Abisko - Kärkevagge - Trollsjön - Njulla - Björkliden

Hej igen,

Jag fick dålig respons på mitt senaste inlägg, men nu har jag kommit ytterligare en bit på väg ;)

Vi, jag och min sambo, ska och vandra några dagar i början på augusti. Vi har ca. 4 dagar att tillgå och utgår från Piteå i Norrbotten.

Vi har tidigare besökt bla. Låktatjåkko och Saltoluokta med omnejd.

För att slippa spendera onödigt med tid i bilen lutar det nu mot att vi drar oss upp mot Björkliden / Abisko.

Jag är nu nyfiken på vad ni har för ruttförslag på till dessa platser? Vi vandrar med hund och så det måste vara möjligt för honom att ta sig fram också :)

VI har som sagt tidigare varit upp en sväng till Låkta, så att besöka detta denna gång också är inget måste.. Men Passerar vi så gör det absolut ingenting! Äter gärna deras våfflor igen ;)

Tacksam för era tips!

För att kunna lämna ett vettigt förslag behöver jag veta hur lång tid ni har till fjälls. Jag vet inte hur lång restid ni behöver från och till Piteå.

HåkanF

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
För att kunna lämna ett vettigt förslag behöver jag veta hur lång tid ni har till fjälls. Jag vet inte hur lång restid ni behöver från och till Piteå.

HåkanF

Såklart, vi har 4 eller max 5 dagar med restid att spendera :)

För oss tar det ca. 7 timmar, inräknat matpaus, att ta oss upp till Björkliden med bil.

Dag 1: Ställ bilen i Abisko. Vandra leden in mot Gorsavagge och tälta där det passar.
Dag 2: Gå så långt in i Gorsavagge ni kan. Tälta i sluttningarna söder eller SV om Guoblacorru. Ta en kvällstur upp mot glaciären.
Dag 3: Ta er uppför branten väster om Guoblacorru. Lägg packningen vid sjön utan namn och gör en tur västerut för att titta ner i fantastiska Gearggevaggi. Hämta packningen och gå österut ner i Guoblavagge. Strunta i Låktatjåkkastugan även om den ligger frestande nära. Gå istället tvärs över Guoblavaggi och upp i Harpasset (namnet står ej på kartan). Sväng sedan söderut och följ stigen ner i Latnjavaggi. Söder om sjön finns fantastiska tältplatser.
Dag 4: Precis där stigen gör en markant högersväng och tar sig över jokken, där svänger ni istället till vänster och går längs kanten till Gorsavagge vidare österut. Ta en lunchdusch i Frippes fall och kamma hem var sitt diplom. Gå upp på Slåttatjåkka och sedan fram till linbanan för en spektakulär nerfärd till Abisko.

Detta är skrivet i all hast. Vill du ha mer exakt vägbeskrivning eller förklaringar så måste du höra av dig snarast. På fredag kväll bär det iväg till fjälls.

God tur!

HåkanF

Dag 1: Ställ bilen i Abisko. Vandra leden in mot Gorsavagge och tälta där det passar.
Dag 2: Gå så långt in i Gorsavagge ni kan. Tälta i sluttningarna söder eller SV om Guoblacorru. Ta en kvällstur upp mot glaciären.
Dag 3: Ta er uppför branten väster om Guoblacorru. Lägg packningen vid sjön utan namn och gör en tur västerut för att titta ner i fantastiska Gearggevaggi. Hämta packningen och gå österut ner i Guoblavagge. Strunta i Låktatjåkkastugan även om den ligger frestande nära. Gå istället tvärs över Guoblavaggi och upp i Harpasset (namnet står ej på kartan). Sväng sedan söderut och följ stigen ner i Latnjavaggi. Söder om sjön finns fantastiska tältplatser.
Dag 4: Precis där stigen gör en markant högersväng och tar sig över jokken, där svänger ni istället till vänster och går längs kanten till Gorsavagge vidare österut. Ta en lunchdusch i Frippes fall och kamma hem var sitt diplom. Gå upp på Slåttatjåkka och sedan fram till linbanan för en spektakulär nerfärd till Abisko.

Detta är skrivet i all hast. Vill du ha mer exakt vägbeskrivning eller förklaringar så måste du höra av dig snarast. På fredag kväll bär det iväg till fjälls.

God tur!

HåkanF

Tack så mycket! Låter toppen :) Ska hem o kolla kartan, återkommer säkerligen med funderingar!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips