagge. Passerar du Frippes fall och tar ett kort kan du få diplom. :)

Fråga 2: Jag har tältat i närheten av sjön (lite söder om). Det såg ut så här:
21636


HåkanF
 
Fråga 1: Ingen vidare terräng. Vide och sten. Välj istället att gå rakt över Slåtta. Lättgånget och fin utsikt. Fortsätt sedan längs kanten mot Gorsavagge och ta dig ner längs stigen som kommer från Latnjavagge. Passerar du Frippes fall och tar ett kort kan du få diplom. :)

Fråga 2: Jag har tältat i närheten av sjön (lite söder om). Det såg ut så här:
21636


HåkanF

Tack för tipset! Menar du den vägen som går öster om Slåtta, på kartan en markerad vinterled? Gå över toppen verkar lite ju tufft, eller har jag fel? Vart ligger Frippes fall?

Vad tror du som verkar ha lite koll om resten av trippen, lagom avstånd och bra vägar? :)
 
Jag menar rakt över Slåtta. Skidleden drar ner dig i björkskogen. Terrängen fram till och genom Lulip Cahcenjoaski är inte rolig. Inga stigar och mycket ris. Dessutom stenigt. Ju högre upp på Slåtta desto mer lättgånget.

Info om Frippes fall hittar du sist i denna tråd.

Fler tips:
Dag 1: Att ta sig ner i Gorsavagge för att tälta vid bron är i mina ögon helt galet. Jobbig terräng och tältning nere i grönskan. Ta dig fram till Frippes fall istället och tälta där på helt magisk tältplats.

Dag 2: Fortsätt längs kanten och gå ner i Gorsavagge längs stigen som går ner från Latnjavagge.
Uppgången till Guoblavagge är brant men lättgången.

Dag 3: Jag förstår inte vad du menar med "flacken innan Trollsjön". Är det norr om sjön du menar? Vilken väg har du tänkt dig dit?

Dag 4-5: Det finns ingen anledning att gå ner till Katterjåkk. Från Trollsjön rundar du fjället och slinker direkt in i Vassivaggi.

Gatterjavris sydöstra strand bjuder på fantastiska tältplatser och sandstrand.
 
Tack för tipset! Menar du den vägen som går öster om Slåtta, på kartan en markerad vinterled? Gå över toppen verkar lite ju tufft, eller har jag fel? Vart ligger Frippes fall?

Vi gick din föreslagna väg mellan Abisko och Kårsavagge fast omvänt förra sommaren. Och i efterhand vet jag att vi borde valt att gå över Slåttatjåkka.
Min fru ville gena men jag stod på mig och menade att vi borde följa den föreslagna färdvägen som var utmärkt på kartan, den borde ju gå just där och inte rätt över fjället av en anledning menade jag. Väl nere på fjällstationen hängde en gammal karta vid den öppna spisen med en gammal led just rätt över Slåtta utmärkt istället..
 
Vi gick din föreslagna väg mellan Abisko och Kårsavagge fast omvänt förra sommaren. Och i efterhand vet jag att vi borde valt att gå över Slåttatjåkka.
Min fru ville gena men jag stod på mig och menade att vi borde följa den föreslagna färdvägen som var utmärkt på kartan, den borde ju gå just där och inte rätt över fjället av en anledning menade jag. Väl nere på fjällstationen hängde en gammal karta vid den öppna spisen med en gammal led just rätt över Slåtta utmärkt istället..

Perfekt, tack för tipset! Var kommer man ner i Kårsavagge då?
 
Det minns jag inte. När jag är hemma i stan igen kan jag kolla om jag har kvar en bild på den kartan.
Men tror på Majens (Håkan F) tips om att istället hålla höjd (ca 1070m kanske?) och gå längs nordkanten av Kårsavagge. Verkar vara en fin tältplats.
Var sugen på att ta mig uppåt men hade fått rapporter om älg nere i dalen så ville försöka stöta på den..
 
Linbanan

Hej!
För säkerhets skull kolla hur länge linbanan går om dagarna.
Ring Abisko turiststn och fråga.
Någonstans i bakhuvudet har jag för mig att den slutar gå vid 16....
Vonsan.
 
Jag menar rakt över Slåtta. Skidleden drar ner dig i björkskogen. Terrängen fram till och genom Lulip Cahcenjoaski är inte rolig. Inga stigar och mycket ris. Dessutom stenigt. Ju högre upp på Slåtta desto mer lättgånget.

Info om Frippes fall hittar du sist i denna tråd.

Fler tips:
Dag 1: Att ta sig ner i Gorsavagge för att tälta vid bron är i mina ögon helt galet. Jobbig terräng och tältning nere i grönskan. Ta dig fram till Frippes fall istället och tälta där på helt magisk tältplats.

Dag 2: Fortsätt längs kanten och gå ner i Gorsavagge längs stigen som går ner från Latnjavagge.
Uppgången till Guoblavagge är brant men lättgången.

Dag 3: Jag förstår inte vad du menar med "flacken innan Trollsjön". Är det norr om sjön du menar? Vilken väg har du tänkt dig dit?

Dag 4-5: Det finns ingen anledning att gå ner till Katterjåkk. Från Trollsjön rundar du fjället och slinker direkt in i Vassivaggi.

Gatterjavris sydöstra strand bjuder på fantastiska tältplatser och sandstrand.

Tack, jag hade missat det här inlägget! :) Superbra info!

Dag 3: Norr om Trollsjön tänkte vi ja, finns det möjlighet till tältplats där?

Dag 4-5: Var menar du att man går från Trollsjön, söder om Vassijaure runt 700-höjdkurvan någonstans?

Dag 6: Gatterjavri till Katterat, har du någon erfarenhet av denna vägen? Eller förslag på någon annan väg för dag 7 där man tältar i närheten av en tågstation?
 
Dag 3: Norr om Trollsjön tänkte vi ja, finns det möjlighet till tältplats där?

Dag 4-5: Var menar du att man går från Trollsjön, söder om Vassijaure runt 700-höjdkurvan någonstans?

Dag 6: Gatterjavri till Katterat, har du någon erfarenhet av denna vägen? Eller förslag på någon annan väg för dag 7 där man tältar i närheten av en tågstation?
Dag 3: Det finns fina tältplatser här. Jag har själv tältat strax norr om forksningsstationen.
Dag 4-5: Ungefär där skulle jag välja, men det är klart, du passerar lite civilisation om du följer stigarna och har möjlighet att fylla på förråd.
"Leden" från Vassijaure till Gatterjavri är inte markerad utan en rekommenderad väg. Helt OK.
Dag 6: Tyvärr, den känner jag inte till.

En mycket viktig fråga är denna: Hur tänker du ta dig ner till Trollsjön?

HåkanF
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Sandalf Katterat till Abisko - Alene i fjällen Fjällvandring 3
ulfbn Katterat-Unna Allakas-Abiskojaure-Abisko Fjällvandring 2
TuomasSakari Abisko-området: Från Gátterjavri till Katterat/ Sördalen med skidor. Fjällvandring 0
givin Katterat – Hunddalen – Cunojavri - Unna Allakas – Abiskojaure – Abisko Fjällvandring 18
Smarrigchokladboll STF faciliteter off-season? Abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 6
Fjorr Fullbokat tåg Kiruna-Abisko Fjällvandring 6
såg Låkkatjåkka till Abisko Fjällvandring 2
såg Är det många som går från Abisko ner till Vakkotavare Fjällvandring 9
Jonasjarmen Dagsturer i Abisko, oktober. Fjällvandring 2
Maalla Abisko 8-10 september Abisko-Kårsavagge-Abiskojaure-Siellavagge-Ballinvagge-Abisko Fjällvandring 4
I95tomjo Abisko-måndalen-harpasset-låkktatjåkka Fjällvandring 1
Jockan Transport kiruna till abisko Fjällvandring 4
HellenS Treriksröset till Abisko via Geppohyttan & Rostahytta Fjällvandring 3
Nallo_Gus Abisko - Nikka utanför Kungsleden Fjällvandring 5
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
Jesper1972 Hur långt ut från Abisko, till första tältplats ? Fjällvandring 10
Jesper1972 Abisko till Vakkotavare, via Unna Allakas (eller inte ?) i Augusti Fjällvandring 9
HellenS Treriksröset till Abisko Fjällvandring 8
Paulo_zavala Abisko-Vakkotavare tidigt april Fjällvandring 12
Andreas123456 ryggsäck abisko-nikkaloukta Fjällvandring 5
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Ambientograph Abisko-Njakajaure Fjällvandring 0
ArcBird Kungsleden, Abisko - Kebnekaise Fjällvandring 0
DanielK Kårsavagge-Låktatjåkka-Trollsjön-Måndalen-Abisko Fjällvandring 5
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Fjorr Bra rutt för Abisko-Ritsem-Kvikkjokk? Fjällvandring 9
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
Mediumviktsvandraren Kungsleden, Abisko-Kvikkjokk augusti-september 2022 Fjällvandring 36
andersnoren Fyra-fem dagars vandring i Abisko med fjällnybörjare Fjällvandring 17
Valde Abisko-nikkaluokta Fjällvandring 12
jojjebros Har gått Abisko-Nikkaluokta två ggr. Vart ska jag nu? [Råd och tips] Fjällvandring 21
Ooscar Abisko till Nikkaloukta via Siellavaggi, Mårma, Kaskasavagge och Tarfala Fjällvandring 14
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Folkhem Kungsleden på 3 veckor, Hemavan-Abisko Fjällvandring 16
Lappen69 Tvådagars tur från Abisko(?) efter midsommar Fjällvandring 2
Robtrek Till Lapporten från Abisko Östra eller från Turiststation? Fjällvandring 1
Toblin Tältplatser lapporten nära abisko ? Fjällvandring 6
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
Johannes_ Sovsäck och liggunderlag Abisko v26. Fjällvandring 4
Ulan65 Var parkera? Abisko, Kiruna eller Nikkaloukta? Fjällvandring 25
Sl96 Fjällvandring alternativa rutter Abisko - Nikkaloukta eller tips på andra rutter Fjällvandring 21
Jojosurf Komma ut till Abisko Fjällvandring 3
Wotan88 Abisko - Kebnekaise - nikkaluokta Fjällvandring 19
Braxe Tre tältnätter kring Abisko Fjällvandring 20
mojson Tips! Kvikkjokk eller Abisko Fjällvandring 2
wendelalovgren ABISKO - ABISKOJAURE - ABISKOJAURE - KÅRSAVAGGE - KÄRKEVAGGE - LÅKTAJÅKKA vandring 3 hela dagar Fjällvandring 3
Joonaka Abisko-Nikkaluokta via trepassleden(?) Fjällvandring 5

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...