Fryst cykelväxel

Vad gör man åt växel som fryser. I mitt fall vanlig shimano 7 växlad gubbcykel.
Någon pratade om något fett som stöter bort fukt???
 
Innan kylan kommer tar du ut vajern ur höljet, torkar av den och smörjer sedan in den igen.
Då har du förhoppningsvis fått bort vattnet som sedan fryser.
 
Alterntivet är varm-parkering om det är möjligt men det kan ta ett ta g att tina upp frpst som satt sig. Tänk på att ställa ifrån dej cykeln i lämplig lagom växel ifall den fryser och du bara har en växel.

/Patrik
 
Byt vajer och vajerhölje regelbundet. Frysning sker där det finns fukt. Se till att vajerhökhet inte har någon dal där fukt kan samlas. Smörja vajern är jag tveksam till kan stänga in fukt och samla smuts.

Thure
 
Tänk på att om du har handbromsar som använder vajer så kan även de vajrarna frysa och det är allvarligare, då har har du ingen bromsverkan alls. Har du vajerbromar, tänk på att prova precis vid avfärd att de inte frusit och någon gång då och då under kall färd.
Frusna handbromsar slipper du om du har hydrauliska handbromsar - vet inte hur kallt det måste bli innan den vätskan fryser, men gissar att det är bra mycket kallare än då man väljer/kan att vara ute och cykla över huvud taget. Den kan ta åt sig fukt över tid men tror frusen hydraulbroms är mycket ovanligt.

På en 7växlad "gubbacykel" antar jag att du har fotbroms bak och därmed inte det problemet men räknar du med handbromsen fram också, bör du kolla att den inte frusit.

/Patrik
 
Rullbroms dvs vajerkontrollerad med bromshantag på styret är rätt vanligt både fram och bak med Shimanos 7-växlade nav. Att handbromsvajrar fryser är ovanligare än att växelvajrar gör det beroende på större kraftutveckling.

Thure
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.