Nedskräpning?

Hamnade i en diskussion med en kompis som hävdade att man inte skulle lämna kvar äggskal på fjället, när man ätit sin lunch. Jag anser att det rimligtvis inte kan spela nån roll att lämna skalen på marken, då det borde finnas massor av det helt naturligt. Synpunkter?

Man lämnar inget skräp kvar efter sig oavsett vad det är. Allt skräp tar man med sig till vandringens slutpunkt och lämnar i korrekt sopkärl.
Just på fjället är det extra känsligt att lämna kvar något även biologiskt avfall då nedbrytningen går mycket långsammare där.

Senast ändrad:
Från karta till horisont – behåll fokus med rätt sorts kontaktlinser
Synen förändras gradvis – men skärpan går att få tillbaka. Progressiva kontaktlinser är utvecklade för att låta blicken hänga med utan avbrott.
Jag brukar slänga sånt i naturen som ändå finns där, och bryts ned. Typ äggskal, kycklingben, bananskal, odyl. Alltid är det någon som blir glad. Men inte så att det syns eller stör andra såklart. Man kan ju inte lämna äggskal synligt på platser där andra kommer förbi och stör sig på det. Allt som inte bryts ned tar man hem.

Jag brukar slänga sånt i naturen som ändå finns där, och bryts ned. Typ äggskal, kycklingben, bananskal, odyl. Alltid är det någon som blir glad. Men inte så att det syns eller stör andra såklart. Man kan ju inte lämna äggskal synligt på platser där andra kommer förbi och stör sig på det. Allt som inte bryts ned tar man hem.
Jag håller med, vanligt sunt förnuft funkar bra.

Jag tycker inte om att se andras matrester (såklart inte egna heller...), även om de skulle vara långsiktigt nedbrytbara i naturen. Typiskt är kanske en plats där många vill rasta pga "lagom långt från/till", utsikt, väl anordnad rastplats etc, jag tycker det förtar min upplevelse med andras kvarlämnade äggskal, apelsinskal, äppelskruttar och makaroner.

Bedömmer om det är en plats som besökts frekvent men försöker dölja det som är nedbrytbart. Klassiskt är spagetti vid vattnet som ligger länge. Men kaffesump går rakt ut. Äggskal in i tät buske osv.

Aktuellt

10 nordiska adrenalinkickar – från höga toppar till vilda forsar

10 nordiska adrenalinkickar – från höga toppar till vilda forsar
Vill du utmana dig själv, se ut över hisnande stup, forsränna, kamvandra – och uppleva fantastisk natur? Här är tio tips från runt om i Norden!

Synen förändras gradvis – men skärpan går att få tillbaka. Progressiva kontaktlinser är utvecklade för att låta blicken hänga med utan avbrott.

Vandra med lättare steg – 5 nya plagg och prylar med låg vikt

Vandra med lättare steg – 5 nya plagg och prylar med låg vikt
Inför vår- och sommarsäsongen lanserar flera svenska varumärken nyheter med låg vikt. Utsidans redaktion listar fem favoriter!

Nytt avsnitt: vad kan friluftslivet lära av idrotten?

Nytt avsnitt: vad kan friluftslivet lära av idrotten?
Kan naturområden gynnas genom att talas om likt idrottsanläggningar? Det och mycket mer diskuteras i det senaste avsnittet av Outdoor & Friluftsliv!

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.