8 svenska glaciärer borta

"Under den varma sommaren 2024 har åtta av Sveriges glaciärer smält bort helt. De syns inte längre på satellitbilder."

Aktuellt

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.

På två hjul genom Karelen: Grusvägar, bastur och möten för livet

Två irländska cyklister reser till finska Karelen för att utforska områdets “grå guld” – alla övergivna, slingrande grusvägar.
Japp! Å för 12000 år sedan låg hela Sverige under ett tjockt istäcke...
/Niklas
Det kan det göra snart igen om den senaste modellen de använt för att beräkna förändringar i AMOC och alltså Golfströmmen stämmer. Inte i vår livstid, men kansKe de som är barn nu eller deras barn får uppleva det.

Japp! Å för 12000 år sedan låg hela Sverige under ett tjockt istäcke...
/Niklas
Skillnaden är tidsperspektivet. Om jag kör norrut och ser en tvär högerkurva framför mig så tänker jag ju inte "Äh, det spelar ingen roll. Min slutdestination är ändå västerut."

Utan mänsklig påverkan kanske Sverige ändå är totalt obeboeligt om 50000 år. (bara slänger ut mig ett stort tal här)
Jämför med det är förstås risken att dagens befolkningscentra och verksamheter behöver flyttas, byggas om eller avvecklas på hundra års sikt ganska futtig, men till skillnad från 50000 årsperspektiet så påverkar det beslut vi fattar idag.

Klimatförändringar handlar inte om jordens eller ens (nödvändigtvis) mänsklighetens undergång. Men om förutsättningarna för var det är möjligt att bygga bostäder och odla mat förändras alltför snabbt så har det väldigt verkliga och stora konsekvenser.

Och glaciärer hänger i allra högsta grad ihop med vattenflöden som i sin tur är väldigt direkt kopplat till saker som jordbruk och urban infrastruktur.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips