8 svenska glaciärer borta

Exakt. Om alla röstar som mig så är det ok. Alla som inte tycker som mig kan stanna hemma på valdagen. ;)
Det mesta verkar gå över ditt huvud. Min poäng var just att det är skillnad på "tyckande" och "åsikter grundade på kunnande". Vad du tycker är helt ointressant om du inte har satt dig in i ämnet, oavsett om vi pratar hjärtkirurgi eller samhällsvetenskaper. Har du ens någonsin läst en vetenskaplig studie? Har du lärt dig verktygen för att kunna bedöma om studien är välgjord eller inte och eventuellt dra andra slutsatser av resultatet än de som utförde den? Min känsla är du läser rubrikerna i kvällspressen och eventuellt klickbaits på Fejjan och att det stannar där. Vad har du då för underlag att tycka nåt?

Klimatforskare är betalda felsökare, och de verkar inte ha några begränsningar, utan får forska som de vill. Resurserna tycks vara obegränsade. Sen fattas det alltid flera steg när resultaten går tillbaka - analys, åtgärdsplan, kostnadsförslag, tidsåtgång osv. De bombar bara media sen med sina viktiga siffror och sen är det klart. Det händer aldrig nåt mer. Men det är ju inte så konstigt eftersom det inte går att vända skutan med siffror, och det finns inga mekaniker i det här landet som kan reparera planeten, och det finns ffa inga kunder som är beredda att betala för det heller.

Man kan undra varför det ens beställdes några felsökningar av planeten, eller gjordes det ens? är det bara ett stort överskott på klimatforskare som vill ha nåt att studera? I en bilverkstad finns det alltid en beställare, en kund, som sen vill ha tillbaka en reparerad produkt. Men de här forskarna eller felsökarna verkar mest springa runt och forska per automatik. Man undrar vem som betalar för det? Jag vill inte göra det iaf eftersom de aldrig lämnar tillbaka en lagad planet.

Aktuellt

På två hjul genom Karelen: Grusvägar, bastur och möten för livet

Två irländska cyklister reser till finska Karelen för att utforska områdets “grå guld” – alla övergivna, slingrande grusvägar.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.
Klimatforskare är betalda felsökare, och de verkar inte ha några begränsningar, utan får forska som de vill. Resurserna tycks vara obegränsade. Sen fattas det alltid flera steg när resultaten går tillbaka - analys, åtgärdsplan, kostnadsförslag, tidsåtgång osv. De bombar bara media sen med sina viktiga siffror och sen är det klart. Det händer aldrig nåt mer. Men det är ju inte så konstigt eftersom det inte går att vända skutan med siffror, och det finns inga mekaniker i det här landet som kan reparera planeten, och det finns ffa inga kunder som är beredda att betala för det heller.

Man kan undra varför det ens beställdes några felsökningar av planeten, eller gjordes det ens? är det bara ett stort överskott på klimatforskare som vill ha nåt att studera? I en bilverkstad finns det alltid en beställare, en kund, som sen vill ha tillbaka en reparerad produkt. Men de här forskarna eller felsökarna verkar mest springa runt och forska per automatik. Man undrar vem som betalar för det? Jag vill inte göra det iaf eftersom de aldrig lämnar tillbaka en lagad planet.

Lite fakta:

IPCC har för närvarande en årlig budget motsvarande 186 miljoner SEK.
Som jämförelse omsatte bara OKQ8 59,5 miljarder SEK senaste räkenskapsåret.
En annan jämförelse är Shells R&D-budget motsvarande 12 miljarder SEK.

Hela FN har cirka 315 miljarder SEK i budget. Exxon, exempelvis, redovisade 81 miljarder USD, dvs ca 760 miljarder SEK i vinst.

Världens samlade universitet och högskolor beräknas konsumera cirka 2,4% av BNP globalt.
Kol och oljeindustrin omsätter runt 4% av den globala BNP:n. Fordonsindustrin ytterligare 3%.

Om du verkligen tror att det är klimatforskare som har obegränsade resurser så...

Senast ändrad:
I en bilverkstad finns det alltid en beställare, en kund, som sen vill ha tillbaka en reparerad produkt. Men de här forskarna eller felsökarna verkar mest springa runt och forska per automatik. Man undrar vem som betalar för det? Jag vill inte göra det iaf eftersom de aldrig lämnar tillbaka en lagad planet.
Mycket forskning görs på beställning och med ett uttalat syfte, t ex inom medicin. Men fri och förutsättningslös forskning behövs, och har varit avgörande för de största och viktigaste resultaten. Det var *inte* någon krigsmakt eller energibolag som knackade på hos Einstein och bad om användbara formler. Drivkraften hos Newton, Darwin och säkert de flesta nobelpristagare stavas nyfikenhet.

Men de här forskarna eller felsökarna verkar mest springa runt och forska per automatik. Man undrar vem som betalar för det? Jag vill inte göra det iaf eftersom de aldrig lämnar tillbaka en lagad planet.
Som jag ser det ska man hålla isär diagnosställandet med behandlingen. Forskningens uppgift är att ställa diagnosen, och att arbeta med öppet sinne. Politikens uppgift är att "laga planeten".
Jag tycker inte det blir speciellt bra när forskare kliver in på politikens område, vilket man tyvärr ser bitvis idag. Men klimatforskningen som har vuxit fram under mer än hundra år innehåller en kärna av riktigt bra grundforskning som är robust och övertygande enligt min mening. Ett exempel på väl spenderade pengar.

Flera saker haltar i att jämföra jorden och klimatet med bilen i bilverkstaden:
En bil EN ägare som bestämmer helt över den och bilen går ofta att laga på en dag med EN insats av en mekaniker, lite reservdelar och några verktyg. Bilens laga eller inte laga påverkar få andra än ägaren.
Jorden ägs väl i någon mening av världens alla länder som inte är eniga om vad som bör göras och inte göras, att ändra klimatet görs inte på EN dag av EN person och det påvekar många människor, med eller utan stor skuld till problemet.
Kostanden att laga en bil är oftast löslig för ägaren och det är bara ägaren som avgör om det är värt pengarna och bara denne påverkas. Att ändra klimatet ("laga jorden") kostar för alla och påverkar i princip alla på jorden.

Tämligen haltande liknelse.

/Patrik

Flera saker haltar i att jämföra jorden och klimatet med bilen i bilverkstaden:
En bil EN ägare som bestämmer helt över den och bilen går ofta att laga på en dag med EN insats av en mekaniker, lite reservdelar och några verktyg. Bilens laga eller inte laga påverkar få andra än ägaren.
Jorden ägs väl i någon mening av världens alla länder som inte är eniga om vad som bör göras och inte göras, att ändra klimatet görs inte på EN dag av EN person och det påvekar många människor, med eller utan stor skuld till problemet.
Kostanden att laga en bil är oftast löslig för ägaren och det är bara ägaren som avgör om det är värt pengarna och bara denne påverkas. Att ändra klimatet ("laga jorden") kostar för alla och påverkar i princip alla på jorden.

Tämligen haltande liknelse.

/Patrik
Du tar det för bokstavligt med bilverkstan. Jag är ingen mekaniker själv men utgick från hur jag tänker att det funkar där. Kunde varit en tandläkare lika gärna. Varför gräva fram information och söka efter fel, om man inte samtidigt skaffar en plan för att åtgärda det?
All denna "upplysning" som forskarna drar fram, blir ju bara alarmism i media när det inte händer nåt med det, och det gör att man ifrågsätter nyttan med forskningen. Det verkar inte vara lika noga med att mäta resultatet på miljön av de fåniga åtgärder man gjort som att höja priset på plastpåsen och höjda bensinpriser tex, för det är väl typ det dessa åtgärder tror ska rädda klimatet.

Jag tror att sverige går fel väg. Det finns ingen brist på upplysning och information, tvärtom det går inflation i det. Det är snarare brist på en bred global vilja, och det är ingen sverige kan göra nåt åt, för resten av världen har andra mål i livet än vad sverige har. SVerige sysslar mest med nån slags självförverkligande i storformat, högt upp i Maslovs behovstrappa, och ser ner på dem som är längre ner och inte är lika priviligerade utan mer överlever för dagen än självförverkligar sig.

Tycker Sverige går rätt väg i stort sett. Vi har minskat utsläppen under många år, men såklart blir det något hack i kurvan ibland.

Bara att fortsätta så. Vi ska definitivt inte införa drastiska åtgärder som förstör folks liv & ekonomi. Eftersom vi redan har bland dom lägsta utsläppen per person i Eu.

Det som är lite trist är att klimatalarmister skriver nya skräckartiklar i media varje dag. Men inget vi i Sverige gör spelar någon direkt roll, eftersom vår andel är minimal.

Jag tror att sverige går fel väg. Det finns ingen brist på upplysning och information, tvärtom det går inflation i det. Det är snarare brist på en bred global vilja, och det är ingen sverige kan göra nåt åt, för resten av världen har andra mål i livet än vad sverige har. SVerige sysslar mest med nån slags självförverkligande i storformat, högt upp i Maslovs behovstrappa, och ser ner på dem som är längre ner och inte är lika priviligerade utan mer överlever för dagen än självförverkligar sig.
Njae... Sverige är litet, men vi är inte det enda landet där det finns medvetande om klimatrisker och opinion för att faktiskt åtgärda utsläpp. Snarare finns det en bred konsensus i världen som går ut på att CO2-utsläpp (mm) behöver minska. Problemet är bara att alla stater, liksom alla individer, helst ser att någon annan gör jobbet. Vi tycker att det vore bättre om Kina ändrade sig. Gissa vad? Kina tycker at det vore bättre om VI ändrade oss.

Så det enda sätttet att faktiskt åstadkomma något är genom internationella överenskommelser och åtaganden. För Sveriges del genom att verka för vettiga regler på EU-nivå.

Men vi kan aldrig få igenom några verkningsfulla eu-regelverk om vi inte själva visar vilja att följa dem. Ju fler länder som säger "Äh, vi lovade att vi skulle nå det där målet till 2030 men just nu passar det inte så bra." desto svårare blir det att faktiskt sätta press på de länderna.

Så: på det sättet spelar det faktiskt roll vad lilla Sverige gör. Vi kan inte rädda världen själva, men vi kan, genom att obstruera som nuvarande regering tyvärr gör, stjälpa initiativ på EU-nivå. Och EU är faktiskt en aktör som inte bara är att köra över globalt. Inte när medlemsländerna håller någotsånär gemensam front.

Du tar det för bokstavligt med bilverkstan. Jag är ingen mekaniker själv men utgick från hur jag tänker att det funkar där. Kunde varit en tandläkare lika gärna. Varför gräva fram information och söka efter fel, om man inte samtidigt skaffar en plan för att åtgärda det?
All denna "upplysning" som forskarna drar fram, blir ju bara alarmism i media när det inte händer nåt med det, och det gör att man ifrågsätter nyttan med forskningen. Det verkar inte vara lika noga med att mäta resultatet på miljön av de fåniga åtgärder man gjort som att höja priset på plastpåsen och höjda bensinpriser tex, för det är väl typ det dessa åtgärder tror ska rädda klimatet.

Bilverkstad och tandläkare är hyfsat lika i princip men ingen av dem är principiellt lika med jordens klimat-problem. Jag ska göra en tabell för att försöka vara tdyligare medlikheter och skillnader, se bilden då tydligen utsidans editor ta bort mellanslag/tabar

Problem Bilverkstad/Tandläkare Jordens klimat Lika/olika
Ägare enskild Jorden länder Olika
Sak bil/tand Jorden Olika
Reparatör enskild jordens befolkning Olika
Tidsåtgång dag/ar år? Olika
Påverkan enskild/a Många männsikor Olika
Kostnad kan betalas av enskild Stor Olika
Orskat av enskild många faktorer Olika

Fyll gärna på med vad du tycker är lika. Jag har svårt att se många likheter!

/Patrik

Bilagor

• olika.jpg
    olika.jpg
    34.9 KB · Visningar: 18

Riktigt konstigt inlägg som jag inte orkar svara på i detalj förutom:

En stor och viktigt del av forskning går ut på att förstå hur naturen och världen fungerar. Det kan man göra utan att samtidigt komma med lösningarna på eventuella problem.

Det är också så att i detta fallet handlar förståelsen om naturvetenskap och lösningarna är i politiska och politiken har teknik till sitt förfogande.

Ditt exempel är väl närmast något sånt som:

Du har bilen på service, mekanikerna hittar ett fel som han säger att du måste fixa och om du inte gör det så kommer bilen gå sönder om ett år. Du vill inte betala och ignorerar rådet. Tillslut drar du slutsatsen att bilmekaniker är onödiga och borde inte finnas (förutom kanske enkla service uppgifter).

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips