3.5 min med Nova

Jag köpte ett optimus nova kök innan sommaren och har använt det ganska mycket sedan dess. Har använt både fotogen och diverse typer av bensin i det.
Nu undrar jag hur man får köket att koka vatten på 3.5 minuter eftersom jag får vänta ca 6 min. Jag använder trangias standardkärl och ett alu vindskydd.
///jonas

Halvdann pump

Jag har oxå rätt nyligen skaffat ett Nova(tröttnade på mitt MFS) och tycker det tar lite väl lång tid på sig att koka upp vatten. Hur lång tid har jag aldrig kollat men längre än primuset iaf.
På mitt Nova är pumpen ganska trög, liksom svårt att få upp ett bra tryck i flaskan, men under de två veckor jag använde köket blev pumpen trevligare och trevligare...den måste väl kanske köras(pumpas) in precis som en motor..
Testa att försöka få upp ett bättre tryck..

Mvh Per Wíklund, Umeå

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Idialiska förhållanden

När en tillverkare anger sina prestationer så sitter de inte ute i 10+ med kallt sjö vatten.
MSR t.ex. startar med 20 gradigt vatten(står på deras sida) och säkerligen rummstemperatur. Vill du få bästa tiden skall du alltså vara inne. Då kanske du kommer ner i tillverkarens tider.

Tuta och kör bara, Peter.

MFS

Med mitt Primus MFS kom jag ned till 3 min och 20 sekunder med 1 liter 12 gradigt vatten utan lock. Med fotogen. Bensin gick långsammare. Alu eller rostfritt gjorde ingen skilnad. MSR vindskydd och nästan vindstilla.

Jag pumpade upp maxtryck och vred på så mycket köket klarade. På maxtryck med fotogen blir lågorna gula om man vrider på för mycket. Enligt primus ska köket klara 3 minuter, jag tror att det gör det om man börjar med 20 gradigt vatten, men inte med bensin, då behövs en minut extra.

hmmm

NOVA är inte precis det kraftigaste kök som finns... tex: explorer(optimus) är kraftigare. NOVA är byggd för att vara ett robust, litet, efektivt & lätt kök... inte något annat. sen så krävs för att man ska kunna koka upp 1liter vatten på 3.5 min att man har precis rätt tryck i flaskan.. inte så mkt som möjligt. några extra pump kan sänka effekten radikalt

Locket på

Glöm inte lägga på locket. Om man kollar i t.ex. en spisbruksanvisning, så ser man att det krävs mindre effekt om locket är på.

Vad spelar det för roll om ett kök kokar upp vatten ett par minuter längre?

Det viktigaste tycker jag är att köket är lätt, driftsäkert och har en bra reglering av lågan.

Allt detta har Nova-köket.

Är jag ute i naturen och kopplar av från vardagsstressen så bryr jag mig inte om några minuter hit eller dit när jag lagar mat.

Ställ er frågan varför ni är ute i naturen.
Är det för att snabbt ha det avklarat så att ni kan komma hem till TV-soffan?
För mig är en av höjdpunkterna att hitta en lägerplats med en vacker utsikt där jag i lugn och ro kan laga till något riktigt gott.

Mvh Juha Silfver

Håller med föregående talare

Dessutom har Nova en fenomenalt kort förvärmningstid (ner mot 10-15 sekunder) vilket gör att man kommer igång i princip omedelbart.

/J.

Segt kök

Ja, jag har ju själv erfarenheter av hur lång tid ditt Nova tar...
Själv har jag införskaffat ett MSR pocketrocket och det går fort samt väger bara 86gram.
Inte dåligt va, eller hur Jonas.

Måste bara kommentera Joru och Silfver om att det inte spelar någon roll hur lång tid det tar. Jag förstår er syn på saken men jag tycker personligen att ett snabbt kök är att föredra. Beroende på var på våran jord man befinner sig och vad man håller på med så har man givetvis olika krav. Om man befinner sig i arktis miljö tycker jag att man kan ställa krav på att snabbt kunna koka upp något varmt att dricka så snabbt som möjligt. Skogspromenaden hemma i sverige en fin vårdag
då tycker jag att ett långsammare kök räcker gott och väl.

Men som sagt, det är ju bara min åsikt!

Må väl

Stefan

Smälta snö

Jo, ska man bara ut i skogen på sommaren så är ju gas eller T-sprit att fördedra, det är ju så tyst och skönt.

Ska man dag ut och dag in omvanla snö till 4 liter vatten per person och dag så är det bra med effekt. Men, nån minut hit eller dit kvittar.

MFS tar ca 1 min att förvärma med bensin och ca 2 min med fotogen. Då menar jag inte tiden till man kan vrida på, utan tills det går på full effekt. Nova går snabbare, speciellt om man bara menar tiden från det man tänder till dess att man kan vrida på kranen.

Tid...

Jag har inte märkt att nova tar längre tid till uppkok än mina andra tryckkök (KAP-Arktic undantaget - KAP är i en klass för sig) och det beror på att förvärmningen är så mycket snabbare. Ca 5 min från tändning av förvärmningsbränslet till kokande vatten. Det är samma ungefärliga tid som mitt XGK, mitt Explorer och även KAP om man inte kör det på högsta tryck.

Novan har dessutom suverän bränsleekonomi. Drar hur lite som helst :).

/J.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips