Tips på app till smartphone (android) som kan hantera Lantmäteriets gröna karta/fjällkarta

Någon som har tips på en app till smartphone (android) som kan hantera Lantmäteriets gröna karta/fjällkarta ? Viktigt är att den fungerar offline och att man kan spara spår och intressepunkter

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.
Till trådskaparen:

Menar du ”Gröna kartan” som fanns från 1980-talet till år 1999? Den använde Lantmäteriverkets eget filformat .rik när den började säljas digitalt. Hittar du en android-app för det filformatet som uppfyller dina krav får du gärna skriva i tråden. Har testat en mycket spartansk app som inte uppfyller dina krav. Tycker den kartan var snygg och kan göra sig bättre till illustrationer i vissa fall. Förstår att man kan vilja använda den. Har själv använt den tills helt nyligen på dator i bilen vid semesterresor och troligen inte slutat.

Ett alternativ om du vill använda den är att konvertera till annat filformat. Guider finns på internet och på detta forum. Jag har gjort det med någon av metoderna och minns det som lite bökigt.

Nermander gav dig en genväg så att du troligen slipper konvertera själv. Trådar om kartappar finns på forumet.

Om du inte avser dåtidens gröna kartan och fjällkartan, utan nutida karta från Lantmäteriverket, kan jag säga att jag önskar att Lantmäteriverket lägger till funktionerna du efterfrågar i sin egen app ”Min karta”. D.v.s lägger till möjligheten att spara GPS-spår och punkter, samt exportera och importera dessa. Det går redan att rita men inte att spara vad jag vet. När man lagt till funktionerna får man gärna informera folket. Tror en spridd kunskap om dessa verktyg kan ge både glädje och samhällsnytta.

Allt nedan gäller Android.

Personligen sparar jag färdspår med Garminklocka och Lantmäteriets Min Karta för position på kartbakgrund och offlineutsnitt av kartan i fjällen ibland.

Liknande topografiska gratiskartor offline i Norge Danmark och Schweiz har jag använt med behållning.

Jag har också använt Locus Maps och Orux Maps med Örnsätrans kartor. Locus Maps tycker jag var lite mer intuitivt men bägge är utmärkta. Med dessa blir det ofta snyggare kartbakgrund än med Garmins kartor eller Stravas.

Det går att importera många olika andra kartor till Orux maps och Locus maps. Det är jag ingen expert på.

Bra koppling till Strava för publicering av skridskofärder på skridskonätets fina topografiska kartor i flera länder.

Att exportera färdspår från Garmin eller Strava är enklast via PC. Via android verkar det knepigare (går det från Strava med betalversionen??) men funkar på skridskonätet utan att använda PC.

Thure

Droid RIK Map Free

Har programmet ligger på SD kortet men har inte installerat den i senaste telefonen med Android 11.

Den fungerar men jag tyckte den var lite buggig vill jag minnas, minns inte 100 om man kan spara spår osv men har för mig det.

Till trådskaparen:

Menar du ”Gröna kartan” som fanns från 1980-talet till år 1999? Den använde Lantmäteriverkets eget filformat .rik när den började säljas digitalt. Hittar du en android-app för det filformatet som uppfyller dina krav får du gärna skriva i tråden. Har testat en mycket spartansk app som inte uppfyller dina krav. Tycker den kartan var snygg och kan göra sig bättre till illustrationer i vissa fall. Förstår att man kan vilja använda den. Har själv använt den tills helt nyligen på dator i bilen vid semesterresor och troligen inte slutat.

Ett alternativ om du vill använda den är att konvertera till annat filformat. Guider finns på internet och på detta forum. Jag har gjort det med någon av metoderna och minns det som lite bökigt.

Nermander gav dig en genväg så att du troligen slipper konvertera själv. Trådar om kartappar finns på forumet.

Om du inte avser dåtidens gröna kartan och fjällkartan, utan nutida karta från Lantmäteriverket, kan jag säga att jag önskar att Lantmäteriverket lägger till funktionerna du efterfrågar i sin egen app ”Min karta”. D.v.s lägger till möjligheten att spara GPS-spår och punkter, samt exportera och importera dessa. Det går redan att rita men inte att spara vad jag vet. När man lagt till funktionerna får man gärna informera folket. Tror en spridd kunskap om dessa verktyg kan ge både glädje och samhällsnytta.
Jag har tidigare köpt gröna kartan och fjällkartan via Viewranger, men då Viewranger packat ihop letar jag efter någon annan app som kan hantera dessa filer (jag ser nu att filformatet är .vrc). Det är kanske dags att köpa nya kartor i lite mer moderna filformat .... Jag har fått en länk från Lantmäteriet https://www.lantmateriet.se/sv/geod...produktomraden/aterforsaljare-av-vara-kartor/ som hänvisar till varifrån man kan köpa deras kartor. De hade dock ingen info om vilka appar jag kan använda mig av för att hantera deras kartor. Och som du skriver så lämnar deras egen app lite mer att önska.
Tack!

Allt nedan gäller Android.

Personligen sparar jag färdspår med Garminklocka och Lantmäteriets Min Karta för position på kartbakgrund och offlineutsnitt av kartan i fjällen ibland.

Liknande topografiska gratiskartor offline i Norge Danmark och Schweiz har jag använt med behållning.

Jag har också använt Locus Maps och Orux Maps med Örnsätrans kartor. Locus Maps tycker jag var lite mer intuitivt men bägge är utmärkta. Med dessa blir det ofta snyggare kartbakgrund än med Garmins kartor eller Stravas.

Det går att importera många olika andra kartor till Orux maps och Locus maps. Det är jag ingen expert på.

Bra koppling till Strava för publicering av skridskofärder på skridskonätets fina topografiska kartor i flera länder.

Att exportera färdspår från Garmin eller Strava är enklast via PC. Via android verkar det knepigare (går det från Strava med betalversionen??) men funkar på skridskonätet utan att använda PC.

Thure
Tyvärr tillåter Locus inte lägnre lagring på minneskort så numera äts stor del av arbetsminnet för andra appar upp om man vill ha karta över stora områden tillgängliga offline. Jag tror tyvärr det är en begräsning i andriod och inte något som någon enskild app-tillverkare kan påverka.

/Patrik

Jag tycker inte du ska behöva betala för Lantmäteriverkets kartor. På deras nedladdningsplats Geotorget finns ett gäng kostnadsfria produkter att ladda ner. Duger rasterformat med upplösningen 5 m/bildpunkt blir det lättarbetat. Vill du ha vektorformat med högre upplösning finns det också, men då krävs en app som klarar filformatet GeoPackage alternativt konvertering med programvara.

Bifogar ett exempel på ovan nämnda rasterkarta. Den har samma upplösning som tidigare diskuterade kartor i filformatet .rik dvs 5 m/bildpunkt. Kartan fås georefererad och hamnar på rätt plats i kartappar och kartprogram. Filformatet är GeoTiff alternativt PNG med tillhörande .tfw fil.

Klicka på bilden för att se den i full upplösning.

Bilagor

• Karta Kinnekulle .png
    Karta Kinnekulle .png
    5.6 MB · Visningar: 1

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips