201 tips för att lätta packningen

Hmm... 201 tips varav merparten har med utrustning att göra???
Har man 201 prylar som man kan tillämpa tips på så har man väl för länge sedan lämnat domänerna för lättpackning?

Själv har jag i min packning följande:

på långvandring 55 prylar i ryggsäcken (inklusive ryggsäcken)

och på helgturer 51 prylar i ryggsäcken (inklusive ryggsäcken)

skillnaden är lite fler hygienartiklar på långturer.

Om jag maxar antalet prylar och tar med mig fler "lyxprylar" som vandringsstavar, yxa, sittunderlag och termos då varierar antalet med upp till mellan 60-65 prylar!

Detta inkluderar inte kläderna och prylarna jag bär på kroppen som är 20 till antalet - och det är ungefär det samma antalet jag har även i vardagen.

Jag håller ständigt på att försöka minimera antalet prylar och ser hellre det som målstock än att jaga gram och kilon!

/Andreas
 
1) Only bring along what you actually know you really do need.
2) Use multi purpose equipment whenever possible.
3) If you've got the option, then choose the lighter solution.
4) Don't skip on your personal comfort and safety.
5) Think and plan well...... "Don't carry water over the river"

First then, or maybe then, cut your toothbrush, nails and hair, if not for anything else, then just to look decent :)
 
Om man vet hur man ska ta hand om en lätt dun sovsäck behöver man inte köpa en tung stor sysntetsäck.

Om man tar vitaminpiller behöver man ha med sig mindre mat.

Alla olika tipa om myggbekämpning var bra och lätta lösningar.


Se alla 32 videor man har på sin kanal för riktigt bra och genomgående tips.


Njae. När det gäller mat så är det, vätska, mineraler och energin man behöver på vandring, vitaminbrist får man inte så snabbt, så det argumentet köper jag inte.
Kanske bättre att se till att ligga bra till med vitaminer före man ger sig ut, så är risken i princip obefintlig om du inte skall vara ute i månader.
 
Själv har jag i min packning följande:

på långvandring 55 prylar i ryggsäcken (inklusive ryggsäcken)

och på helgturer 51 prylar i ryggsäcken (inklusive ryggsäcken)

skillnaden är lite fler hygienartiklar på långturer.

Om jag maxar antalet prylar och tar med mig fler "lyxprylar" som vandringsstavar, yxa, sittunderlag och termos då varierar antalet med upp till mellan 60-65 prylar!

Detta inkluderar inte kläderna och prylarna jag bär på kroppen som är 20 till antalet - och det är ungefär det samma antalet jag har även i vardagen.

Jag håller ständigt på att försöka minimera antalet prylar och ser hellre det som målstock än att jaga gram och kilon!

/Andreas

Det där är intressant tycker jag, själv är jag ingen excelvandrare ;) utan använder oftast vanlig utrustning och tar med bara det jag behöver (subjektivt) . Har också räknat "prylar" men fastnade efter ett tag i svårigheten att definiera en pryl :).

Är en packpåse som försluts med ett snöre en pryl, eller två (påse och snöre)..? Och så vidare. Var drar man egentligen gränsen?

...mina egna beräkningar visade med all tydlighet att gramjakt är ganska meningslös, har man exempelvis 50 prylar och spar 5 gram per pryl, då har man sparat 250 gr...inte särskilt intressant resultat om man betänker allt arbete med att skaffa 50 nya prylar.

Bättre då att lära sig packa vettigt och sen, om man tycker att det behövs, byta ut de stora grejorna där man kan spara både hekton och kilon.

//J
 
Det där är intressant tycker jag, själv är jag ingen excelvandrare ;) utan använder oftast vanlig utrustning och tar med bara det jag behöver (subjektivt) . Har också räknat "prylar" men fastnade efter ett tag i svårigheten att definiera en pryl :).

Är en packpåse som försluts med ett snöre en pryl, eller två (påse och snöre)..? Och så vidare. Var drar man egentligen gränsen?

...mina egna beräkningar visade med all tydlighet att gramjakt är ganska meningslös, har man exempelvis 50 prylar och spar 5 gram per pryl, då har man sparat 250 gr...inte särskilt intressant resultat om man betänker allt arbete med att skaffa 50 nya prylar.

Bättre då att lära sig packa vettigt och sen, om man tycker att det behövs, byta ut de stora grejorna där man kan spara både hekton och kilon.

//J

Jag började för ca 3-4 år sedan med att förnya min gamla utrustning. Då vägde den ca 18 kg! Nu väger den ca 6 kg. Jag startade inte med utgångspunkten att jag skulle bli "frälst lättviktare" eller "gramjägare" - det bara blev så :)

När jag räknar mina utrustningsprylar så handlar det mer om att få en översikt i hur mycket nödvändigt/onödvändigt jag släpar med mig ut på turen. Att se från början att jag hade över 100 prylar och jag nu har ca 50 prylar så har jag sparat vikt bara på det!

Jag insåg ungefär samtidigt att min kropp inte längre är så pigg på att bära 18 kg och då var det ju bara naturligt att se efter lättare ryggsäck, lättare sovsäck osv...

När jag sen snubblande in på lättviktsfenomenet så hakade jag mer än gärna på.

Och när jag räknar prylar så räknar jag unika prylar i grundpakningen, alltså inte snöret som sitter fastsytt i packpåsen. Alla enskilda prylar som jag använder under turen på ett eller annat sätt. Ex är köket. Köket är en enhet, men det består av 9 prylar! Tarpen är en enhet, men tillsammans med snören,spik och myggnät så blir det 14 prylar. Mitt mål är självkart att tillslut ha med mig så få prylar som möjligt.

Vad jag inte räknar enskilt är alla saker i första förbandet! Jag räknar ju med att aldrig behöva använda det, så det är helt enkelt bara en pryl!

/Andreas
 
När min säck väger 15kg...

...har jag ungefär med mig 6·10^26 prylar, dvs. typ 1000 MOL

Det är en jävla massa grejjor det vill jag lova!
Staplar man grejjorna på varandra blir det mer än 10000 gånger tur-och-retur Neptunus - de ni, ingen lite jäkla resa, Himalaya blahablaha!
 
Naturvänliga hygienprodukter utan vatten

Fick nyligen en schampokaka från Lush som lär räcka väldigt länge. Blev även tipsad om tabletter med tandkräm och deodorantkakor! Har inte hunnit prova men utan onödiga kemikalier och vatten tar de mycket mindre plats. Konsekvenserna blir inte heller lika stora vid läckage. Någon som kan tipsa om såpa eller handdisk i fast form? ;)
 
Fast - flytande..?

Fick nyligen en schampokaka från Lush som lär räcka väldigt länge. Blev även tipsad om tabletter med tandkräm och deodorantkakor! Har inte hunnit prova men utan onödiga kemikalier och vatten tar de mycket mindre plats. Konsekvenserna blir inte heller lika stora vid läckage. Någon som kan tipsa om såpa eller handdisk i fast form? ;)

Måste väl funka med en bit tvål?
Just tvål och tvättmedel föredrar jag att ha i flytande form...har man väl blött upp en bit tvål så blir den slemmig :(...
Dom små tvålblanden som finns är ett alternativ, men jag tycker att dom är kassa till kallt vatten, men funkar bättre till ljummet/varmt vatten!

Men tandkrämspastillen var najs ;)!

//A
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Dosferra Tips på dunjacka. Lättpackning 6
saraabeiramar Tips för lättare packning Lättpackning 57
Darkblack Tips kring fjälltält Lättpackning 16
Dania Tips på lätta/torra skor för fjällvandring Lättpackning 12
Jallur Terra Nova Laser Competition tips Lättpackning 5
Robert S Tips: Lätt vindjacka Lättpackning 16
PetNor Tips på tång och spegel. Lättpackning 13
tinab66 tips om lätt men stabil dam-ryggsäck 50L Lättpackning 7
cyanopsis tips på lätt daypack Lättpackning 2
Fjorr Frågor om lätta ramryggsäckar och erfarenhet av ex. Atom pack och Bonfus etc. Lättpackning 2
Keep_walking Hjälp med lätta kängor/skor Lättpackning 14
Ruhl Lätta byxor? Lättpackning 20
Zachie Tre lätta och billiga jackor Lättpackning 0
makkan77 Lätta kläder för nybörjaren? Lättpackning 23
rottemark Lätta, tunna skor med stabil sula Lättpackning 22
Crimper Lätta snabbtorkande skor att vandra i Lättpackning 15
VirgilBW Lätta sovsäckar för minusgrader? Lättpackning 22
camoscio Lätta skor och stegjärn Lättpackning 15
wistrom Köpa lätta grejer i usa? Lättpackning 8
V. Väderhatt Bästa lätta tält (2p) för en blöt natt i skogen? Lättpackning 29
w2best Väldigt lätta zip-off byxor Lättpackning 12
Davva2 Lätta, varma lägerskor på vintern Lättpackning 15
såg lätta på ryggsäcken.. Lättpackning 13
Jörgen Fjaderlatt.se Lätta morgonrutiner Lättpackning 11
Jallur Lätta tältpinnar Lättpackning 18
Jörgen Fjaderlatt.se När man vilar - lätta sovplagg Lättpackning 10
Jörgen Fjaderlatt.se Lätta vintertält Lättpackning 36
Jallur Lätta GTX-kängor Lättpackning 38
majjen Lätta gaiters? Lättpackning 9
torger Lätta vandringsstavar Lättpackning 4
honkydory Lätta pryl nyheter på OutDoor 2008 Lättpackning 0
Jallur Lätta skor? Lättpackning 20
3338 Visa ditt lätta Trangia vindskydd Lättpackning 1
Schneeberger Lätta ryggsäckar i Utemagasinet. Lättpackning 0
Jörgen Fjaderlatt.se Lätta kläder för vinterturer - teori och erfarenheter Lättpackning 38
Jörgen Fjaderlatt.se Lätta underkläder för vinterbruk Lättpackning 34
Avslut090305 Lätta snabbtorkande skor? Lättpackning 14
stumpe lätta byxor Lättpackning 21
nermander Lätta "Jysk-underlagen" för 19 spänn Lättpackning 32
tbergman Lätta fotoväskor Lättpackning 10
kalle1969 Lätta tält Lättpackning 14
brigas Lätta teorier Lättpackning 11
Martin Fjäderlätt Lätta USA-nyheter 2008 Lättpackning 20
Jörgen Fjaderlatt.se Integral Designs - lätta prylar från Canada Lättpackning 2
Jörgen Fjaderlatt.se Lätta självuppblåsande liggunderlag Lättpackning 14
Vättlefjäll Hjälp med lätta men stora säckar. Lättpackning 28
brigas storkosan vs lätta-asken ,besticken Lättpackning 25
Avsl12 Lätta produkter billigare? Lättpackning 16
andy69 Test av tre lätta ryggsäckar! Lättpackning 18
Grinchen Lätta kök Lättpackning 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.