Laga sula

En av mina barfotakängor har fått ett hål i sulan.

Problemet är att jag inte lyckas se var hålet är. Tog den till en skomakare häromdan och inte heller han kunde se nåt och hade inga knep att ta till. Han rekommenderade att sätta en tunn sula utanpå den befintliga (på båda kängorna då). Men jag är inte pigg på det. Dels är jag rädd att förlora böjligheten i sulan som är viktig för mig och dels var det jäkligt dyrt.

Jag kom på ett sätt jag kanske kan hitta hålet på. Om jag tar ut innersulan och lägger handen i kängan och sedan ställer den i en balja med bottenskyla vatten, borde jag kunna känna ungefär var det tränger igenom. Jag vet att det är framtill. Men det konstiga är att jag oftast blivit blöt mellan främre trampdynorna, men någon gång har vätan kommit mer vid tårna.

Jag har nån amerikansk gucka som heter Shoe Goo (om jag minns rätt) nånstans i frysen. Har tidigare med framgång laget skaftet på en gummistövel med det. Men det blir rätt klumpigt. Jag är rätt att "bullen" som blir ska kännas igenom.

Finns det nåt man kan stryka på tunt, som kan funka? Shoe Goo är rätt segt, som en gummimassa, så svår att applicera tunt. Det flyter liksom inte ut.

Man kan också fylla kängan med vatten och se om/var det läcker ut. Lagning kan kanske ske från både in- och utsidan. Rubberfix bör kunna strykas på ganska tunt och håller bra enligt min erfarenhet.

Jag tror inte det skulle läcka ut. Hålet måste vara väldigt litet.

Jag trodde Liquisole var liknande Shoe Goe, en tjock gucka?

Sulan har rätt grovt och djupt mönster. Rena golvdödaren, för det fastnar stenar "skårorna". Om jag har tur och hålet är i en skåra så borde jag kunna kleta på lite tjockare utan att det känns som en klump under foten.

Aktuellt

På två hjul genom Karelen: Grusvägar, bastur och möten för livet

Två irländska cyklister reser till finska Karelen för att utforska områdets “grå guld” – alla övergivna, slingrande grusvägar.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.
"Håller det verkligen på en slityta?"
Rubberfix funkar riktigt bra när man ska limma ihop svårlimmade saker, särskilt om det ska/bör vara en elastisk fog. Jag har med gott resultat limmat fast de uppvikta gummiflärparna ovanpå tårna på både skor o kängor. Men jag misstänker att det knappast är lika hållbart som slitytan på gummisulor. Kan du trycka in smeten lite grand i hål/spricka så bör det iaf hålla.

"Håller det verkligen på en slityta?"
Rubberfix funkar riktigt bra när man ska limma ihop svårlimmade saker, särskilt om det ska/bör vara en elastisk fog. Jag har med gott resultat limmat fast de uppvikta gummiflärparna ovanpå tårna på både skor o kängor. Men jag misstänker att det knappast är lika hållbart som slitytan på gummisulor. Kan du trycka in smeten lite grand i hål/spricka så bör det iaf hålla.
Så jag uppfattar Cascos instruktionfilmer. Det limmer ihop grejer. Jag ska ju täta ett hål.

Jag tar och testar med ShoeGoe först, om det fortfarande är användbart och om jag lyckas hitta hålet. Rapporterar hur det funkar sen.

Angående barfotakängor, jag trodde knappast att barfotaskor var ett okänt begrepp. Men det är alltså skor med väldigt bred "toe box" (svenska?) jämfört med "normala" skor, så tårna kan spralla omkring fritt. De har också en tunn mkt böjlig sula utan någon som helst uppbyggnad, platta som ostkivor är de. Zero-drop kallas det. Så nära man kan komma att gå barfota men ändå ha skor alltså. Mina fossingar är helt beroende av sådana. Efter åratals använding kan jag inte ens ha vanliga sneakers, de känns som skruvstäd på fötterna. Mina framfötter har blivit påtagligt bredare och tårna är inte längre hoptryckta utan breder ut sig när jag sätter ner foten.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips