33-åring påkörd - dog

avslutad210712

Gäst
Åker inte inlines själv men om jag gjorde det skulle jag garanterat åka på vänster sida för att ha den minsta lilla chans att kasta mig i diket ifall jag ser att något håller på att gå åt skogen.

När jag förut cykelrastade min hund (och ibland två hundar) så cyklade jag alltid på vänster sida av just den anledning. Struntade fullständigt i om det var lagligt eller ej.
 
Vad känns rätt?

Det finns olika uppfattningar om vad som är säkrast och vad som känns rätt både om man är rullskridskoåkaren respektive bilist eller annan trafikant.

Jag kan som van cyklist inte åka på vänster sida utan att känna mig intensivt osäker och utsatt.
Det finns också rationella anledningar till att åka på höger sida som att relativa hastigheten mellan fordonen blir betydligt mindre och att det därmed blir en längre tid för åtgärder om man är på kollisionskurs.
Ansvaret att väja ligger normalt alltid hos den upphinnande.

Jag blir alltid mycket irriterad över andra cyklister som inte har lärt sig att hålla till höger.

Frågan brukar komma upp då och då läs gärna gamla trådar.

Thure
 
Ironins glada dagar...

Ni "vänsteråkare" oroar er tydligen kraftigt för att era medtrafikanter inte ska se eller upptäcka er i tid. Med all rätt eftersom ni genom att just åka på fel sida och mot trafiken ger er själva och den mötande betydligt mindre tid att hinna reagera och agera.

En inlinesåkare som åker i 30kmh på höger sida blir ikapp körd av en bil som kör i 90Kmh. Skillnaden blir då 60kmh vilket kan liknas med att köra i 60kmh och möta en stillastående person. Även i en relativt kraftig kurva med dålig sikt (tex tät granskog nära vägen) bör dom flesta förare enkelt kunna avärja en kolision i denna hastighet.

En inlinesåkare som åker i 30kmh på vänster sida möter en bil som kör i 90kmh, detta kan liknas med att möta en stillastående person i 120kmh. Helt plötsligt är bilistens reaktions sträcka DUBBELT så lång. Bromssträckan är MINST 1/3 längre. Lägger vi dessutom till den täta granskogen och den skarpa kurvan ja då blir det riktigt farligt.

Jag vill dessutom påstå att risken för att en mötande bilist ska drabbas av panik och göra något väldigt dumt. tex att använda sig av fel körbana i en kurva med dålig sikt. Är betydligt större när bilisten bara ges en bråkdel så mkt tid för att göra de observationer som krävs för att säkert passera en inlinesåkare.

Nej är du rädd för att dina medtrafikanter inte ska hinna se dig åk på höger sida! Det är ganska egoistiskt att åka med inställningen "huvudsaken att jag hinner se" när en mötande bilist får syn på en vettskrämd inlinesåkare som kastar sig av vägen, väjjer ut på fel körbana och frontalkrockar med en timmerbil.

Även jag önskar er alla en trevlig inlines sommar, vi ses på höger sida ;D
 
Vänster eller höger

För en fyra fem år sedan framhärdade jag att vänster var rätt men några händelser fick mig att tänka om:
1. Några möten med bilar vid eller på backkrön. Bilisternas reaktion var närmast hysterisk. Jag förstår att det berodde på att jag plötsligt dök upp.
2. Cyklister som absolut ville passera mig på insidan. Detta hände flera gånger med olika cyklister.
 

avslutad210712

Gäst
Fast i mitt fall handlar (läs handlade) det om att cykla på vänster sida vid hundrastning. Som cyklist tar man upp betydligt mindre vägbredd än en inlines-åkare vilket gör att man stör den mötande trafiken mindre. Om jag skulle åka inlines vete tusan om jag ändå inte skulle välja höger sida.
 
Intressant !

Nu har det verkligen tagit fart om denna diskusion !
Jag ska väl då säga att jag inte skulle ge mig ut på en väg där hastighetsbegränsningen är 90 Km/h, för att åka inlines !!! Eller 110 för den del.. Det är ju helt klart...
Men håll med om att det i alla fall behövs klara regler för detta tydligen relativt stora problem ?
Hur fort åker ni inlines egentligen ? Jag menar i snitthastighet på en sträcka av kanske 3 mil ? Och vad är "topp"-hastigheten på en vanlig runda ? Ja, jag vet att det beror på hur branta backar det är ! o.s.v. , men generellt sett.
Såklart att jag ser både för och nackdelar med att åka på vä. resp. hö. sida, men hur ska vi då lösa detta problem ? Kom med kreativa, seriösa förslag !
Och det måste ju finnas någon som vet hur man går till väga för att utveckla dessa teorier och utarbeta ett förslag som kan läggas fram till berörd myvdighet.
Visa era talanger nu och engagera er lite för sporten !
MVH Håkan
 
Re: Intressant !

6157; sa:
Men håll med om att det i alla fall behövs klara regler för detta tydligen relativt stora problem ?

Det enklaste är väl:
"Promenadhastighet" = vänster sida
Högre hastighet = höger sida

Det är ju då främst baserat på just det här med att hastighetsskillnaden "jämnas ut".

Att man ser trafiken bättre på vänster sida skulle ju gälla även cyklister och mopedister, men de vill vi väl helst att de håller sig på höger sida?

Det är ju faktiskt så att fotgängare bara ska gå på vänster sida av KÖRBANAN när det saknas särskilt gångbana. Om fotgängare går på en gångbana skall de hålla till höger på gångbanan.

Fast frågan är ju då, får man åka inlines på en gångbana när man inte får cykla på densamma?
 
Re: Re: Intressant !

nermander; sa:
Det är ju faktiskt så att fotgängare bara ska gå på vänster sida av KÖRBANAN när det saknas särskilt gångbana. Om fotgängare går på en gångbana skall de hålla till höger på gångbanan.

Fast frågan är ju då, får man åka inlines på en gångbana när man inte får cykla på densamma?
Vad gäller för löpare? Hur fort måste man springa för att få springa på höger sida? Och vad händer om man cyklar på vänster sida, i promenadtempo?

/Håkan
 
Re: Re: Re: Intressant !

Håkan K; sa:
Vad gäller för löpare? Hur fort måste man springa för att få springa på höger sida? Och vad händer om man cyklar på vänster sida, i promenadtempo?

Om man kör rullstol i gångfart räknas man i alla fall som fotgängare.

Lite klipp från Trafikförordningen:

4 § Bestämmelserna om trafik med fordon gäller i tillämpliga
delar även den som rider och den som leder eller driver
kreatur.

Bestämmelserna om gående gäller även den som åker skidor,
rullskidor, skridskor, rullskridskor eller liknande och den som
för, leder, skjuter eller drar sparkstötting, lekfordon eller
liknande fordon. Bestämmelserna om gående gäller även den som
leder, skjuter eller drar cykel, moped, motorcykel, barnvagn
eller rullstol, den som för ett motordrivet fordon avsett att
föras av gående samt den som själv för rullstol om han eller
hon färdas med gångfart.


6 § Vid färd på väg skall fordon föras på körbana. Detta gäller
dock inte fordon för vilka enligt 1 kap. 4 § andra stycket
bestämmelserna om gående skall tillämpas. Cyklar och tvåhjuliga
mopeder klass II skall vid färd på väg föras på cykelbana om
sådan finns.

Om särskild försiktighet iakttas får dock

1. cyklande och förare av tvåhjuliga mopeder klass II använda
körbanan även om det finns en cykelbana när det är lämpligare
med hänsyn till färdmålets läge, och

2. trehjuliga mopeder klass II föras på en cykelbana med ringa
trafik och tillräcklig bredd.

Är en bana avsedd för viss trafik får annan trafik förekomma på
banan endast för att korsa den.

Särskilda bestämmelser om användning av vägrenen finns i 12 §.


12 § På väg skall vägrenen användas

1. vid färd med cykel eller moped klass II när cykelbana
saknas,

2. vid färd med moped klass I,

3. vid färd med ett fordon som är konstruerat för en hastighet
av högst 40 kilometer i timmen eller som inte får föras med
högre hastighet än 40 kilometer i timmen, eller

4. av dem som för ett fordon förspänt med dragdjur, rider samt
leder eller driver kreatur.

Om det behövs för att underlätta framkomligheten för annan
trafik, får vägrenen användas tillfälligt även vid färd med
andra fordon.

Har körbanan avgränsats med en heldragen kantlinje enligt 51 §
4.1.9.2 vägmärkesförordningen (1978:1001), får vägrenen
användas endast i de fall som anges i första stycket.



7 kap. Bestämmelser för gående på väg

1 § Gående skall vid färd på väg använda gångbanan eller
vägrenen.

Om det inte finns någon gångbana eller vägren, skall gående
använda cykelbanan eller körbanan. Detsamma gäller sådana
trafikanter som avses i 1 kap. 4 § andra stycket om gångbanan
är smal eller utrymmet på den är begränsat på annat sätt eller
om det finns andra särskilda skäl för det.

Gående som använder vägrenen eller körbanan skall om möjligt gå
längst till vänster i färdriktningen. Den som åker rullskidor,
rullskridskor eller liknande och som färdas med högre hastighet
än gångfart skall dock färdas längst till höger om det är
lämpligare.


Och den sista meningen där är väl det som gäller då. (Och samtidigt konstaterar jag att det här med att gå på vänster sida inte gäller om man går på vägrenen? Då får man gå på vilken sida man vill?
 
Det var en hel del att hålla koll på!

Samtidigt verkar ju lagen vara skriven med inriktning på trafiksäkerhet och den egna bedömningen av trafiksituationen, inte att man måste gå på höger eller vänster sida. Dvs det finns en massa bedömningar man kan göra, vid iakttagen försiktighet osv.

/Håkan
 
Re: Re: Intressant !

nermander; sa:
Det är ju faktiskt så att fotgängare bara ska gå på vänster sida av KÖRBANAN när det saknas särskilt gångbana. Om fotgängare går på en gångbana skall de hålla till höger på gångbanan.
Det påminner mig om skyltarna i Luleå runt den där motionsslingan som finns ("Hälsans stig" eller vad-det-nu-hette). På gångbanan där finns stora skyltar med texten "Håll till vänster" för gångtrafikanterna. ;)
/Vänstergängad
 
Inner eller ytterkurva

Bilister och mortorcyklister slickar gärna innerkurvan även om det är skymd sikt.
Vid en obehaglig väg kan det någon gång vara rationellt att tillfälligt byta sida till ytterkurvan om man kommer som rullskridskoåkare. I ytterkurvan ses man ju också mycket lättare då det är mindre risk att man är skymd.

Möten mellan motorfordon är en mycket riskfylld situation om cyklisten eller rullskridskoåkaren råkar vara där samtidigt.

Hälsningar Thure
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.