Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
7 växlad inbyggd växel
- Trådstartare Snödrivan
- Start datum
Friläge är en möjlighet. Kanske har spänningen rubbats i växelvajern eller har den gått av.
Är det Shimano SRAM/Sachs eller annan tillverkare?
Enklast är att lämna cykeln till mekaniker.
Youtube kan hjälpa dig eller en lämplig FB-grupp om du vill fixa själv.
Kan också vara fel på frihjulsmekanismen vilket kan vara billigt att fixa.
Thure
Är det Shimano SRAM/Sachs eller annan tillverkare?
Enklast är att lämna cykeln till mekaniker.
Youtube kan hjälpa dig eller en lämplig FB-grupp om du vill fixa själv.
Kan också vara fel på frihjulsmekanismen vilket kan vara billigt att fixa.
Thure
+1Enklast är att lämna cykeln till mekaniker.
Hur länge sedan är det navet servades?
Tillverkarna av växelnav brukar rekommendera varje år, även om cykeln inte används mkt
Stort oj!+1
Hur länge sedan är det navet servades?
Tillverkarna av växelnav brukar rekommendera varje år, även om cykeln inte används mkt
Ser ett problem att om man tittar på kostnaden för service mot köp av ny cykel.
Så ofta har jag aldrig servat en inkappslad växel, torka rent när det blir smutsigt och lite olja på rörliga delar, särkskilt när det är blött ute. så har jag gjort, men såklart mår delar bra av service om man vill kosta på sig det.Stort oj!
Ser ett problem att om man tittar på kostnaden för service mot köp av ny cykel.
Balansgången mellan kostand för service vs nya delar är svår ibland.
Men rullar det fritt, och det inte bara är vajerspäning sm thure föreslår, då är det nog billigast att köpa växel (brlid et helt nytt hjul?), att betala någons tid för renovering är tyvärr sällan lönsamt. Då är delbyte billigare, går snabbare och ger dig förhoppningsvis ett antal problemfria mil med nya delar.
/Patrik
Aktuellt
ANNONS
Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro
Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...
Slit-å-släng kontra återbruk/cirkulärekonomi alltså.
Har du några barn att svara inför avs dina livsval - eller dör linjen ut med dig?
![]()
/Odd
Beklagar så är generna vidareförda. Men då ser jag större problem på andra genetiska avkommor än mina. Blir rätt bekymrad ofta när man kör sparkstötting inne på ica.
Håller absolut med på att det är skrämmande att en ny cykel känns rätt ekonomisk mot nytt hjul + arbete. Listpris på en ny cykel är 12 000:- och rätt sliten av saltade vägar och parkerad utomhus i 8-9 år. Men man kan ändå tycka att en ny cykel är billig om den kostat mig 1500 per år. Vet inte vad ett månadskort på bussen kostar men gissar det 2 till 3 månader mot en cykel.
Haft 2 st 7 vxl av både Sram och Sachs Torpedo de var ej tillräckligt tillförlitliga dessutom tunga så då gick jag över till utanpåliggande vxl både på sommar och vinter.(lite torrt smörjmedel en borste och en trasa räcker för service)
Servat själv sedan -70 tal då Sportex grundare slarvat med att sätta ihop en nitkedja(fick gå någon km tillbaka till affären för att få hjälp),3 vxl torpedo ok att underhålla 5 vxl på gränsen för att hålla reda på alla delar för återmontering då det ej fanns Smartphone för att fota eller ha som hjälp utan enbart en sprängskiss.
Oftast är det endast inställning av vajer som töjer sig och justering av vxl mekanik.
Då jag cyklade 2-3 mil/dag till skola och jobb året runt var det endast 2vxl man litade på och drevade ned på sommaren och fick stå upp för att komma igång för att inte få lösa delar i knäna på köpet.
Servat själv sedan -70 tal då Sportex grundare slarvat med att sätta ihop en nitkedja(fick gå någon km tillbaka till affären för att få hjälp),3 vxl torpedo ok att underhålla 5 vxl på gränsen för att hålla reda på alla delar för återmontering då det ej fanns Smartphone för att fota eller ha som hjälp utan enbart en sprängskiss.
Oftast är det endast inställning av vajer som töjer sig och justering av vxl mekanik.
Då jag cyklade 2-3 mil/dag till skola och jobb året runt var det endast 2vxl man litade på och drevade ned på sommaren och fick stå upp för att komma igång för att inte få lösa delar i knäna på köpet.
Som jag skrivit tidigare så är Shimanos Nexus 8-växlade att föredra i nordisk miljö framför 7-växlade p g a bättre tätning.
Servad cykel håller betydligt längre. Serva nav varje år tror jag är onödigt om det inte är ett Rohloffnav där man själv lätt byter oljan i växelnavet varje år.
Menar du Skeppshult?
Thure
Servad cykel håller betydligt längre. Serva nav varje år tror jag är onödigt om det inte är ett Rohloffnav där man själv lätt byter oljan i växelnavet varje år.
Menar du Skeppshult?
Thure
+1Servad cykel håller betydligt längre.
"In order to maintain proper performance, it is recommended that you contact the place of purchase or adistributor to carry out maintenance such as internal oil replacement or lubrication after riding 1,000 km fromthe start of use and then after about once every year (or once about every 2,000 km if the bicycle is used veryfrequently). If the bicycle is used under harsh conditions, more frequent maintenance is required."'Serva nav varje år tror jag är onödigt om det inte är ett Rohloffnav där man själv lätt byter oljan i växelnavet varje år.
Ur Shimano Dealer's Manual Alfine / Nexus
Inte endast Rholoff utan även Shimanos 11-delade Alfine-nav är oljesmort och även med det är det både löjligt enkelt och billigt att själv byta oljan.
Jag har en cykel med ett sådant nav och första ggn jag bytte oljan ägnade jag flera ggr längre tid åt att läsa på och dubbelkolla än åt själva servicen.
Det rena servicearbetet tog mindre än 10 min! Inte mkt längre tid än att pumpa båda däcken.
Det är alltså helt onödigt att lämna in cykeln för en såpass enkel och billig service.
Men alla andra av Shimanos växelnav är inte oljesmorda och det betyder att de behöver tas isär för att underhållas och en service av ett sådant skulle även jag lämna in till en cykelmekaniker.
Liknande trådar
- Svar
- 14
- Visningar
- 4 K
- Svar
- 10
- Visningar
- 186 K
Dela:
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips