7 växlad inbyggd växel

Vad har hänt när det är bara går runt på baknavet. Först trodde jag kedjan gått av men icke det är inne i drevet. En vanlig Hultafors gubbcykel.

På skeppshult så är baknavet bara ett rör. Innanför det sitter allt i ett paket.
När baknavet går på en sådan så byts innanmätet. Inte så komplicerat att fixa.
Pris har jag ingen koll på men det kan nog kosta över 1000 kr

Friläge är en möjlighet. Kanske har spänningen rubbats i växelvajern eller har den gått av.

Är det Shimano SRAM/Sachs eller annan tillverkare?

Enklast är att lämna cykeln till mekaniker.

Youtube kan hjälpa dig eller en lämplig FB-grupp om du vill fixa själv.

Kan också vara fel på frihjulsmekanismen vilket kan vara billigt att fixa.

Thure

Stort oj!
Ser ett problem att om man tittar på kostnaden för service mot köp av ny cykel.
Så ofta har jag aldrig servat en inkappslad växel, torka rent när det blir smutsigt och lite olja på rörliga delar, särkskilt när det är blött ute. så har jag gjort, men såklart mår delar bra av service om man vill kosta på sig det.

Balansgången mellan kostand för service vs nya delar är svår ibland.

Men rullar det fritt, och det inte bara är vajerspäning sm thure föreslår, då är det nog billigast att köpa växel (brlid et helt nytt hjul?), att betala någons tid för renovering är tyvärr sällan lönsamt. Då är delbyte billigare, går snabbare och ger dig förhoppningsvis ett antal problemfria mil med nya delar.

/Patrik

Aktuellt

På turskidor mellan stugor – ny bok guidar till svenska fjällen

I över 30 år har Oskar Karlin skidat mellan stugor i den svenska fjällvärlden. Nu har han samlat kunskaper, råd och tips i en 400 sidor tjock bok.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Vinn ”Turskidåkning” av Oskar Karlin!

Med sin nya bok vill Oskar Karlin inspirera fler att upptäcka den svenska fjällvärlden på turskidor. Här har du chansen att vinna boken!

”När isen ligger i skärgården släpper jag allt”

I mitten av november lade sig de första skridskoisarna i Stockholm. Vi har pratat med Pamina Falck, kommunikationsansvarig på SSSK, om säsongstarten.
Slit-å-släng kontra återbruk/cirkulärekonomi alltså.
Har du några barn att svara inför avs dina livsval - eller dör linjen ut med dig?
:unsure: :eek::D
/Odd

Slit-å-släng kontra återbruk/cirkulärekonomi alltså.
Har du några barn att svara inför avs dina livsval - eller dör linjen ut med dig?
:unsure: :eek::D
/Odd

Beklagar så är generna vidareförda. Men då ser jag större problem på andra genetiska avkommor än mina. Blir rätt bekymrad ofta när man kör sparkstötting inne på ica.

Håller absolut med på att det är skrämmande att en ny cykel känns rätt ekonomisk mot nytt hjul + arbete. Listpris på en ny cykel är 12 000:- och rätt sliten av saltade vägar och parkerad utomhus i 8-9 år. Men man kan ändå tycka att en ny cykel är billig om den kostat mig 1500 per år. Vet inte vad ett månadskort på bussen kostar men gissar det 2 till 3 månader mot en cykel.

Haft 2 st 7 vxl av både Sram och Sachs Torpedo de var ej tillräckligt tillförlitliga dessutom tunga så då gick jag över till utanpåliggande vxl både på sommar och vinter.(lite torrt smörjmedel en borste och en trasa räcker för service)
Servat själv sedan -70 tal då Sportex grundare slarvat med att sätta ihop en nitkedja(fick gå någon km tillbaka till affären för att få hjälp),3 vxl torpedo ok att underhålla 5 vxl på gränsen för att hålla reda på alla delar för återmontering då det ej fanns Smartphone för att fota eller ha som hjälp utan enbart en sprängskiss.
Oftast är det endast inställning av vajer som töjer sig och justering av vxl mekanik.
Då jag cyklade 2-3 mil/dag till skola och jobb året runt var det endast 2vxl man litade på och drevade ned på sommaren och fick stå upp för att komma igång för att inte få lösa delar i knäna på köpet.

Som jag skrivit tidigare så är Shimanos Nexus 8-växlade att föredra i nordisk miljö framför 7-växlade p g a bättre tätning.

Servad cykel håller betydligt längre. Serva nav varje år tror jag är onödigt om det inte är ett Rohloffnav där man själv lätt byter oljan i växelnavet varje år.

Menar du Skeppshult?

Thure

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips