Med Låktatjåkko fjällstation som bas Del I

Att bära tungt och långt, var nästan sport i ungdomen. Långa strapatsrika turer, som krävde både styrka och uthållighet. När man blir mer mogen, så kanske det inte är det tunga i vandringen som lockar, men man kan göra fantastiska turer ändå.

Av: Curt V

Alla år som jag vistats i fjällen, så har jag för det mesta haft med mig en ganska tung packning. Tält, sovsäck, spritkök och andra alla nödvändiga prylar för att klara sig på fjället. Det är ju klart, att när man var yngre så gick det ju ganska bra, men med åren så blir det både tyngre och besvärligare.

Sedan några år så vistas jag och min kära fru i fjällen varje sensommar/höst. Man märker då tydligt att man inte har samma kapacitet att bära och samtidigt njuta av vistelsen. Därför bestämde vi oss för att kanske göra det lite bekvämare för oss denna fjälltur. Sagt och gjort, vi bokade in oss helt enkelt på Låktatjåkko fjällstation. En pärla i fjällvärlden beläget mitt i blåshålet på 1228 metersnivån.

Det var en overklig känsla att starta från Björkliden turiststation, med lätt packning, utan vare sig tält, sovsäck eller spritkök. Med njutning vandrade man och tog sig tid att se allting i omgivningen. Man kunde unna sig att ta med sig både en god bulle och rökt fläskfilé till rasten.

Härligt att kunna njuta av vandringen över Rákkasláhku. Vid rasten fick vi en fantastiskt vacker vy över Torneträsk med Rákkasláhku platån i förgrunden. Med fyra kilometer kvar, så tog vi en välbehövlig rast, med god dryck och färdkost.

En välbehövlig rast med godfika.

Väl framme vi fjällstationen, tog vi rummet i besittning. Tänk att få bara knalla in till ett riktigt rum, med vanliga sängar, sänglinne och bra comfort. Sedan en välbehövlig bastu innan den efterlängtade trerättersmiddagen. Lyxigt och bekvämt, men otroligt skönt.

Trerätters lyx på Låkta.

2012-05-06 11:51   Elvah
Och vilken klarblå himmel! Fint.

2012-05-07 16:31   anna.kristiansson
Låter härligt! Har övernattat en natt där och de har fin förmåga att få till god mat och sköna sängar där ute på fjället :)

/Anna

2012-05-14 19:29   OBD
Tack så mycket för den här artikeln.
Den gav mig ett bra tips för en semester nästa år med min hustru som numera har svårt att gå längre sträckor.
Ser fram mot fortsättningen.

2012-05-15 08:37   Curt V
Tack Bertil. Det kommer två artiklar till med detta tema, där jag ger exempel på ett antal fina dagsturer med Låkta som utgångspunkt och bas.