33-åring påkörd - dog

TT meddelar idag att en 33-åring som åkte rullskridskor på en 90-väg utanför Luleå kl. 22 på kvällen blev påkörd bakifrån och dog omedelbart. Föraren chockades.

Vore intressant att höra mer, t.ex. vad rullskridskoåkaren hade för reflexer m.m. Kan av det TT skriver verka lite ansvarslöst att åka på 90-väg när det är mörkt.
 

avslutad210712

Gäst
kr-val; sa:
TT meddelar idag att en 33-åring som åkte rullskridskor på en 90-väg utanför Luleå kl. 22 på kvällen blev påkörd bakifrån och dog omedelbart. Föraren chockades.

Vore intressant att höra mer, t.ex. vad rullskridskoåkaren hade för reflexer m.m. Kan av det TT skriver verka lite ansvarslöst att åka på 90-väg när det är mörkt.

Först och främst är olyckan tragisk och mina kommentarer har absolut inget att göra med den utan mer allmännt.

Som bilförare uppskattar jag att ALLA som är ute på vägen bär reflexer. Borde klassas som egenfarlig vårdslöshet att vistas ute på vägarna utan reflexer. Tycker att det är ett klart bra initiativ att allt fler klädes- och skofabrikanter börjar sy in reflexband i sina produkter.

Tyvärr tillhör jag de som går på vägen utan reflexer. Fråga mig inte varför men jag skall försöka bättra mig.
 
Reflexer på skridskorna

Instämmer i att det är en tragisk händelse.

Jag har satt på reflexer på rullskridskorna baktill och framtill samt på sidorna av chassit. En blinkande lysdiodlampa syns också bra och kan placeras bakpå ryggsäcken om man har en sådan eller en midjeväska. Blinkande lysdioder är inte tillåtna på cyklar men jag tror att de är OK att ha på kroppen som rullskridskoåkare.

Thure
 
avslutad210712; sa:
Tyvärr tillhör jag de som går på vägen utan reflexer. Fråga mig inte varför men jag skall försöka bättra mig.

Det är inte så farligt att gå utan reflexer, men då ska man vara medveten om att man inte syns. Eller så ska man låtsas att alla andra är ute efter att köra ihjäl en.

Numera har jag faktiskt nästan alltid reflex (det gäller bara att se till att HA reflexer så man inte behöver komma ihåg att ta med och flytta över och så), men när jag var yngre och gick utan reflex såg jag nästan alltid till att ha en lyktstolpe eller nåt mellan mig och en bil som kom åkande.
 
nermander; sa:
Det är inte så farligt att gå utan reflexer, men då ska man vara medveten om att man inte syns. Eller så ska man låtsas att alla andra är ute efter att köra ihjäl en.

men Peter dåå... Det låter lite som: Det e inte farligt att köra bil utan säkerhetsbälte bara man e medveten om att man inte skall krocka.. Har man inte reflexer så får man nästan skylla sig själv, har man lite självbevarelsedrift och överlevnadsinstinkt så säkrar man sig med tillgänglig utrustning..

(hoppas att traffikfyllona inte siktar på en när man har reflexer..) :)
 
Vänster sida

Eftersom man i och med de ”nya” regler som finns i vägtrafikkungörelsen, man man i vissa fall åka inlines på vänster sida av vägen. Jag väljer att åka på vänster när jag åker på vägar med biltrafik. Man ser då trafiken som kommer närmast, vare sig det är dagsljus eller mörker.

Vad tycker ni, när är vänster resp. höger sidan bäst ?.

Per Brune
 
Om det inte har nämnts redan kan jag tillägga att vägen i fråga är smal, utan några vägrenar. En sån väg där jag brukar bromsa för att det blir riskabelt att möta en bil och samtidigt köra om en cyklist. Tycker inte heller om att cykla där, speciellt inte i mörker, även om det händer.

/Ulf
 
Re: Vänster sida

Brune; sa:
Eftersom man i och med de ”nya” regler som finns i vägtrafikkungörelsen, man man i vissa fall åka inlines på vänster sida av vägen. Jag väljer att åka på vänster när jag åker på vägar med biltrafik. Man ser då trafiken som kommer närmast, vare sig det är dagsljus eller mörker.

Vad tycker ni, när är vänster resp. höger sidan bäst ?.

Per Brune

Jag föredrar höger sida i alla situationer. Jag vill uppfattas som om jag vore cyklist även när jag åker rullskridskor.

Att åka på smala 90-vägar utan vägren i tät trafik är mycket obehagligt så sådana avsnitt försöker jag undvika både på cykel och rullskridskor.

Thure
 
Re: Reflexer på skridskorna

thureb; sa:
Jag har satt på reflexer på rullskridskorna...
Frågan är om man inte alltid skall ha reflexväst när man är ute på nattliga äventyr. Eller varför inte alltid, även på dagen. En sådan här kan man inhandla via cykelfrämjandet:

nyv.JPG
 
Reflex är vettigt, det behövs. Men är det verkligen beckmörkt i Luleå kl 22?

/Håkan - nästan vid ekvatorn vid jämförelse...
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.